تفاوت قیمت عجیب خودرو های داخلی برای ایرانی ها و خارجی ها

کدخبر: ۲۹۵۱۷۲
​اقتصاد نیوز:قیمت خودروهای داخلی در بازار داخلی و مقایسه آن با قیمت صادراتی این محصولات از جمله بحث‌های مناقشه برانگیزی بوده است که به نظر هیچ وقت تمامی ندارد چرا که با یک حساب سرانگشتی بعضی از خودروهای داخلی علیرغم گرانی دلار، باز هم پایین‌تر از قیمت داخلی آنها به فروش می‌رسد!
تفاوت قیمت عجیب خودرو های داخلی برای ایرانی ها و خارجی ها

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از چرخان، صادرات خودروسازان کشورمان به بازارهای خارجی در چندماه اخیر به شدت کم شده و عملا بسیاری از این صادرات یا از طریق دور زدن تحریم‌ها انجام می‌شود و یا به صورت محدود در واحدهای تولیدی این شرکت‌ها در سایر کشورها صورت می‌گیرد. ولی به هر ترتیب بحث اصلی مبلغی است که به جیب خودروسازان کشورمان می‌رود که با یک حساب سرانگشتی می‌توان به این موضوع دست یافت که با وجود گرانی ارز نیز بازهم صادرات این شرکت‌ها ارزان قیمت تر از بازار خودروهای داخلی است!

خودروهای داخلیاین اتفاق در یک سو نشان می‌دهد که سایپا و ایران‌خودرو بیش از آنکه علاقه مند به صادرات محصولاتشان باشند، تمایل دارند تا محصولاتشان را با قیمت بالاتر به مشتریان ایرانی بفروشند که از قضا برای خرید این محصولات صف کشیده‌اند! از سوی دیگر اینکه می‌توان گفت که هنوز خودروسازان کشورمان نتوانسته‌اند بازار خوبی را در کشورهای خارجی دست و پا کنند و برای اندک فروش نیز بایستی قیمت بسیار پایینی برای محصولاتشان در نظر بگیرند.

البته این قصه برای تمامی خودروهای داخلی برقرار نبوده و بعضی از خودروهای پرتیراژ کشورمان با قیمت به مراتب بیشتری از بازار داخل به کشورهای خارجی فروخته شده‌اند که آمارهای مربوط به سال 97 موید این موضوع هست. البته این تعداد از خودروها تعداد اندکی داشته ولی به هر حال از اندک مزایای افزایش نرخ ارز در سال اخیر نیز به شمار می‌رود.

خودروهای داخلی بازار خودروبه طور مثال در خودرویی مانند پراید اگر ارزش صادراتی را 3 هزار دلار در نظر بگیریم، در سال 96 و با قیمت ارز 4 هزار تومانی شاهد فروش 12 میلیون تومانی این خودرو در کشورهای خارجی بودیم در حالیکه در بازار کشورمان با قیمت 20 تا 25 میلیون تومان فروخته میشد و همین خودرو در سال 97 و با دلار 10 هزار تومانی به رقم 30 میلیون تومان رسید ولی به دلیل اینکه ارز صادراتی شرکت‌ها با نرخ ارز نیمایی به آنها تحویل داده می‌شود، نمی‌توان ارز بالاتر از 11 هزار تومان را برای این خودروها محاسبه کرد.

همه این موارد باعث شد تا خودروسازان روند خوبی را در زمینه ایجاد سود داشته باشند ولی با مصوبه‌ای که دولت داشت و خودروسازان را مجبور به تحویل خودروهای پیش فروشی با قیمت قبل کرد، همه امیدهای خودروسازان را برای خروج از زیان نابود نمود.

خودروهای داخلیبه طور کلی به نظر می‌رسد که خودروهای صادراتی به طور معمول با قیمتی کمتر از بازار خودروهای داخلی به دست مشتریان خارجی می‌رسند و سال‌هایی مثل سال 97 جزو استثنائاتی به شمار می‌روند که احتمالا هر چند سال یکبار و با تلاطمات بازار ارز برای خودروسازان رخ می‌دهد.

در دیگر خودروها مانند پژو در سال 97 با قیمتی در حدود 33 میلیون تومان به مشتریان خارجی واگذار شده و یا خودرویی مانند سمند با قیمتی در حدود 67 میلیون تومان فروخته شده که سود خوبی نصیب ایران‌خودرو نموده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید