چرا احمدی‌نژاد فقط عاشق نیویورک و مذاکره با امریکایی‌هاست؟

کدخبر: ۲۹۵۲۵۳
اقتصادنیوز: محمود احمدی نژاد در یک گفت و گوی تلفنی با روزنامه نیویورک تایمز گفت: "ترامپ مرد عمل است. او همچنین یک تاجر است و بنابراین قادر به محاسبه سود و زیان و تصمیم‌گیری بر این مبناست. ما به او می‌گوییم، بگذارید هزینه‌های بلندمدت تنش و یا همکاری بین دو کشور را محاسبه کنیم و کوته‌بین نباشیم."

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فرارو، احمدی نژاد در گفتگو با نیویورک تایمز همچنان به تلاش‌های خود برای گفتگو با رییس جمهور آمریکا اشاره کرده است. او اظهار کرد که سه‌بار برای ترامپ نامه نوشته؛ نخستین آن در فوریه ۲۰۱۷ و برای تبریک بابت پیروزی ترامپ در انتخابات بوده است، دومین آن در ژوئن سال ۲۰۱۸ و یک ماه پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام بوده و سومین آن هم ماه گذشته و درپی تشدید تنش دو کشور در منطقه خلیج‌فارس ارسال شده است. او گفته این نامه‌ها را از طریق ایمیل آدرس کاخ سفید، ایمیل سفارت سوئیس و نیز اکانت توییتری شخصی ترامپ ارسال کرده است.

نامه‌های احمدی نژاد به ترامپ همگی بی پاسخ مانده است. او پیشتر نیز در دوران ریاست جمهوری اش نامه‌هایی به جرج بوش و باراک اوباما نوشته بود که آن‌ها هم بدون پاسخ ماندند.

پیام‌های عجیب 

اما محمود احمدی نژاد فقط روسای جمهور آمریکا را مخاطب قرار نمی‌دهد. او در دو سال اخیر با توئیت‌های خود درباره ورزشکاران و هنرمندان آمریکایی بسیاری را به تعجب واداشته است. او اخیرا در توئیتی قهرمانی تیم تورنتو رپترز را در لیگ بسکتبال آمریکا را تبریک گفت و نوشت: "اگر رئیس جمهور بودم همه شما را به ایران دعوت می‌کردم. " 

همچنین احمدی نژاد کسب امتیازآورترین بازیکن لیگ را به «کوای لنارد» ستاره بی، چون و چرای تیم تورنتو تبریک گفت. 

احمدی نژاد پیشتر نیز درگذشت یک رپر آمریکایی را تسلیت گفته بود. او در پیامی درباره مرگ نیپسی هاسل نوشته بود: «اخیرا از مرگ "نیپسی هاسل" مطلع شدم و از شنیدن مرگ او و ۱۰ نفر دیگر که در هفته گذشته در لس آنجلس کشته شدند اندوهگین شدم. چگونه می‌توان زندگی شخصی را به این راحتی گرفت؟»

او در ادامه قطعه‌ای از یک ترانه که هاسل خوانده بود را نوشت:. "عزیزم گریه نکن، سرت را بالا بگیر حتی وقتی که جاده سخت است هرگز تسلیم نشو. ". 

اما جنجالی‌ترین اقدام احمدی نژاد در قبال چهره‌های سرشناس آمریکایی در اعتراض به محدودیت برگزار کنندگان تنیس اوپن فرانسه درباره پوشش سرنا ویلیامز بود. این ماجرا سال گذشته بحث برانگیز شد. 

احمدی نژاد در حساب توییترش نوشت: "چرا مسابقات تنیس آزاد فرانسه به سرینا ویلیامز بی احترامی می‌کند؟ "

محمود احمدی نژاد سرینا ویلیامز را منشن کرد و در ادامه نوشت: "متاسفانه برخی افراد در تمام کشورها از جمله کشور من معنی واقعی آزادی را درک نکرده اند."

5229431

این تویئت احمدی نژاد بازتاب وسیعی در شبکه اجتماعی داشت. بسیاری از او انتقاد کردند که در زمان ریاست جمهوری اش سخت‌ترین برخوردها با پوشش زنان صورت گرفت، گشت ارشاد در آن زمان در اوج قرار داشت اما حالا دم از آزادی پوشش می زند.

پیام‌های احمدی نژاد به سیاستمداران و سلبریتی‌های آمریکایی بیشتر مورد تمسخر افکار عمومی قرار می‌گیرد. کمتر اینگونه اقدامات او جدی گرفته می‌شود. با این حال حامیانش معتقدند او در کارش بسیار جدی و دقیق است و توئیت هایش هم در راستای دیپلماسی عمومی است.

با این حال سوال مهمی که مطرح است که چرا دیپلماسی عمومی احمدی نژاد فقط ایالات متحده آمریکا را هدف قرار داده است. چرا او به قهرمانان لیگ بسکتبال دیگر کشورها و حتی کشور خودش تبریک نمی‌گوید. چرا او با مرگ سلبریتی‌های سرشناس اروپایی همدردی نمی‌کند. چرا او فقط برای ترامپ نامه می‌نویسد؟ چرا رهبران اروپایی و حتی منطقه‌ای که روابط ایران با برخی از آن‌ها دچار تنش است، همچون محمد بن سلمان را مخاطب خود قرار نمی‌دهد.

چرا فقط آمریکا؟!

سوالی که احتمالا هواداران پروپاقرص رییس جمهوری پیشین ایران هم پاسخ قانع کننده‌ای برای آن ندارند. به نظر می‌رسد این رفتار احمدی نژاد هم همچون بسیاری از رفتارهای گذشته او با انگیزه‌ای مبهم و شاید پیچیده انجام می‌شود. البته برخی هم معتقدند هیچ انگیزه پیچیده ای در کار نیست و احمدی نژاد علاقه زیادی به گفت و گو با مقامات آمریکایی دارد و این علاقه را در دروان ریاست جمهوری خود به ویژه در آخرین سفرش به نیویورک بارها نشان داد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید