دیدار عراقچی با مکرون؛ پیام مهمی که فرستاده روحانی به پاریس برد

کدخبر: ۲۹۵۵۷۸
اقتصادنیوز: به‌دنبال رایزنی‌های مکرون با تهران و واشنگتن، حسن روحانی پیام مهمی را برای امانوئل مکرون فرستاد.
دیدار عراقچی با مکرون؛ پیام مهمی که فرستاده روحانی به پاریس برد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرفوری، سید عباس عراقچی، فرستاده ویژه رئیس جمهوری کشورمان شامگاه امروز در دیدار با آقای امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه پیام کتبی دکتر روحانی را تسلیم وی کرد.

در این دیدار طرفین بطور مبسوط پیرامون موضوعات مورد علاقه دو کشور از جمله مسائل منطقه ای و بین المللی و چگونگی یافتن راهکارهایی به منظور کاهش تنش ها در منطقه و همچنین استمرار حفاظت از برجام بعنوان یک تفاهم بین المللی و چند جانبه و یکی از مهمترین دستاوردهای دیپلماسی در عصر حاضر بحث و تبادل نظر کردند .

در این جلسه استفاده از دیپلماسی به منظور منظور ایجاد فضای مورد نیاز جهت ایجاد و استحکام ثبات و امنیت در بهترین شکل ممکن با توجه به شرایط و وضعیت کنونی جهان و منطقه مورد تاکید قرار گرفت.

گفتنی است، پیش از این امانوئل مکرون برای میانجی‌گری بین تهران و واشنگتن پیش‌قدم شده و گفتگوهایی را با ترامپ و روحانی انجام داده و فرستاده‌ای را نیز به تهران فرستاده بود.

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه همچنین در دیدار با ژان ایولودریان، وزیر امور خارجه فرانسه گفت که ایران کاهش تعهدات خود در برجام را بر اساس حقوق خود در این توافق در دستورکار قرار داده و لذا مسیرهای دیپلماتیک همچنان باز است.

وی افزود: ایران خود تولید کننده و صادر کننده نفت است و امنیت خلیج فارس را بسیار مهم می‌داند. آمریکا با تحریم‌های غیرقانونی و غیرعادلانه خود تمامی مردم ایران را هدف قرار داده است.

عراقچی تاکید کرد: از اروپا انتظار می‌رود که موضع روشنی در مخالفت با سیاست آمریکا در زمینه به صفر رساندن فروش نفت ایران که در چارچوب راهبرد فشار حداکثری پیگیری می‌شود، اتخاذ کند.

او همچنین خاطرنشان ساخت: ایران در هر شرایطی به صادرات نفت خود ادامه خواهد داد.

 ژان ایولودریان، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در این دیدار تصریح کرد: فرانسه به دنبال کاهش تنش‌های موجود است. فرانسه بر حفظ و اجرای برجام تاکید دارد و به تلاش‌های خود در این زمینه ادامه می‌دهد.

او یادآور شد:  گرچه ایجاد و راه‌اندازی سازوکار مالی اینستکس فرآیندی طولانی است، اما عملیاتی شدن این سازوکار یک گام سیاسی مهم به شمار می‌رود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید