شرط پورابراهیمی برای همکاری با اف‌ای‌تی‌اف

کدخبر: ۲۹۶۰۲۸
اقتصادنیوز: یک عضو کمیسیون اقتصادی تاکید کرد: پیمان‌های پولی،ارزهای دیجیتال و کارهای مختلف وجود دارد که می‌توانیم در مراوادت بانکی خود آنها را تعریف کنیم و جایگزینی برای FATF باشد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، ​محمدرضا پورابراهیمی درباره اقدامات تقابلی گروه مالی اقدام مشترک (FATF) و اینکه آیا مجمع تشخیص مصلحت نظام نباید نظرش را نسبت این موضوع زودتر اعلام کند، گفت: طبیعتا مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اساس زمان‌بندی نظرش را اعلام می‌کند، اینکه چه زمانی نظرش را بیان کند مشخص نیست و ظاهرا در حال کار کارشناسی هستند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:‌ این‌که آمریکایی‌ها بخواهند با ما در خصوص FATF از نظر سیاسی برخورد کنند، قابل قبول نیست. دغدغه ما در این جریان این است که جنس رفتار اروپایی‌ها و آمریکا مواجهه سیاسی با جمهوری اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: واقعیت FATF این است قصد دارد با پولشویی مبارزه و جلوی تامین مالی تروریسم را بگیرد و شفاف‌سازی کند اما ما با یک جریان سیاسی در ذیل این قضیه رو به رو هستیم.

نماینده مردم کرمان با بیان اینکه امروز در دنیا کشورهایی هستند که رسما به پولشویی کمک می‌کنند، گفت: اگرچه این کشورها خودشان اقدامی نمی‌کنند اما به سایر کشور در زمینه پولشویی کمک و از آن‌ها حمایت می‌کنند و جالب است که جزء کشورهایی هم هستند که در لیست FATF پذیرفته شده‌اند. 

وی تاکید کرد: این برای سازمانی که ادعا می‌کند گروه ویژه اقدام مالی است و با تروریسم و پولشویی مبارزه می‌کند بسیار شرم‌آور است که اعضایی داشته باشد که رسما این کارها را انجام می‌دهند و این سازمان هم هیچ کاری انجام نمی‌دهد.

پورابراهیمی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران قانون و ضوابطی را تصویب می‌کند با رویکردی که بتواند عملیاتی و اجرایی کند اما مشاهده می‌کنیم که با آن برخورد می‌کنند.

وی تاکید کرد: ما اعتقادمان بر این است که آن چیزی که در FATF انجام می‌شود اگر بر رویکرد غیرسیاسی باشد ما با آن‌ها می‌توانیم همکاری کنیم اگر نباشد به صلاح نیست جمهوری اسلامی وارد این موضوع شود و در اینصورت مجمع هرچه این موضوع را عقب بیاندازد خیلی بهتر است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر پیوستن ایران به  FATF به نتیجه نرسد آیا ما جایگزینی برای مراودات مالی خواهیم داشت یا خیر، گفت: بله روش‌های مختلفی وجود دارد، امروز پیمان‌های پولی جایگزین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ تحریم‌هایی که امروز آمده است نمونه‌ای از FATF است، درحال حاضر وضعیت ما وضعیت بازار آزاد است؟ یعنی ما مبادله پولی می‌کنیم؟ با دنیا رابطه پولی داریم؟ طبیعتا چنین چیزی نیست.

به گفته پورابراهیمی پیمان‌های پولی، ارزهای دیجیتال و کارهای مختلف وجود دارد که می‌توانیم در مراوادت بانکی خود آن‌ها را تعریف کنیم.

وی ادامه داد: همین امروز که ما مشمول لیست سیاه  (FATF) نیستیم بدتر از اعضای این لیست با ما رفتار می‌کنند.

این عضو کمیسیون اقتصادی تاکید کرد: اگر اعضای FATF رفتارشان را بر اساس واقعیت بگذارند ما می‌توانیم با آن‌ها همکاری کنیم اما ادبیات آمریکا در این موضوع سیاسی است و تخصصی و اقتصادی نیست.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید