سازمان ملل: ۳۰ هزار نفر از نیروهای خارجی داعش هنوز زنده‌اند

کدخبر: ۲۹۶۴۵۹
اقتصادنیوز: سازمان ملل در گزارشی که دوشنبه منتشر شده نشان می‌دهد حدود ۳۰ هزار نفر از پیکارجویان خارجی داعش ممکن است هنوز زنده باشند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، سازمان ملل در گزارشی که دوشنبه منتشر شده نشان می‌دهد حدود ۳۰ هزار نفر از پیکارجویان خارجی داعش ممکن است هنوز زنده باشند. 

در این گزارش از ادلب سوریه به عنوان یکی از بزرگترین پایگاه‌های تروریست‌های خارجی نام برده شده است. سازمان ملل تصریح کرده داعش و القاعده در حال رقابت برای به دست گرفتن قدرت در بسیاری نقاط هستند. 

درباره منابع مالی داعش گزارش شده گمان می‌رود این گروه تروریستی هنوز بین ۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار ثروت در اختیار داشته باشد، اما فاقد نقدینگی لازم برای انجام عملیات‌های خود است. 

سازمان ملل نوشته این گروه در حال بررسی روش‌هایی برای درآمدزایی است.

ریشه‌های گروه تروریستی داعش به گروهی به نام «التوحید و الجهاد» باز می‌گردد که پس از تجاوز نظامی آمریکا به عراق، در سال ۲۰۰۳ میلادی، «ابو مصعب الزرقاوی» اردنی آن را در این کشور تاسیس کرد. 

۶ ماه بعد در فوریه سال ۲۰۰۴ میلادی نام این گروه به «قاعدة الجهاد فی بلاد الرافدین» (گروه جهادی القاعده در سرزمین رافدین) تغییر نام داد و با جماعتی به نام «مجلس شوری المجاهدین» ادغام شد که حدود ۱۰ گروه شبه نظامی محلی عراقی را در برمی‌گرفت، گروه‌هایی که هدف خود را مبارزه با حضور نظامی آمریکا در عراق اعلام کرده بودند.
روز نوزدهم آوریل سال 2010 میلادی نظامیان آمریکایی «ابو عمر البغدادی» و ابو حمزه المهاجر را از پای درآوردند. کمتر از یک هفته بعد اعلام شد، «ابو بکر البغدادی» به عنوان امیر (سرکرده) گروه دولت اسلامی عراق انتخاب شده است.

بعد از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه، البغدادی به همراه صدها نفر از عناصر خود به سوریه منتقل شد، اینکه وی چگونه توانسته به سوریه انتقال یابد، مورد بحث و تردید است. 

البغدادی در سوریه این امکان را یافت تا صدها سوری را جذب گروه خود کند و پس از ورود ناآرامی‌های سوریه به مرحله حمل سلاح و اقدام نظامی جهت براندازی نظام در این کشور و قبل از سیطره کامل این گروه بر شهر رقه، در سال 2013 میلادی تشکیل گروه «دولت اسلامی عراق و شام» اعلام شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید