علی تاجرنیا:

کارگزاران می‌خواهد لاریجانی را به اصلاح طلب تحمیل کند

کدخبر: ۲۹۶۶۷۹
اقتصادنیوز: علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: مجموعه‌هایی که با یدک‌کشیدن نام اصلاح‌طلبی در پی ائتلاف با اصولگرایان معتدل هستند، هیچ شانسی نخواهند داشت. آنها با دانستن چنین موضوعی سعی می‌کنند که آقای خاتمی را تحت فشار قرار دهند و در نهایت علی لاریجانی را به او تحمیل کنند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نامه نیوز، سیاست انتخاباتی اصلاح‌طلبان هنوز مشخص نیست و تکثر آراء میان آنها درباره چگونگی شرکت در انتخابات بسیار است. برخی باور دارند که دیگر نباید با نیروهای اصولگرا ائتلاف کرد و برخی دیگر می‌گویند که ائتلاف‌نکردن یک‌اشتباه محض است؛ چنانچه اخیرا علی مطهری گفته است: «طرح این موضوع که اصلاح‌طلبان در سطح کشور و در انتخابات آینده به هیچ وجه ائتلاف نمی‌کنند، حرف درستی نیست. باید افراد خوش‌فکر، معتدل و عاقل چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا ائتلاف کرده و لیست واحدی تشکیل دهند، این روش، روش درستی است».

پیشتر محمدرضا عارف گفت که اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده دیگر با نیروهای غیراصلاح‌طلب ائتلاف نمی‌کنند اما در مقابل اعضای کارگزاران همواره از روشن‌کردن موضع صریح خود خودداری کرده‌اند. چنین تعدد آرائی حکایت از انشقاقی قریب‌الوقوع میان نیروهای اصلاح‌طلب دارد؛ به‌نحوی که اگر وضعیت به همین منوال پیش رود، بعدی نیست که اصلاح‌طلبان با دو رویکرد متفاوت در انتخابات مجلس حاضر شوند و حتی ممکن است برخی از اصلاح‌طلبان که به مشارکت مشروط باور دارند اصلا در انتخابات شرکت نکنند.

علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در تحلیل این موضوع باور دارد که اگر اصلاح‌طلبان در پی ایفای نقش اصلاح‌طلبی خود هستند نباید بدون قید و شرط وارد انتخابات شوند. او همچنین ائتلاف اصلاح‌طلبان با نیروهای معتدل اصولگرایی را محکوم به شکست دانست و گفت: «اگر نگاه اصلاح‌طلبان صرفا معطوف به استمرار حضور در قدرت است باید مشارکت بی‌قید و شرط وحداکثری در انتخابات پیش رو داشته باشند و حتی اگر هیچیک از نامزدهای اصلی آنها تأیید صلاحیت نشود هم باید بیایند تا بتوانند با نیروهای دست چندم وارد مجلس شوند اما اگر نیروهای اصلاح‌طلب می‌خواهند نقش واقعی اصلاح‌طلبی خود را ایفا کنند باید زمینه‌های حضور منطقی، سالم و رقابتی در انتخابات را فراهم کنند. یکی از این زمینه‌ها مشارکت آنها با چهره‌های برجسته‌شان است. قابل قبول نیست که یک جناح سیاسی با ژنرال‌های خود در انتخابات حاضر شود و متفکران، صاحب‌نظران و شخصیت‌های تأثیرگذار یک جناح دیگر به طور کلی از عرصه رقابت کنار گذاشته شوند و اجازه داده نشود که از ظرفیت‌های آنها استفاده شود. من هم با مشرکت مشروط اصلاح‌طلبان موافقم و باید مشارکت مقید به شرایطی باشد و اگر آن شرایط محقق شد جبهه اصلاحات با تمام توان در انتخابات شرکت کند. البته بعید می‌دانم در انتخابات آتی نیز به این نقطه برسیم زیرا یک سری از اصلاح‌طلبان حضور بی‌قید و شرط در انتخابات را پذیرفته‌اند و دوگانه‌سازی اصلاح‌طلب-اصولگرا در این انتخابات هم ایجاد خواهد شد و هنگامی که شورای نگهبان احساس کند که افرادی با نام اصلاح‌طلبیدر صحنه حاضر می‌شوند، دلیلی نمی‌بیند که درباره چهره‌های برجسته جبهه اصلاحات تجدیدنظر کند و منوال سابق خود را ادامه می‌دهد».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره موضع انتخاباتی رئیس دولت اصلاحات گفت: «تصور می‌کنم که آقای خاتمی شفاف موضع خود را گفت و و استراتژی انتخاباتی اصلاح‌طلبان را تبیین کرد. او به روشنی گفت که مشارکت در انتخابات لوازمی دارد و اگر این لوازم رعایت نشود، امکان بهره‌گیری از ظرفیت انتخابات وجود نخواهد داشت اما برخی از اصلاح‌طلبان که نمی‌خواهند واقعیت را بپذیرند از سخنان او به نفع خود بهره می‌برند و می‌گویند که نظر آقای خاتمی مشارکت بی‌قید و شرط است».

تاجرنیا در پاسخ به این پرسش که چه قدر احتمال ائتلاف حزب کارگزاران با علی لاریجانی و انشقاق میان اصلاح‌طلبان وجود دارد، اظهار کرد: «انتخابات مجلس دو قطبی خواهد شد اما تردید نکنید که اصلاح‌طلبانی میدان‌دار انتخابات خواهند بود که نزدیک به آقای خاتمی هستند. مجموعه‌هایی که با یدک‌کشیدن نام اصلاح‌طلبی در پی ائتلاف با اصولگرایان معتدل هستند، هیچ شانسی نخواهند داشت. آنها با دانستن چنین موضوعی سعی می‌کنند که آقای خاتمی را تحت فشار قرار دهند و در نهایت علی لاریجانی را به او تحمیل کنند. انتخابات اخیر هیئت‌رئیسه مجلس نیز به خوبی نشان داد که نیروهای اصولگرا هر چه قدر هم با یکدیگر اختلاف داشته باشند، برای رأی نیاوردن جریان اصلاحات پشت یکدیگر را خالی نمی‌کنند و در میان آقای عارف که یک اصلاح‌طلب محافظه‌کار است و آقای لاریجانی به عنوان یک اصولگرای معتدل، لاریجانی را برمی‌گزینند».

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارس «اقتصادنیوز» از قیمت کارخانه‌ای جدید محصول محبوب ایران خودرو

      اقتصادنیوز : ایران خودرو برای محصول محبوب خود قیمت جدید اعلام کرد تا متقاضیان این خودرو شوکه شوند.

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید