در دور دوم مناظره دموکرات‌ها چه گذشت؟ احیای پیرمرد، درخشش پدیده‌های جوان + فیلم

کدخبر: ۲۹۷۰۰۲
علی آزادی- اقتصادنیوز: دور دوم مناظره کاندیداهای حزب دموکرات سه‌شنبه و چهارشنبه شب (30 و 31 ژولای) در شهر دیترویت ایالت میشیگان برگزار شد. 20 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری از حزب دموکرات به میزبانی شبکه خبری سی‌ان‌ان به رقابت با یکدیگر پرداختند. از میان چهار کاندیدای پیشتاز در نظرسنجی‌ها، «الیزابت وارن» و «برنی سندرز» در شب نخست، و «جو بایدن» و «کاملا هریس» در دومین شب روی صحنه رفتند.
در دور دوم مناظره دموکرات‌ها چه گذشت؟ احیای پیرمرد، درخشش پدیده‌های جوان + فیلم

به گزارش اقتصادنیوز؛ برخلاف شب نخست مناظره دیترویت که مطابق انتظار دو کاندیدای اصلی (سندرز و وارن) مقتدر و پویا ظاهر شدند و بیش از دیگران به چشم آمدند، در دومین شب (چهارشنبه)، پیش‌بینی اغلب کارشناسان محقق نشد و تقابل مورد انتظار میان «کامالا هریس» و «جو بایدن» چندان پررنگ نبود.

با توجه به مجادله جنجالی سناتور کالیفرنیا و معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا در اولین دور مناظره‌ها (انتهای ژوئن)، بسیاری از ناظران آماده تداوم و تشدید این تقابل در دیترویت شده بودند. اما یک ماه پس از مناظره میامی که به تبادل آتش میان هریس و بایدن انجامید، در شب دوم مناظره سی‌ان‌ان اگر هم جدالی بین این دو نامزد محبوب دموکرات شکل گرفت، در میان درخشش و جلوه‌گری پدیده‌های جوان‌تر حزب محو شد و مخاطبان شاهد شکل‌گیری تقابل‌های دوگانه میان دیگر کاندیداها بودند.

انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا

بطور خلاصه دو شب (۳۰ و ۳۱ ژولای) مناظره سی‌ان‌ان در دیترویت، حاوی چند نکته مهم بود:

1. همکاری نزدیک و اتفاق نظر دو نامزد پیشتاز شب نخست یعنی «برنی سندرز» سناتور ورمانت و «الیزابت وارن» سناتور ماساچوست که عملاً از یکدیگر پشتیبانی می‌کردند، ظاهراً منجر به تقویت جایگاه دو سناتور پراگرسیو (مترقی) در افکار عمومی شد. بسیاری از رسانه‌ها شب اول را در قالب تیترهایی چون «پیروزی چپ‌ها بر میانه‌روها» یا «شکست محافظه‌کاران از ترقی‌خواهان» تعبیر کردند. الیزابت وارن و برنی سندرز رقبای خود را آماج حملات خویش قرار دادند و از برچسب ایدئولوژیک که به برنامه کاری‌شان (به‌ویژه برنامه بهداشت همگانی و بیمه‌های تامین اجتماعی) دفاع کردند. جان دلانی، نماینده سابق مجلس نمایندگان از مریلند جزو مهم‌ترین منتقدان برنی سندرز و الیزابت وارن به‌حساب می‌آید که آنها را متهم کرده وعده‌های در حد داستان‌های «جن و پری» می‌دهند. دیگر کاندیداها نیز انتقاداتی نسبت به طرح‌های این دو سناتور چپ‌گرا مطرح کردند، و در طرف مقابل سندرز با شور و حرارت فراوان از طرح‌هایش دفاع کرد و الیزابت وارن نیز پشتیبان وی بود.

Democratic presidential hopefuls US senator from Vermont Bernie Sanders and US Senator from Massachusetts Elizabeth Warren participate in the first round of the second Democratic primary debate of the 2020 presidential campaign season hosted by CNN at the Fox Theatre in Detroit, Michigan on July 30, 2019. (Photo by Brendan Smialowski / AFP) (Photo credit should read BRENDAN SMIALOWSKI/AFP/Getty Images)

رابرت مکی تحلیلگر اینترسپت اما معتقد است رخنمایی شکاف موجود میان جناح چپ و راست حزب و تشدید اختلاف‌ها دامی بود که شبکه سی‌ان‌ان پهن کرد و دو سناتور سوسیالیست با کمال میل آن را در آغوش کشیدند. به اعتقاد وی جیک تاپر یکی از مجریان سی‌ان‌ان در این برنامه نقش مهمی در سوق دادن این دو نامزد به منتهی‌الیه چپ داشت. بسیاری از جمهوری‌خواهان و نیز بخشی از محافظه‌کاران خود حزب دموکرات سعی می‌کنند جناح چپ حزب را پایگاه کمونیسم و سوسیالیسم معرفی کنند و با بهره‌برداری از پتانسیل «چپ‌هراسی» جامعه آمریکا، رادیکالیسم موجود در مواضع نامزدهای چپگرا را دستمایه‌ای برای کاهش محبوبیت آنها قرار دهند.

هر دو نامزد پیشرو حزب، برنی سندرز و الیزابت وارن اصرار دارند که رویکردهای شجاعانه می‌تواند دموکرات‌ها را در مسیر پیروزی قرار دهد و میانه‌روها را متهم به بزدلی کردند و گفتند که از ارائه طرح‌های سیاسی شجاعانه پرهیز می‌کنند. به گفته سندرز، دموکرات‌ها باید کارزارهای انتخاباتی را تکانی بدهند و انرژی و چشم‌انداز به آن تزریق کنند، در غیر این صورت برای بار دوم بازی را به ترامپ واگذار خواهند کرد.

لحظات حساس شب نخست (سه‌شنبه) مناظره دیترویت را ببینید:

2. در دومین شب، مخاطبان شاهد افول ستاره بخت سناتور «کاملا هریس» بودند که ماه گذشته در مناظره میامی شروع به درخشیدن کرده بود. هریس که با عملکرد درخشان و دور از انتظار در مناظره ژوئن انتظارات را از خود به شدت بالا برده بود، روز چهارشنبه زیر ضرب حملات دیگر کاندیداها نتوانست عملکرد قابل قبولی از خود ارائه دهد.

انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا

به اعتقاد تحلیلگر آسوشیتدپرس زمینه‌های حمله به هریس را خود سی‌ان‌ان فراهم کرد و در همان ابتدا با پرسش درباره برنامه منتشر شده وی در زمینه «خدمات بهداشت همگانی» فرصت و زمان کافی برای حمله به سناتور کالیفرنیا را در اختیار تک‌تک نامزدها قرار داد. این شرایط در همان آغاز برنامه رقم خورد و کاملا هریس که به گفته تحلیلگر آسوشیتدپرس از نظر محافظه‌کاران خطر اصلی محسوب می‌شود، به گوشه رینگ کشیده شد. هریس نه تنها مجالی برای تکرار درخشش خود در مناظره اول را نیافت، بلکه همواره در حال دفاع از خود بود. دفاعی که هنگام مواجهه با نماینده جوان هاوایی در کنگره چنگی به دل هوادارانش نزد.

در بخشی از مناظره تولسی گابارد، نماینده هاوایی سناتور هریس را خطاب قرار داد و سابقه قضایی وی در زمان دادستانی ایالت کالیفرنیا را «نگران‌کننده» دانست. گابارد نگاه سختگیرانه هریس را به چالش کشید و مثال آورد که وی در زمان دادستانی در مقطعی 1500 نفر را تنها به جرم مصرف یا فروش ماریجوانا به زندان فرستاده است. به گفته کارشناسان تولسی گابارد پدیده ناشناخته شب دوم مناظره بود.

فیلم مجادله گابارد و هریس را در ادامه ببینید.


و پاسخ هریس:

3. در دور دوم مناظره اوضاع برای بخت نخست کاندیداتوری نهایی حزب، یعنی «جو بایدن» بهبود نسبی یافته بود. پیرمرد پیشتاز نظرسنجی‌ها آن کاندیدای بی‌دست‌وپای دور اول مناظره‌ها نبود و با قدرت از خود دفاع می‌کرد. اینبار خبری هم از حملات سناتور هریس نبود، اما در عوض جو بایدن با انتقادات صریح از سوی دو کاندیدای جوان حزب مواجه شد. «کوری بوکر» سناتور جوان و رنگین پوست ایالت نیوجرسی که بسیاری وی را برنده اصلی  شب دوم مناظره می‌دانند، به همراه «جولیان کاسترو» وزیر مسکن و توسعه شهری دولت باراک اوباما، به صورت مستدل سوابق، سیاست‌ها و برنامه‌های بایدن را به چالش کشیدند.

به گفته آنجلا ری، یکی از کارشناسان سی‌ان‌ان کوری بوکر ستاره درخشان دموکرات‌ها در آخرین شب ژولای بود که با سلاح پنهان لبخند توانست قلب آمریکایی‌ها را تسخیر کند.

در ادامه لحظاتی از مباحثه‌هایی که با محوریت بوکر و کاسترو صورت گرفت را ببینید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید