از 38 یورو تا 10 سال زندان برای تظاهرات غیرقانونی در آمریکا و اروپا

کدخبر: ۲۹۷۲۱۰
اقتصادنیوز: تظاهرات غیر قانونی و بدون مجوز در کشورهای اروپایی و آمریکایی جریمه‌ها و مجازات‌های مختلفی به همراه خواهد داشت که می‌تواند از 38 یورو تا 10 سال زندان باشد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، آمریکا و کشورهای اروپایی به شیوه‌های مختلف شرکت‌کنندگان در تظاهرات غیرقانونی را مجازات می‌کنند و این مجازات‌ها از 38 یورو جریمه تا حتی 10 سال زندان نیز می‌تواند باشد.

به گزارش اسپوتنیک، اصلاحیه نخست قانون اساسی آمریکا به تمامی شهروندان این کشور حق تجمع را می‌دهد هر چند که قانون این موضوع را جرم تلقی کرده که پس از برگزاری تجمع و زمانی که دستور متفرق شدن صادر شد، از دستور تبعیت نشود. در آمریکا نیز همانند دیگر کشورها، برگزاری تجمع در فضاهای عمومی، نیازمند اخد مجوز است و هر ایالت قوانین خود را درباره نقض اصول تظاهرات مسالمت‌آمیز دارد.

به طور مثال در ایالت آلاباما، برگزاری تجمع بدون مجوز تا شش ماه زندان و 3 هزار دلار جریمه به همراه دارد و در ایالت آریزونا نیز این موضوع شش ماه زندان و هزار دلار جریمه دارد. در ایالت تگزاس برگزاری هرگونه تجمع بدون مجوز قانونی تا 2 هزار دلار جریمه یا 180 روز زندان یا هر دو آن را به همراه دارد.

در واشنگتن نیز عدم تبعیت از دستور متفرق شدن در تظاهرات 250 دلار جریمه دارد و در نیویورک هرگونه تجمع غیرقانونی 90 روز زندانی خواهد داشت.

انگلیس خود را طرفدار سرسخت تجمع‌های مسالمت‌آمیز می‌داند اما زمانی که تجمع‌ها به صورت غیر قانونی برگزار شود،‌ قوانین خاص خود درباره آن اجرا می‌شود. بر اساس قوانین انگلیس در صورتی که تجمع منع شده و غیر قانونی در انگلیس برگزار شود که حرکت وسایل نقلیه و عابران را مختل کند، پلیس انگلیس این حق را دارد که به صورت مستقل اقداماتی برای متوقف کردن آنها اتخاذ کند و حتی در این راستا می‌تواند از زور استفاده کند.

علاوه بر آن، سازمان‌دهندگان تظاهرات غیرقانونی در محوطه‌های به خصوص از جمله اطراف پارلمان، تا شش ماه زندان و پرداخت جریمه محکوم خواهند شد و شرکت کنندگان در چنین رویدادهایی نیز جریمه خواهند شد.

فرانسه که 38 هفته متوالی با تظاهرات اعتراض آمیز جلیقه زردها مواجه است، هرگونه تجمع در خیابان‌های عمومی بدون درخواست مجوز را تجاوز مجرمانه توصیف کرده که تا 6 ماه زندان داشته و جریمه 7 هزار و 500 یورو به همراه خواهد داشت. همچنین در پی تشدید اعتراضات در این کشور که باعث بروز درگیری‌هایی میان تظاهرات کنندگان و پلیس شده، دولت این کشور پیشنهاد داده تا قوانین ضد اغتشاش تشدید یابد.

عدم اطاعت از دستور پلیس در جریان تظاهرات غیر قانونی در فرانسه باعث جریمه تا 38 یورو خواهد شد و مجریان قانون این حق را دارند که آنهایی که تجمع کرده‌اند را پس از دو بار درخواست برای متفرق شدن،با زور متفرق کنند. در این حالت آنها با اتهام جنایت‌کارانه مواجه خواهد شد که در این صورت تا یک سال زندان و 15 هزار یورو جریمه به همراه خواهد داشت. در صورتی که تظاهرات کنندگان صورت‌های خود را بپوشانند، تا سه سال زندان و حتی پرداخت 45 هزار یورو جریمه خواهند شد.

در آلمان،‌ هر کسی که در تظاهرات در اماکن ممنوعه مشارکت کند یا دعوت به حضور در تظاهرات در این اماکن کند، ممکن است تا 30 هزار یورو جریمه شده و تا یک سال زندان شود. همچنین کسانی که در امکانی که از قبل توافق شده تجمع نکرده و در مکانی کاملا متفاوت تجمع کنند، ممکن است تا شش ماه به زندان بیفتند.

همچنین معترضانی که نظم عمومی را مختل کرده و اقدامات خشونت آمیز از قبیل پرتاب اشیاء به پلیس، ایجاد موانع، شکستن شیشه و استفاده از سلاح داشته باشند، ممکن است تا سه سال زندان نیز محکوم شوند.در مواردی که تظاهرات کنندگان اشیاء خطرناکی نظیر بطری‌های شیشه‌ای یا سنگ با لبه‌های تیز استفاده کنند که می‌تواند مورد جدی در نقض آرامش باشد تا 10 سال زندان نیز می‌تواند به همراه داشته باشد.

اعتراضات در اسپانیا همواره به عنوان شیوه‌ای برای ابراز نارضایتی از سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی دولت به شمار می‌آید. اما قطعا این تجمع‌ها قوانین مربوط خود را دارد. به طور مثال، اگر اسپانیایی‌ها توجه به مقامات درباره تظاهرات نکنند حتی درباره تظاهرات مسالمت‌آمیز نیز ممکن است تا 600 یورو جریمه شوند.

در عین حال نیز، اگر تظاهرات در اماکنی نزدیک پارلمان یا ساختمانی دولتی با آشفتگی جدی امنیت عمومی همراه شود، می‌تواند تا 30 هزار یورو نیز جریمه داشته باشد. همچنین برگزاری تظاهرت بدون مجوز اطراف زیرساخت‌های اصلی می‌تواند 600 هزار یورو جریمه داشته باشد.

ایتالیا خود را طرفدار تجمع آزاد می‌داند اما بر اساس قوانین، تجمع کنندگان باید حداقل سه روز پیش از برگزاری تجمع، آن را اطلاع دهند. برای هرگونه مشارکت در تجمعی که بتوان به آن صفت«ازدحام ناخواسته» برای بیش از 10 نفر داد، قانون می‌تواند مشارکت کنندگان را تا یک سال زندان یا جریمه‌های بین 206 تا 413 یورو محکوم کند.

برگزاری هرگونه رویداد در اماکن عمومی تنها با چراغ سبز پلیس و مقامات محلی مجاز است. در صورتی که تظاهرات کنندگان به پلیس حمله کنند تا شش ماه زندان می‌تواند در انتظار آنها باشد.

در ترکیه برگزاری تجمع مسالمت‌آمیز بدون موافقت اولیه مجاز است. البته تظاهرات کنندگان باید این اطمینان را ایجاد کنند که شعارهای آنها در این تجمع‌ها با قوانین در تضاد نباشد. بنابراین سازمان‌دهندگان و شرکت کنندگان در این راه‌پیمایی غیرقانونی تا سه سال زندان خواهند شد. ایجاد مانع در برابر مجریان قانون با استفاده از زور یا خشونت یا تهدید آنها می‌تواند به 2 تا 5 سال زندان منجر شود. همچنین هرگونه اهانت یا حمله به مقامات برای متشنج کردن تظاهرات یا راهپیمایی مسالمت‌آمیز بین 1.5 تا 3 سال زندان به همراه خواهد داشت.

اگر شرکت کنندگان در تجمع غیر قانونی با وجود هشدارهای متعدد به اقدامات غیر قانونی روی بیاورند، به شش ماه تا 3 سال حبس محکوم می‌شوند. اگر این جرم توسط سازمان‌دهندگان تظاهرات غیر قانونی انجام شود، مجازات 50 درصد افزایش خواهد یافت.

در جمهوری چک برای برگزاری تظاهرات در اماکن عمومی نیازی به اخذ مجوز نیست اما مقامات محلی باید دست کم 5 روز پیش از برگزاری، از آن مطلع شوند. قوانین چک سازمان دهندگان تجمع را ملزم می‌کنند که به دستور العمل‌های مقامات از جمله پلیس پایبند باشند و این اطمینان را ایجاد کنند که تظاهرات مسالمت‌آمیز بوده و شرکت کنندگان هیچ اقدامی که ممکن است باعث آسیب به سلامت دیگران شود انجام ندهند و زمانی که به آنها گفته شد متفرق شوند. همچنین به آنها اجازه برگزاری تجمع در اماکن به خصوصی در نزدیکی پارلمان داده نمی‌شود.

اگر تظاهرات کنندگان از تبعیت از این شرایط خودداری کنند، می‌توانند از 215 تا 431 دلار جریمه شوند. همچنین هرگونه حمله به مجریان قانون در زمان ماموریت تا سه سال زندان به همراه خواهد داشت.اگر این حمله باعث آسیب جدی شود محکومیت ممکن است تا 10 سال افزایش یابد.

در سوئد، هرگونه نفض قوانین، سبب خواهد شد تا تظاهرات کنندگان جریمه شده و تا 4 سال زندان داشته باشند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید