کاخ سفید؛ اینجا جایی برای منتقدان و مخالفان ترامپ نیست

کدخبر: ۲۹۷۲۹۴
اقتصادنیوز: فضای کاخ سفید این روزها بیش از هر زمان دیگری سیاه و سفید است؛ کسانی که موافق سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا باشند در دولت باقی می‌مانند و منتقدان و مخالفانش حذف می‌شوند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، استعفای دن کوتس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا نشان دهنده فضای دوقطبی کاخ سفید است. ظاهرا او بر سر برنامه هسته‌ای ایران، نحوه برخورد با کره شمالی و نقش روسیه در انتخابات آمریکا با دونالد ترامپ اختلاف داشته است.  ترامپ در ماه ژانویه ارزیابی‌های مدیر اطلاعات ملی را از تهدیدهای ایران منفعل و زودباور خوانده بود.

رئیس جمهور آمریکا خبر کناره‌گیری دن کوتس را با انتشار یک پست توییتری اعلام کرد. مشخص نیست که که این مدیر ۷۶ ساله اطلاعات ملی دولت آمریکا داوطلبانه به کار خود در کادر رهبری دولت ترامپ خاتمه داده یا اینکه تحت فشار ترامپ ناگزیر به استعفا شده است. رسانه های آمریکا اخیرا از نارضایتی ترامپ از کار کوتس گزارش هایی منتشر کرده بودند.

ترامپ از زمانی که نخستین ارزیابی‌های اطلاعاتی، روسیه را به دخالت در انتخابات سال ۲۰۱۶ متهم کرد مخالفت خود را با جامعه اطلاعاتی آمریکا آغاز کرد.

تعدادی مقام‌های اطلاعاتی آمریکا در واکنش به استعفای کوتس به روزنامه واشنگتن‌پست گفته اند نگران هستند که اقدامات ترامپ به سیاسی کاری در جمع‌بندی‌های اطلاعاتی منجر شود و مقامی که به کاخ سفید می‌رود تمایلی برای ارائه ارزیابی‌های واقعی و مخالف با دیدگاه‌های ترامپ نداشته باشد.

رئیس جمهور آمریکا تحمل هیچ انتقاد و یا اظهار نظر مخالفی را ندارد. سیاستمداران زیادی قربانی سیاست های غلط او خصوصا در مورد ایران شده اند. اما ترامپ به جای تجدید نظر در سیاست هایش همچنان تغییر افراد در پست های سیاسی و امنیتی و اطلاعاتی را دنبال می کند.

قبل از دن کوتس افراد دیگری در دولت ترامپ سمت‌های خود را از دست داده‌اند، که به طور مشخص با سیاست های دونالد ترامپ مخالف بودند؛

جیمزماتیس وزیر دفاع آمریکا که در  ۲۰ دسامبر ۲۰۱۸ استعفا داد یکی دیگر از این افراد است. او پس از تصمیم ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه استعفا داد. ماتیس دیدگاه‌های متفاوتی با ترامپ داشت. وی با تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران مخالف بود. دست بر قضا خبر استعفای او نیز در توییتی توسط ترامپ اعلام شد.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه هم در ۱۳ مارس ۲۰۱۸ از سمت خود برکنار شد. ترامپ بعد از اعلام برکناری تیلرسون گفت که آن دو در مسائلی مانند پرونده هسته‌ای ایران با هم اختلاف داشتند.

جان کلی، رئیس دفتر رئیس جمهور هم در دسامبر ۲۰۱۸ استعفا داد چند روز پیش از استعفای کلی، ترامپ اعلام کرد که جان کلی پایان سال جاری میلادی سمتش را ترک می کند. کلی ترامپ را احمق خطاب کرده بود هرچند وی بعدها این موضوع را تکذیب کرد.

جف سشنز، دادستان کل چهره دیگری است که از دولت ترامپ کنار رفت و در نوامبر ۲۰۱۸ استعفا داد. این سناتور جمهوریخواه اولین کسی بود که از کاندیداتوری دونالد ترامپ برای ریاست جمهوری حمایت کرد و در دوران مبارزات انتخاباتی ترامپ، یکی از مشاوران بسیار نزدیک او بود. ترامپ به‌خاطر اینکه سشنز از تحقیقات درباره ادعای تبانی ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه خود را کنار کشیده بود، عصبانی بود. سشنز در نامه استعفایش بوضوح بیان کرد که این تصمیم او نبوده: «رئیس جمهور عزیز، به درخواست شما استعفا می‌دهم.»

البته ترامپ مخالفانش را در هیچ جایگاهی تحمل نمی کند او به مخالفان خود در مجلس نمایندگان توهین نژادپرستانه می کند و مخالفان توییتری خود را بلاک می کند، همین اقدام او باعث شد چندی پیش دادگاه استیناف فدرال ایالات متحده اعلام کند دونالد ترامپ حق ندارد در حساب توییتری خود، کاربرانی را که نمی‌پسندد یا منتقد او هستند را بلاک کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید