در صورت وقوع جنگ بین ایران و انگلیس کدام یک پیروز می‌شوند؟

کدخبر: ۲۹۷۴۱۱
اقتصادنیوز: نشنال اینترست مقاله‌ای در رابطه با قدرت نظامی ایران و انگلیس نوشته است و سعی دارد به این جمع بندی برسد که در صورت وقوع درگیری بین دو کشور کدام یک پیروز احتمالی می‌شوند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبر فوری، مدتی هست که روابط ایران و انگلستان به هم ریخته است. پس از توقیف نفتکش ایران در جبل الطارق توسط نیروهای انگلیسی و پس از آن، توقیف نفتکش انگلیس در تنگه هرمز توسط ایران، تنش میان ایران و انگلستان بالا رفته و دو کشور را در مرز درگیری قرار داده است. با تغییر نخست وزیر انگلیس و به قدرت رسیدن بوریس جانسون که با ترامپ رابطه خوبی هم دارد، روابط ایران و بریتانیا ملتهب تر هم شده است.

در همین رابطه نشنال اینترست مقاله ای در رابطه با قدرت نظامی ایران و انگلیس نوشته است و سعی دارد به این جمع بندی برسد که در صورت وقوع درگیری بین دو کشور کدام یک پیروز احتمالی می‌شوند.

قدرت ایران و انگلیس بر اساس پایگاه گلوبال فرپاور

نشنال اینترست تاکید دارد که طبق اطلاعات پایگاه اینترنتی "گلوبال فر پاور" که قدرت نظامی ایران و انگلیس در سال 2019 را با یکدیگر مقایسه کرده است، در میان 137 کشوری که تاکنون قدرت نظامی‌شان بررسی شده است، ایران در رده هشتم و انگلستان در رده چهاردهم قرار دارد.

آمار این پایگاه نشان می‌دهد که مجموع پرسنل نظامی ایران و انگلیس به ترتیب 873 هزار نفر و 233 هزار نفر است. از سوی دیگر جمعیت ایران بیشتر از انگلیس است. به طوری که بیش از 83 میلیون نفر در ایران زندگی می‌کنند، در حالی که در انگلیس 65 میلیون و 105 نفر زندگی می‌کنند.

قدرت اتمی انگلیس قابل به کارگیری است؟

نشنال اینترست تاکید دارد که این آمار به نفع ایران است هرچند تمام قضیه بر اساس این آمار روشن نمی‌شود. نباید فراموش کرد که بریتانیا بمب اتم دارد و ایران فاقد آن است.

نشنال اینترست در ادامه تحلیل خود تاکید دارد که اگرچه انگلیس از بمب اتم برخوردار است اما نمی‌تواند از آنها استفاده کند. چرا که اصولا در جنگهای جدید استفاده از سلاح اتمی توسط سازمان ملل ممنوع شده و وجهه بسیار بد سیاسی دارد. بنابراین، تقریبا می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از بمب اتم توسط انگلیس علیه ایران کان لم یکن است.

جنگ در دریا؛ ایران قدرت برتر دارد

نشنال اینترست تاکید دارد که اگر جنگی بین ایران و انگلیس رخ دهد، بدون شک این جنگ محدود به درگیری نفتکشها و جنگ دریایی در خلیج فارس خواهد بود. این وبگاه در ادامه تاکید دارد که انگلیس و ایران یک بار  هم در دهه 80 درگیری محدود دریایی با هم داشتند، اما در آن زمان انگلیس عملا نتوانست جلوی ایران را بگیرد.

نشنال اینترست در ادامه تاکید دارد که مدل نیروی دریایی ایران به نوعی ترکیب مدل روسیه، کره شمالی و نوع پیشرفته بومی ایرانی است و می‌توان آن را در نوع خود بی نظیر دانست. اگرچه ناوهای انگلیسی به لحاظ اندازه بزرگتر هستند اما ایران مجهز به قایقهای تندرویی است که خاص  نیروی دریایی ایران بوده و می‌توانند مجهز به موشک شده و با سرعت خود ناوهای عظیم الجثه را از پا دربیاورند.

نیروی دریایی انگلیس در عوض مجهز به کشتی ها، ناوها، ناوهای هواپیما بر و برخی تجهیزات پیشرفته ناوی است و اکنون در شرایط خوبی به سر می‌برد. هر چند می‌توان گفت اکنون در ضعیف ترین دوران خود به سر برده و شبحی از آن دوران با شکوه خود را دارد. به خصوص اینکه انگلیس اکنون تنها یکی دو ناو برای ساپورت کشتی‌ها و نفتکش‌هایش فرستاده است و این نشان می‌دهد که در خلیج فارس، شرایط  خوبی ندارد.

نیروی هوایی بریتانیا قدرتمندتر است یا ایران؟

از نظر نشنال اینترست، در هوا، نیروهای مسلح ایران مجهز به هواپیماهای قدیمی آمریکایی به خصوص اف 14  و اف 4  و برخی جنگنده های روسی و به خصوص برخی جنگنده های داخلی مانند "صاعقه" که طرح و نمونه ای مانند اف 5 آمریکا دارند، می‌باشد.

در مقابل، بریتانیا به تازگی جنگنده های اف 35 خود را تحویل گرفته و به آخرین مدل تجهیزات هوایی به روز و دستگاههای راداری پیشرفته الکترونیکی مجهز شده است.

جنگ در خلیج فارس به نفع ایران تمام می‌شود

با این حال، نشنال اینترست معتقد است که چون محل نبرد نه در آبهای انگلیس بلکه 3 هزار مایل دورتر یعنی در خلیج فارس خواهد بود بنابراین، این تجهیزات به سود انگلیس نخواهد بود و با در نظر گرفتن این نکته که درگیری احتمالی محدود به جنگ نفتکشها و نبرد دریایی در خلیج فارس است، برنده جنگ احتمالا ایران خواهد بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید