تحلیلگر سابق پنتاگون:

آمریکا از ان‌پی‌تی خارج می‌شود!

کدخبر: ۲۹۷۸۳۷
اقتصادنیوز: یک کارشناس هسته ای و تحلیلگر سابق وزارت دفاع آمریکا گفت با خارج شدن کاخ سفید از برجام و پیمان جنگ افزارهای هسته ای میان برد با روسیه، باید در انتظار خروج واشنگتن از پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی) بود.

به گزارش اقتصادنیوز "دانیل السبرگ" روز چهارشنبه در گفت وگوبا ایرنا تفکر "جان بولتون" مشاور امنیت ملی ترامپ را راهنمای سیاست هسته ای و تسلیحاتی آمریکا دانست و افزود در صورت انتخاب دوباره ترامپ به ریاست جمهوری، وی از پیمان ان پی تی خارج خواهد شد.

نویسنده کتاب "ماشین آخر الزمان: اعترافات یک طراح جنگ هسته ای"، هشدار داد سیاست های کاخ سفید، جهان را به سوی یک مسابقه هسته ای خطرناک سوق خواهد داد که زندگی تمام ساکنان کره زمین را در معرض خطر می دهد.

مخالفت بولتون با هر راه حل دیپلماتیک

السبرگ درباره خارج شدن دولت ترامپ از پیمان جنگ افزارهای هسته ای میان برد با روسیه، موسوم به  آی ان اف، تصریح کرد: این تحولی ناگوار است و نشان دهنده چیرگی تفکر بولتون، مشاور امنیت رییس جمهوری در سیاست های دولت است.

وی ادامه داد: بولتون بر ضد هر گونه پیمان کاهش جنگ افزار است. او مخالف هر گونه راه حل دیپلماتیک هست. از جمله وی با توافق با کره شمالی مخالفت کرد.

این نویسنده مشهور آمریکایی هشدار داد: من فکر می کنم که وی در سال ۲۰۲۰، در صورت انتخاب دوباره ترامپ، به دنبال خارج کردن آمریکا از ان پی تی خواهد رفت. اساسا بولتون مخالف بند ششم این پیمان است که تصریح می کند دولت ها باید برای کاهش و از میان برداشتن جنگ افزارهای هسته ای حسن نیت نشان داده و مذاکره کنند.

السبرگ با بیان اینکه "از سال ۱۹۶۸ که عضو ان پی تی شده ایم؛ این بند را نقض کرده ایم"، تاکید کرد: با وجود نقض این توافق، ما تنبیه نشده ایم. با این حال، بولتون حتی نمی خواهد کسی اسم این موضوع را به میان بکشد. این چیزی است که وی می خواهد با از بین بردن ان پی تی، به آن دست پیدا کند.

وی ادامه داد: با خارج شدن از ان پی تی، دست دولت آمریکا باز خواهد بود که به هر کسی می خواهد جنگ افزار هسته ای بدهد. بر این اساس، جان بولتون می خواهد رژیم عدم اشاعه جنگ افزارهای هسته‌ای را از بیخ و بن برکند. این رژیم البته کارکرد محدودی داشته است اما با همه این محدودیت ها، مزایایی برای کنترل ساخت و گسترش این جنگ افزارها به همراه داشته و مانع از ایجاد فاجعه بوده است.

این صاحب نظر امور نظامی و هسته ای پیش بینی کرد: ایالات متحده دست به آزمایش های اتمی تازه ای خواهد زد. این کار از سوی کشورهای دیگر همچون روسیه، هند و پاکستان تکرار خواهد شد و گام به گام ما را به پایان حیات بر کره زمین نزدیک خواهد کرد.

السبرگ هشدار داد: ایران در خطر حمله نظامی است و نباید در واکنش به سیاست های هسته ای آمریکا، با حرکت به سمت جنگ افزار هسته ای، بهانه ای برای کلید خوردن این سناریوی بسیار خطرناک بدهد.

نقش مجتمع های صنعتی نظامی

این کارشناس هسته ای به نقش و نفوذ لابی های مجتمع های صنعتی-نظامی در  ایالات متحده و روسیه اشاره کرد و گفت منافع مالی این گروه ها در از میان برداشتن پیمان های منع گسترش جنگ افزارهای متعارف و هسته ای است.

السبرگ خاطرنشان کرد: پوتین هم در پشت سر خود، مجتمع های صنعتی-نظامی دارد. همتایان آنها در ایالات متحده، شرکت های "بویئنگ" و "لاکهید مارتین" یا "جنرال داینامیکز" هستند. بی تردید آنها می خواهند هیچ قانون دست و پاگیری بر سر تولیدات آنها نباشد.

وی همچنین از موضع روسیه در زمینه جنگ افزارهای هسته ای انتقاد کرد و آن را غیرسازنده خواند.

این مقام سابق پنتاگون افزود: تاسف بار است که پوتین بلافاصله از پیمان جنگ افزارهای هسته ای میان برد خارج شد. او هم چون ترامپ باید سرزنش شود. پوتین گفته است که نمی خواهد جنگ افزارهای هسته ای را گسترش دهد اما من بر این باورم که شاهد ساخت جنگ افزارهای تازه روسی خواهیم بود که فاجعه دیگری است.

رقابت با چین

ایرنا از این تحلیلگر امور نظامی پرسید که خروج از پیمان جنگ افزارهای هسته ای میان برد و سیاست های خطرناک هسته ای آمریکا چه تاثیری بر دکترین نظامی چین خواهد داشت که مقام های آمریکایی آن را بزرگترین رقیب خود در جهان می دانند؟

السبرگ پاسخ داد: سیاست چین تاکنون بر مبنای عدم کاربرد جنگ افزار هسته ای به عنوان آغازگر حمله بوده است. چین همچنین، زرادخانه نسبتا کوچکی از کلاهک های هسته ای دارد، یعنی کمتر از یک دهم آن چیزی که روسیه و ایالات متحده در اختیار دارند. حدود ۳۰۰ کلاهک؛ البته این رقم نسبی است وگرنه یک کلاهک هسته ای هم خیلی زیاد و خطرناک است.

وی ادامه داد: چین تاکنون فراتر از نوسازی و گسترش جنگ افزارهای متعارف خود نرفته و نخواسته است به سطحی برسد که آمریکا و روسیه در آن هستند. در عین حال، چین بارها خواستار برچیده شدن جنگ افزارهای هسته ای شده که سیاستی خردمندانه بوده است.

دانیل السبرگ به عنوان تحلیلگر دفاعی در آمریکا شناخته می شود. وی با انتشار اسنادی، فریبکاری های پنتاگون و وزارت دفاع آمریکا را در مورد نقش این کشور در جنگ ویتنام، افشا کرد.

وی در سال ۱۹۷۱ افزون بر اسناد فوق محرمانه در این باره، اطلاعاتی را نیز که به حوزه فعالیت وی به عنوان معمار راهبرد تخریب حتمی متقابل هسته ای آمریکا (MAD) مربوط می شدند، از گاو صندوق دفتر کار خود برداشت.  
السبرگ در آخرین کتاب خود با عنوان «ماشین آخرالزمان: اعترافات یک برنامه ریز جنگ هسته ای»  مشارکت خود را در آن چه برنامه هسته ای «جنون آمیز و جنایتکارانه» آمریکا می نامد، روایت می کند.
السبرگ در این کتاب توضیح می دهد که چگونه سامانه تسلیحاتی هسته ای که وی و دیگران طراحی کردند، آماده شلیک بوده و تنها یک اشتباه فنی یا یک درگیری سیاسی با روسیه کافی است تا در عرض ۳۰ دقیقه شهرهای بزرگ آمریکا با خاک یکسان شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید