دعوای سالوینی و کنته بالا گرفت؛

تشدید شکاف سیاسی در دولت ائتلافی ایتالیا

کدخبر: ۲۹۸۰۰۷
اقتصادنیوز؛ پس از آن‌که «متئو سالوینی» معاون نخست‌وزیر ایتالیا و رهبر حزب «لیگ» خواهان برگزاری انتخابات جدید شد، «جوزپه کنته» نخست‌وزیر این کشور او را مورد بازخواست قرار داد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ پس از آن‌که «متئو سالوینی» معاون نخست‌وزیر ایتالیا و رهبر حزب «لیگ» خواهان برگزاری انتخابات جدید شد، «جوزپه کنته» نخست‌وزیر این کشور او را مورد بازخواست قرار داد.

اختلاف عمیق نخست وزیر و وزیر کشور ایتالیا در زمینه انحلال دولت

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، پس از هفته‌ها مجادله میان دو حزب اصلی دولت ائتلافی ایتالیا، کنته روز پنجشنبه از سالوینی خواست توضیح دهد که چرا قصد دارد دولت این دولت را منحل کند.

به نوشته روزنامه «گاردین»، سالوینی در پاسخ، از نخست‌وزیر این کشور درخواست کرد طی انتخاباتی جدید پارلمان را باز آرایی کند و حزب «پنج ستاره» را از دولت بیرون کند. او «لوئیجی دی مایو» رهبر این حزب را «آقای نَه» و مانع پیشرفت طرح‌های دولت دانست.

از سوی دیگر به نوشته رویترز، دی مایو نیز با ابراز آمادگی از انحلال دولت گفت:‌ «ما آماده‌ایم. ما به گرفتن مقام‌های دولتی ذره‌ای اهمیتی نمی‌دهیم و هیچ وقت [اهمیتی] ندادیم». او سالوینی را به «سواری گرفتن از کشور» متهم کرد.

سالوینی که دارای تفکرات راست‌گرایانه و افراطی است تمایل دارد کشتی‌های نظامی و گشت‌های هوایی در مرزهای ایتالیا مستقر کند تا مانع از ورود پناهجویان به ایتالیا شوند. از این رو، سیاست‌های وزیر حمل و نقل و وزیر دفاع ایتالیا که عضو لیگ ۵ ستاره هستند، تضاد زیادی با خواسته‌های سالوینی دارد و او به دنبال بیرون کردن آن‌ها از دولت است.

با توجه به نزدیک بودن تاریخ تصویب بودجه سال ۲۰۲۰ ایتالیا، احتمال برگزاری زودهنگام انتخابات بسیار کم است. یک مقام ایتالیایی در این باره گفت «سرجیو ماتارلا» می‌خواهد دولت در ماه اکتبر برقرار باشد تا تصویب بودجه با مشکل مواجه نشود. سالوینی با رد این زمان‌بندی‌ها می‌گوید ائتلاف ممکن است هر زمانی از بین برود.

در حالی که حزب لیگ اکثریت پارلمان ایتالیا را در اختیار دارد و مدعی است در صورت برگزاری انتخابات جدید می‌تواند دولت را قبضه کند، بر اساس نظرسنجی‌ها، حزب ۵ ستاره با کاهش تعداد کرسی مواجه است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید