ترامپ به دنبال خرید یک جزیره معروف !

کدخبر: ۲۹۸۸۴۳
اقتصاد نیوز:رسانه‌های آمریکایی در گزارش‌های جداگانه خبر دادند که رئیس‌جمهور این کشور چندین بار موضوع خریدن سرزمین گرینلند از دولت دانمارک را در کاخ سفید مطرح کرده است.
ترامپ به دنبال خرید یک جزیره معروف !

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از خبرگزاری فارس، یک نشریه جمهوری‌خواه و همچنین یک شبکه دموکرات آمریکایی در گزارش‌های جداگانه از علاقه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور برای خرید جزیره گرینلند از دانمارک خبر دادند، جزیره‌ای که میزبان یک پایگاه راداری آمریکا برای رصد موشک‌های بالستیک قاره‌پیما است.

شبکه «سی‌‍. ان‌. ان» دیروز در گزارشی به نقل از دو منبع گزارش داد: «ترامپ چندین دفعه موضوع خریدن گرینلند از دولت دانمارک را مطرح کرده است و دفتر مشاور حقوقی کاخ سفید نیز در حال بررسی این موضوع است».

گرینلند که بزرگترین جزیره کره زمین در آب‌های اقیانوس منجمد شمالی و منطقه‌ای خودگردان تحت قیمومیت کشور دانمارک است، ۲۱۶۶۶ کیلومتر  مساحت و ۵۵ هزار و ۸۷۷ نفر جمعیت دارد.

وبگاه شبکه سی‌.ان‌.ان در این گزارش نوشت: «اولین بار (نشریه جمهوری‌خواه) وال استریت ژورنال در گزارش روز پنجشنبه خود به علاقه ترامپ برای خریدن گرینلند اشاره کرد. افراد مطلع از مواضع ترامپ به این روزنامه گفتند که رئیس‌جمهور این موضوع را در جریان دیدارها و مراسم‌های شام مطرح کرده و از مشاورانش در این‌باره سوال کرده و به صورتی جدی به احتمال خریدن گرینلند و مزایای آن گوش داده است. او همچنین از مشاور حقوقی کاخ سفید خواسته درباره این موضوع تحقیق کند».

طبق گزارش وال استریت ژورنال، مشاوران ترامپ درباره خریدن گرینلند به دو دسته تقسیم شده‌اند، یک دسته این موضوع را به عنوان یک استراتژی قوی اقتصادی تحسین کردند و دسته دیگر از مشاران در رد خرید گریلند، آن را یک «فانتزی گذرا» خوانده‌اند.

موقعیت جغرافیایی گرینلند

شبکه سی‌ان‌ان درباره علاقه ترامپ برای خریدن گرینلند، به سراغ کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا رفته اما آنها از اظهارنظر درباره این موضوع خودداری کردند.

طبق گزاش این رسانه، یکی از پایگاه‌های نظامی آمریکا در گرینلند وجود دارد، پایگاه راداری و شنود که در سال ۱۹۵۱ ساخته شده است.

این پایگاه نظامی آمریکا که مجهز به سیستم هشدار درباره شلیک موشک‌های بالستیک بین قاره‌‌ای است و برد ماموریت آن به خاک روسیه هم می‌رسد.

به گفته یک منبع مطلع آمریکایی، ترامپ در جریان یک مراسم‌ شام در کاخ سفید به حاضران درباره خریدن گرینلند گفت: «نظر شما چیست؟ به نظر شما آیا چنین کاری موثر است؟»

به گفته این منبع مطلع آمریکایی، «لحن ترامپ بیشتر از اینکه سوالی واقعی باشد، به جوک گفتن درباره میزان قدرتش شبیه بود».

این منبع که نخواست نامش فاش شود، درباره دلیل علاقه ترامپ به خرید گرینلند هم گفت، «به نظر می‌رسید که علاقه رئیس‌جمهور به گرینلند به دلیل منابع طبیعی آن باشد».

سی‌ان‌ان‌ در پایان گزارش خود می‌نویسد: «تلاش ترامپ برای خرید گرینلند، اولین تلاش آمریکا برای این کار نیست. اگرچه موضوع کنترل آمریکا بر این منطقه را هری ترومن رئیس‌جمهور (اسبق آمریکا) در سال ۱۹۴۶ مطرح و درباره این موضوع تلاش کرده بود اما گزارش شده که ویلیام سووارد وزیر خارجه آمریکا در سال ۱۸۶۷ هم به موضوع خرید این جزیره علاقه نشان داده بود».

آمریکا سابقه خریدن سرزمین از دیگر کشورها را دارد و خرید «آلاسکا» از روسیه از جمله این موارد است. قرارداد خرید آلاسکا نهم آوریل ۱۸۶۷ (۲۰ فروردین ۱۲۴۶) به تصویب سنای آمریکا رسید و قطعی شد، ولی انجام معامله و تحویل آلاسکا از جانب روسیه به آمریکا موکول به تصویب شرایط معامله در سنای آمریکا شد که سنا نیز قرارداد معامله را تصویب کرد. مبلغ قرار داد هفت میلیون و دویست هزار دلار بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید