رای‌الیوم نوشت: ۱۰ نکته در مورد آزادی نفتکش ایران پس از ۴۰ روز

کدخبر: ۲۹۹۳۶۵
اقتصادنیوز: رای الیوم نوشت: نفت کش ایرانی 40 روز پس از توقیف، آزاد شد، تا بار دیگر شاهد شکست گرایش های سیاسی دونالد ترامپ باشیم. شکستی که رئیس جمهور آمریکا را بر آن می دارد تا در محاسباتش در مورد ایران یک بازنگری داشته باشد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب؛ در ادامه این مطلب آمده است: با وجود تمام فشارهای ایالات متحده، ایران توانست نفت کش خود را آزاد کرده و اراده اش را بر دولت جبل الطارق، وابسته به بریتانیا، تحمیل کند و این موضوع، بر نکات متعددی دلالت دارد که عبارتند از:

-دادگاه عالی در جبل الطارق روز پنجشنبه حکم به آزادی نفت کش ایران داد. این در حالی است که فشارهای آمریکا ادامه داشت و این دولت، از جبل الطارق خواسته بود که نفت نفت کش ایرنی را به نفع ایالات متحده مصادره کند.

-پس از روشن شدن شکست تلاشهای واشنگتن علیه تهران، دولت ترامپ در رسانه ها مورد تمسخر و اهانت افکار عمومی آمریکا قرار گرفت و این مساله بدون شک بر آینده سیاسی ترامپ تاثیر می گذارد.

-آزادی نفت کش، با وجود تسلیم نشدن ایران در مقابل شروط دولت بریتانیا و ادامه یافتن توقیف نفت کش بریتانیایی در تنگه هرمز، بار دیگر نشان داد که ایران در سطح مقابله های دیپلماتیک و میدانی، پیروز می شود.

-ایران با زیرکی و با وجود تمام فشارها و تهدیدات واشنگتن توانست بریتانیا را در جایگاه نزدیکترین هم پیمان تهران، در جریان مقابله با سیاست آمریکا قرار داده و آن را قانع کند که نباید تمام وقتش را برای بازی در میدان آمریکا و اجرای سیاستهای ترامپ، تلف کند.

-ایران با هوشیاری، از مواضع دور از عقلانیت ترامپ برای برانگیختن اختلافات بین انگلیس و آمریکا استفاده کرد؛ چرا که ترامپ پیش از این اعلام کرده بود که ایالات متحده در تنش های ایجاد شده در منطقه خلیج فارس شرکت نمی کند و بر همین مبنا، بریتانیا باید خود از منافعش در منطقه دفاع کند.

-بریتانیایی ها به این نتیجه رسیدند که مقابله با ایران فایده ای ندارد؛ بویژه آنکه انگلیس در حال حاضر با بحران برگزیرت مواجه است؛ از این رو و با توجه به گرایشهای یک جانبه آمریکا، لندن تصمیم گرفت نفت کش ایرانی را آزاد کند.

-لندن قانع شد که توقیف نفت کش ایرانی غیر قانونی بوده و از این جهت، نمی تواند به هدفی دست یابد.

-ایران با استفاده از راه قانونی در ماجرای توقیف نفت کش بریتانیایی در تنگه هرمز، پیامی به غرب و بویژه ایالات متحده و انگلیس رساند، مبتنی بر اینکه در تعامل با اقدامات غیر قانونی که علیه ایران اتخاذ می شود، این کشور در تعامل با تحولات، دست بالا را دارد و هرگز وارد نوعی چانه زنی نمی شود که به زیان منافعش باشد.

-دولت انگلیس مدعی بود که گریس 1 به سمت سوریه می رفت تا به این شکل، خلاف تحریمهای اتحادیه اروپا عمل کند؛ اما باید گفت تحریمهای اروپا علیه سوریه، اصلا شامل ایران نمی شود و در مرتبه بعد، ایران اعلام کرد که مقصد «گریس 1 »سوریه نبوده است.

-نکته آخر آنکه توقیف نفت کش ایرانی و سپس آزادی آن، به دنبال تلاش های نتیجه بخش تهران، موجب تقویت ظرفیتهای ایران در زمینه دریایی می شود. نفت کش های ایرانی در آینده با ازادی کامل و قدرت تمام، بدون هیچ مانعی در آبهای بین المللی عبور و مرور می کنند. به این دلیل که ایران به تمام جهان ثابت کرد که هیچ نوع تهدید زمینی، دریایی یا هوایی، علیه کشتی ها و منافعش، را نادیده نمی گیرد و در برخورد با آن جدی است. علاوه بر این، ایران به همه جهان اثبات کرد که مهره اصلی محور مقاومت در منطقه است و هرگز وارد چانه زنی یا معامله ای به زیان این محور نمی شود. بنابراین، تمام تلاشهای آمریکا برای تسلیم ایران و پذیرفتن معامله قرن از سوی این کشور، با شکستی سخت مواجه می شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید