توضیحات ظریف پس از مذاکره با مکرون؛

مذاکره مجدد درباره برجام امکان‌ناپذیر است + فیلم

کدخبر: ۲۹۹۸۰۷
اقتصادنیوز؛ محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران دیدار و رایزنی با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه را سازنده توصیف کرد، از تداوم گفت‌وگوهای ایران و فرانسه و تماس‌ها بین آقایان مکرون و روحانی خبر داد و تاکید کرد: دیدگاه‌های ما کاملا مشخص است. ما برجام را غیر قابل مذاکره مجدد می‌دانیم.
 مذاکره مجدد درباره برجام امکان‌ناپذیر است + فیلم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعد از دیدار با «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در جمع خبرنگاران حاضر شد و به تشریح گفت‌وگوهایش در پاریس پرداخت.

ظریف مباحثات با ماکرون را سازنده خواند و گفت: «بحثی که با رئیس جمهور فرانسه داشتیم در ادامه تماس‌های تلفنی روسای جمهور دو کشور در چند هفته گذشته است. فرانسه پیشنهادهایی را ارائه کرده بود و پیشنهادهایی را ما ارائه کردیم درباره نحوه اجرای برجام و گام‌هایی که نیاز است طرفین بردارند».

وی با بیان اینکه گفت‌وگوها باید برای رسیدن به درک بهتر در خصوص پیشرفت کار آغاز شود، افزود: «گفت‌وگوهای خوب و سازنده‌ای بود، البته به این بستگی دارد که چگونه اتحادیه اروپا بتواند به تعهداتی که در قالب برجام و همینطور تعهداتی که بعد از برجام و خروج آمریکا داده، عمل کند. البته اجلاس جی 7 هم هست و فرصتی برای آقای ماکرون وجود دارد که با سایر اعضای اروپایی ۱+۴ و اگر بخواهند با سایر اعضای گروه 7 صحبت کنند».

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در ادامه توضیح داد: «ما گفت‌و‌گوها را ادامه می‌دهیم و تماس‌های ماکرون نیز با آقای روحانی ادامه خواهد داشت. دیدگاه‌های ما کاملا مشخص است. ما برجام را غیر قابل مذاکره مجدد می‌دانیم».

ظریف با اشاره به آمادگی ایران برای مباحثه درباره برجام، خاطر نشان کرد: «اما برای اجرای برجام همانطور که همیشه در کمیسیون مشترک گفت‌وگو می‌کردیم کماکان آمادگی داریم در سطوح مختلف مذاکره کنیم».

وی همچنین افزود: «بحث دیگری که مطرح است بحث آزادی کشتیرانی است و ایران در این موضوع کاملا شفاف گفته که آزادی کشتیرانی باید برای همه باشد. ایران به‌عنوان کشوری که سواحل طولانی با خلیج فارس و دریای عمان دارد بخش شمالی تنگه هرمز را در اختیار دارد، مطمئن ترین نیرو برای ایجاد امنیت در خلیج فارس و تنگه هرمز است و همواره علاقه‌مند بوده  به تامین  آزادی کشتیرانی در این منطقه. البته ضرورت دارد که آزادی برای کشتی‌های ایرانی هم که حامل کالا و نفت از ایران و برای ایران هستند، فراهم شود».

وزیر خارجه ایران ضمن تاکید بر لزوم اجرای آزادی کشتیرانی به‌عنوان یک اصل حقوق بین‌الملل برای همه، تصریح کرد: «ایران آمادگی دارد در قبال رعایت آزادی کشتیرانی برای ایران به تضمین آزادی کشتیرانی در خلیج فارس و تنگه هرمز کمک کند».

ظریف: در مورد برجام گفت‌وگوهای سازنده‌ای با مکرون داشتیم

ظریف درباره ادامه برنامه خود در پاریس نیز گفت: «امروز بعد از ظهر مباحثات را با وزیر خارجه فرانسه آقای لودریان ادامه خواهیم داد. بحث وضعیت خلیج فارس، یمن، وضعیت افغانستان و همینطور نحوه اجرای برجام از موضوعاتی است که در کنار موضوعات دوجانبه با وزیر خارجه بحث خواهیم  کرد».

وی درباره پیشنهادات فرانسه برای کاهش تنش‌ها بین ایران و آمریکا و توافق هسته‌ای اظهار داشت: «پیشنهادهایی که دارند درباره نحوه انجام تعهداتی است که اروپا برای اجرایی شدن برجام داشته، یعنی رسیدن منافع اقتصادی برجام به مردم ایران. زمانی که این گفت‌وگوها به نتیجه برسد جزئیات آن اعلام می شود».

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران، در پاسخ به سوالی درباره منوط شدن کمک‌های مالی فرانسه به آغاز گفتگوهای منطقه‌ای و توقف کاهش تعهدات از سوی ایران  تاکید کرد: «بحثی که ما داریم بحث کمک نیست. کشورهای اروپایی تعهداتی را در قالب برجام دارند که باید انجام دهند. ایران همواره اعلام کرده که وقتی ما در چارچوب بند ۳۶ برجام شروع به کاهش تعهدات کردیم، اعلام کردیم در صورتی که طرف مقابل تعهداتش را انجام دهد، اقدامات ما بازگشت پذیر است. این موضعی است که ما کماکان داریم و درباره اش بحث می کنیم».

ظریف در ادامه پاسخش توضیح داد: «امنیت خلیج فارس برای ما موضوع مهمی است. پیشنهاداتی را درباره امنیت خلیج فارس ارائه کردیم، پیشنهاداتی که ۵ سال پیش ارائه کردیم و همسایگانمان را دعوت کردیم که آن موضوعات را دنبال کنند. در بحث آزادی کشتیرانی همانطور که قبلا گفتم همواره آماده هستیم به‌عنوان عضو موثر جامعه بین‌المللی، در قبال آزادی برای کشتیرانی ما هم برای آزادی کشتیرانی همکاری کنیم. بخاطر اینکه حقوق بین الملل در واقع برای این است که همه نسبت به آینده بتوانند با اطمینان اقدام کنند».

وی همچنین افزود: «نمی شود که آینده برای یک کشور غیرقابل اطمینان باشد و یک کشور بصورت غیرقابل پیش بینی عمل کند و توقع داشته باشد که دیگران اینگونه عمل نکنند».

وزیر خارجه ایران همچنین در پاسخ به این سوال که آیا مصمم بودن ایران در روند کاهش تعهدات در آغاز این مذاکرات تاثیر داشت یا نه، گفت: «حتما، اینکه ایران اقداماتی را انجام داده و به اروپایی ها نشان داده که نیاز دارند طبق برجام به تعهدات خود عمل کنند، ما از قبل پیش بینی کرده بودیم که برای اینکه مطمئن باشیم برجام اجرا می‌شود باید ضمانت اجرا از دو طرف باشد و آنچه در ماده 36 برجام وجود دارد نشانگر این واقعیت است که کسانی که برجام را مذاکره کردند و دولت و نظام ایران که برجام را پذیرفت با چشم باز پذیرفتند، براساس احترام مذاکره نکردند بلکه براساس بی‌اعتمادی مذاکره کردند و برای همین بود که در بند 36 برجام روش هایی را برای جبران اقدامات خلاف طرفین پیش بینی کرده بودیم که آن اقدامات را انجام می‌دهیم که نشان دهیم ما به دنبال راه حل هستیم و هنوز هم به دنبال راه حل هستیم و در چارچوب تعهدات طرف مقابل ما هم تعهدات خود را اجرا می‌کنیم مثل طرف مقابل و تا زمانی که طرف مقابل به برجام متعهد باشد».

ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا بحث سفر ماکرون به تهران نیز مطرح است یا خیر، گفت: «خیر، سفر آقای ماکرون به تهران ماه‌ها و سال‌ها است که مطرح است و از سوی رئیس جمهور دعوت شده‌اند ولی این روزها بحث جدیدی برای سفر ماکرون مطرح نبوده است».

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در سفری که به چین و ژاپن خواهید داشت به کره شمالی هم خواهید رفت، گفت: «آنچه که ما فعلا در این مرحله طراحی کردیم سفر به چین، ژاپن و چند کشور دیگر است که در این مرحله هنوز سفری به کره شمالی طراحی نکردیم ولی آمادگی برای سفر به کره شمالی را داریم».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید