فرزند احمدشاه مسعود وارد می‌شود+عکس

کدخبر: ۳۰۰۶۳۳
اقتصادنیوز: ۱۸ سال پس از ترور احمد شاه مسعود از فرماندهان اصلی نظامی ضدطالبان در افغانستان، پسر او وارد صحنه سیاسی افغانستان شده و قصد راه اندازی ائتلاف بزرگی از عناصر ضد طالبان را دارد.
فرزند احمدشاه مسعود وارد می‌شود+عکس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا در حالی که مذاکرات آمریکا با طالبان به دور نهم رسیده و برخی گزارشهای تایید نشده حکایت از نهایی شدن توافق آمریکا با طالبان دارد و یک ماه به زمان اعلام شده برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در فضایی مبهم در افغانستان باقی مانده است، احمد مسعود ۳۰ ساله خواستار بسیج گروههای ضد طالبان و جلوگیری از دوره جدیدی از قدرت و اقدامات افراطی این گروه را دارد.

همانند احمد شاه مسعود فقید که دو روز پیش از حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ ترور شد، مسعود جوان نیز خواستار ساختن ائتلاف گسترده ای برای مقابله سیاسی و حتی نظامی با طالبان را دارد.

مسعود در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه در کابل گفته است: من واقعا دعام می کنم و امیدوارم که افغانها و افغانستان هرگز شاهد یک خونریزی دیگر نباشند.  وی افزود: خدا نیاورد اما اگر چنین شود، نه تنها من بلکه صدها هزار از جوانان مانند من هستند و ما آماده برداشتن اسلحه هستیم.

مسعود قصد دارد روز ۵ سپتامبر (پنجشنبه ۱۴ شهریور) بطور رسمی آغاز کار جنبش  سیاسی خود را در پنجشیر منطقه زادگاه خانوادگی در شمال کابل اعلام کند.

احمد شاه مسعود با لقب "شیر پنجشیر" و به عنوان قهرمان ملی افغانستان شناخته می شود و تصاویر او در بیلبوردها، دیوارها، پنجره خودروها و حتی دیوار مغازه ها در نقاط مختلف افغانستان به چشم می خورد.

پسر مسعود که هفت سال در لندن زندگی و تحصیل کرده و در سال ۲۰۱۶ به افغانستان بازگشته است، می گوید: او (احمد شاه مسعود) شخصیتی یگانه در تاریخ افغانستان است و گمان نمی کنم کسی بتواند مانند او باشد.

احمد شاه مسعود دو روز پیش از حملات ۱۱ سپتامبر در سن ۴۸ سالگی ترور شد و در آن زمان پسرش ۱۲ سال داشت. حملات ۱۱ سپتامبر توسط عناصر القاعده مورد حمایت طالبان در افغانستان موجب حمله نیروهای خارجی تحت رهبری آمریکا به افغانستان شد و دوره جدیدی را در تاریخ این کشور آغاز کرد.

به گفته احمد مسعود، توافق برنامه ریزی شده آمریکا با طالبان به کاستی های وضعیت سیاسی در افغانستان نمی پردازد و در عوض به گروه طالبان پاداش می دهد.

وی گفت: تا زمانی که وارد فرایندی برای توزیع قدرت بین همه افراد و تمرکززد ایی از قدرت نشویم، نمی توانیم هیچ مشکلی را حل کنیم.

پسر احمد شاه مسعود می گوید: این (توافق) نوعی حس پیروزی به طالبان می دهد و این نگرانی واقعی است که ما در حال مشروعیت بخشیدن و امید دادن به  گروههای تروریستی در جهان هستیم.

وی افزود: این فرایند تحت رهبری افغانها نیست. اگر چیزی بین آمریکا و طالبان یا بین قدرتهای منطقه ای و طالبان حاصل شود، افغانها کجای کار هستند؟

این در حالی است که آمریکا می گوید توافق با طالبان منوط به مذاکرات بین شورشیان طالبان با دولت افغانستان است و مسائل افغانستان تنها از طریق گفت و گوهای بین افغانستانی ها حل خواهد شد.

مسعود هشدار داد که خروج شتابزده نیروهای آمریکایی ممکن است به فروپاشی نیروهای امنیتی افغانستان منجر شود که با مشکلات فساد و رهبری ضعیف رو به رو هستند.

بر اساس  این گزارش، وی از هم اکنون در حال ملاقات با گروههای مختلف و شبه نظامیان در پنجشیر و مناطق دیگر برای مسلح شدن دوباره و سازماندهی پیش از خروج نیروهای آمریکایی است. وی گفت: متاسفانه دولت قادر به ادامه مبارزه با طالبان نیست.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید