اتحادیه اروپا به دنبال تشکیل ائتلاف دریایی در تنگه هرمز

کدخبر: ۳۰۰۸۴۰
اقتصادنیوز: اتحادیه اروپا به دنبال تشکیل یک ائتلاف دریایی است که دامنه فعالیت آن ممکن است به حضور در خلیج فارس بسط داده شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اتحادیه اروپا قصد دارد توان خود در تشکیل یک ائتلاف دریایی را به بوته آزمون بگذارد. این طرح، بخشی از یک بسته امنیتی است که ممکن است گسترش داده شده و در تنگه هرمز هم به کار گرفته شود. 

«فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه گفت هدف از این طرح مقابله با تهدیدهای فزاینده علیه آزادی و امنیت تردد دریایی است و به موجب آن کشورها در قالب یک همکاری داوطلبانه اقدام به تبادل اطلاعات خواهند کرد. 

موگرینی در یک کنفرانس خبری بعد از نشست غیررسمی وزرای دفاع اتحادیه اروپا در هلسینکی گفت: «ما دیروز درباره حضور هماهنگ دریایی در مناطقی که برای اتحادیه اروپا اهمیت راهبردی دارند رایزنی کردیم.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت این طرح در مراحل اولیه قرار دارد و قرار است ابتدا در خلیج گینه-منطقه‌ای کاملاً متفاوت با تنگه هرمز- به آزمون گذاشته شود. 

وی اضافه کرد گسترش این طرح، به نحوی که تنگه هرمز را هم شامل شود، گزینه‌ای است که ممکن است با گذشت زمان محقق شود. او تأکید کرد: «اما ما هنوز در مراحل اولیه هستیم.»

دولت آمریکا قبل از این از متحدانش خواسته به یک ائتلاف دریایی که قرار است در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز فعالیت کنند بپیوندند. فقط آمریکا، بحرین و استرالیا به این ائتلاف پیوسته‌اند. 

آلمان و فرانسه ماه پیش مستقیماً درخواست آمریکا برای مشارکت در این ائتلاف را رد کردند. 

موگرینی گفت که طرح اتحادیه اروپا اولین بار چند ماه پیش از طرف خود اروپایی‌ها پیشنهاد شده و در واقع ربطی به تنش‌ها در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز ندارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید