معاون اول قوه قضاییه بیان کرد؛

قوه قضاییه از اینکه در آخرین مرحله به پرونده جرائم ورود می‌کند خوشحال است

کدخبر: ۳۰۱۵۰۶
اقتصادنیوز؛ حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای روز سه شنبه در مراسم تکریم و معارفه روسای کل پیشین و جدید دادگستری خراسان رضوی در مشهد افزود: دستگاه قضا از ورود در آخرین مرحله استقبال می کند اما اگر بخشی از دستگاهها به وظیفه خود عمل کنند و مشکلاتی ایجاد شود ورود دستگاه قضا وظیفه شرعی و ملی قوه قضاییه است.
قوه قضاییه از اینکه در آخرین مرحله به پرونده جرائم ورود می‌کند خوشحال است

به‌گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، معاون اول قوه قضاییه به انتقادها نسبت به ورود دستگاه قضایی به برخی سرمایه گذاریها و امور دیگر اشاره و بیان کرد: قوه قضاییه از اینکه همیشه در آخرین مرحله وارد عمل شود استقبال می کند اما اگر دیگر دستگاهها به وظیفه خود عمل نکردند و مشکلی در جهت مسائل امنیتی، اقتصادی و غیره در کشور ایجاد شود نمی توان وارد آن نشد.

وی ادامه داد: ظرف دو سال اخیر با استجازه از رهبری توانسیتم در برخی پرونده ها تاثیرگذارتر باشیم و تا امروز در محاکمه پرونده های ارزی اقدامات خوبی صورت گرفته است.
معاون اول قوه قضاییه گفت: در طول سالهای ۹۵، ۹۶ و اویل ۱۳۹۷ مبلغ ۳۰ میلیارد دلار برای کنترل بازار ارز کشور هزینه شد که ۱۸ میلیارد دلار آن مربوط به سال ۱۳۹۶ بود اما چقدر از این مبلغ برای کار مردم  و کنترل بازار گرهگشا شد و چه میزان آن به صورت غیرواقعی از کشور خارج شد؟  مسئولان ذیربط بانک مرکزی نیمه دوم سال ۹۶ و اوایل ۱۳۹۷ برای ساماندهی بازار به نیروی انتظامی و دستگاه قضا متوسل شدند. این در حالی است که اگر درست تدبیر می شد و این میزان ارز به دست مردم می رسید الزامی به ورود دستگاه قضا نبود.  
وی با اشاره به ورود دستگاه قضا و نیروی انتظامی به موضوع کنترل بازار ارز و شناسایی و دستگیری خاطیان افزود: در ادامه تحقیقات به نقطه ای رسیدیم که مشخص شد عامل اصلی در قاچاق ارز و برهم زننده بازار زیر نظر بانک مرکزی این کار را انجام می داد.  در شرایط فعلی کشور باید به بهترین نحو از ارز موجود استفاده شود. در عمده پرونده ها افرادی که ارز دولتی گرفته اند، یا کالایی وارد نکرده اند و یا واردات داشته اند اما کالا را به نرخ آزاد فروخته اند.
حجت الاسلام محسنی اژه ای ادامه داد: اگر این ارز درست تخصیص داده می شد و نظارت بر روند آن وجود داشت مشکلات فعلی حادث نمی شد.
وی گفت: همچنین در عمده پرونده ها از سال ۱۳۹۷ تاکنون افرادی که تسهیلات بانکی برای تولید اخذ کرده بودند اقدام به فعالیتهای غیرتولیدی نظیر خرید سکه کرده اند لذا تسهیلات ارزی و ریالی جای خود هزینه نشد و  بازار سکه و ارز را برهم زد. در شرایطی که نیاز است وضعیت را صیانت کنیم و برای تعادل بازار،  سکه در کشور توزیع می شد فردی ۳۸ هزار قطعه سکه با تسهیلات سرمایه گذاری می خرد و بازار را بر هم می زند که این اقدام نتیجه عدم نظارت است.
معاون اول قوه قضاییه در ادامه بر نقش بسیار مهم مدیر در پیشبرد امور در هر دستگاهی تاکید و بیان کرد: هر کجا مدیران خوب، شایسته، جهادی و انقلابی انتخاب شود نتیجه خوبی حادث می شود. نقش مدیر در انجام امور و شتاب در اقدامات و برنامه ها مهم است لذا در انتخاب دادستان مشهد نیز باید به این مهم توجه شود. مطابق منویات رهبری هم اینک مباحث اقتصادی، از نکات کلیدی در کشور است و باید در اولویت باشد. 
وی همچنین گفت: جبهه مقاومت و نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان مادر مقاومت در عصر حاضر طاغوت را به زمین می زند و ترامپ با پیغام و پسغام می گوید حاضر به گفت و گو با ایران است که این نتیجه استقامت، ایستادگی، بصیرت، همدلی و هماهنگی می باشد و در این مسیر باید با تاسی از امام حسین(ع)، روحیه انقلابی و جهادی با بصیرت و شناخت اولویتها به مردم و کشور خدمت کنیم.
در این مراسم با حکم رئیس قوه قضاییه "غلامعلی صادقی" از قضات باسابقه و دادستان مرکز خراسان رضوی به عنوان رئیس کل دادگستری خراسان رضوی منصوب شد.
صادقی پیش از این دادستان عمومی و انقلاب مشهد بود. ریاست کل دادگستری خراسان رضوی نیز بر عهده حجت الاسلام علی مظفری بود که ۲۷ مرداد ماه امسال به‌ عنوان رئیس‌کل دادگستری استان قم منصوب شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید