پارلمان انگلیس تعلیق شد

کدخبر: ۳۰۲۳۸۹
اقتصادنیوز: پارلمان انگلیس پس از تایید طرح منع بریگزیت بدون توافق، دستور به دولت برای افشای ارتباطات محرمانه‌اش درباره طرح بریگزیت و رد طرح بوریس جانسون برای برگزاری انتخابات زودهنگام، وارد تعلیق پنج‌ هفته‌ای خود شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، پارلمان انگلیس امروز، سه‌شنبه به درخواست دولت تا ۱۴ اکتبر تعطیل شد که به بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس اجازه می‌دهد بدون ایجاد مانعی از سوی قانونگذاران مخالف، طرح بعدی خود را پیش ببرد.

قانونگذاران انگلیس اما پیش از تعلیق پنج هفته‌ای پارلمان طرح جانسون را برای برگزاری انتخابات زودهنگام پیش از موعد مقرر برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رد کردند و قانونی را اجرایی کردند که از اجرای بریگزیت بدون توافق جلوگیری می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری "سی بی اس"، قانونگذاران اپوزیسیون گفته‌اند، تا زمانی که مهلت بریگزیت تمدید نشود از برگزاری انتخابات حمایت نخواهند کرد.

این در حالی است که بوریس جانسون گفته: شما می‌توانید دستان من را ببندید اما من بریگزیت را به تعویق نمی‌اندازم.

نمایندگان به بوریس جانسون هشدار داده‌اند در صورت سرپیچی از اجرای قانون منع خروج بدون توافق، ممکن است با شکایت حقوقی مواجه شود.

در همین حال، مجلس عوام دولت را ملزم کرده است که ارتباطات میان مقاماتش را درباره تعلیق پارلمان و طرح بریگزیت بدون توافق افشا کند. قانونگذاران با تایید لایحه‌ای در این خصوص، از دولت خواستند ایمیل‌ها و پیام‌های "رسمی یا غیررسمی" مقاماتش را که به مساله تعلیق پارلمان یا تاثیرات خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا مرتبط هستند، تا روز چهارشنبه گزارش کند.

دولت نیز در بیانیه‌ای اظهار کرد، به این مساله رسیدگی خواهد کرد و اقدامات لازم در دست انجام هستند.

قوانین بریتانیا در حال حاضر تصریح می‌کند که این کشور باید تا روز ۳۱ اکتبر اتحادیه اروپا را ترک کند، صرف نظر از اینکه برای خروج توافقی با بروکسل امضا شده باشد یا نه.

اما مصوبه تازه مجلس عوام، این قانون را تغییر می‌دهد و نخست وزیر را وادار می‌کند بریگزیت را تا ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ عقب بیاندازد، مگر آنکه تا روز ۱۹ اکتبر یک توافق - یا خروجی بدون توافق - از سوی نمایندگان تصویب شود.

به گزارش بی.بی.سی هرچند دفتر نخست وزیر پافشاری می‌کند قصد شکستن این قانون تازه را ندارد، اما مشغول تلاش برای یافتن راه‌هایی برای دور زدن آن است.

نخست وزیر گفت که دولت از دوره تعلیق پارلمان برای پیش بردن مذاکرات با اتحادیه اروپا استفاده می‌کند و همزمان "برای خروج بدون توافق آماده می‌شود."

او گفت: "مهم نیست این پارلمان چه ترفندهایی برای بستن دست‌های من اختراع می‌کند، من برای رسیدن به توافقی برای تامین منافع ملی خواهم کوشید... این دولت دیگر بریگزیت را عقب نخواهد انداخت."

رای گیری‌های نیمه شب گذشته مجلس عوام، ششمین شکست برای جانسون در این مجلس بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید