داروی سرماخوردگی که کُشنده است

کدخبر: ۳۰۳۵۳۸
اقتصاد نیوز:انواع زیادی از دارو‌ها برای درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا در داروخانه‌ها وجود دارد که به نظر می‌رسد گزینه همیشگی برای درمان خودسرانه این دو بیماری هستند. اما این بدان معنی نیست که همه این دارو‌ها بی خطر هستند.
داروی سرماخوردگی که کُشنده است

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران،در انتخاب یک نوع دارو، فاکتور‌های زیادی می‌تواند موثر باشد، حتی اگر این دارو یک داروی بدون نسخه برای درمان سرماخوردگی باشد. چنانچه فرد مبتلا به بیماری قلبی، فشار خون بالا، مشکلات کلیوی یا کبدی است، باید اطمینان حاصل کند که کدام دارو‌ها برای او بی خطر و کدامیک خطرناک هستند. همه دارو‌ها برای درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا در یک فرد مناسب نیستند.

در زمان ابتلا به این دو بیماری و در درمان خودسرانه اغلب به دنبال دارویی هستید که علائم متعددی را درمان کند. این دارو احتمالاً یک مسکن درد یا کاهنده‌ تب، مانند استامینوفن است.

اگرچه استامینوفن در مقایسه با سایر داروها، داروی کم خطری محسوب می‌شود، اما ایجاد ضایعات پوستی و مخاطی، کهیر، اگزما و حتی ضایعات پوستی تب دار ممکن است با مصرف استامینوفن ایجاد شود.

اما مهمترین عارضه جانبی کشنده استامینوفن که به خصوص با مصرف بی رویه مقادیر بالای این دارو اتفاق میافتد، نکروز کبدی، نکروز توبولار کلیوی و اغما در اثر پایین افتادن قند خون است و شایعترین علت نارسایی کبد در سراسر جهان از مصرف بی رویه استامینوفن ناشی می‌شود. این دارو یکی از رایج‌ترین داروهائی است که در کودکان مسمومیت کبدی ایجاد می‌کند.

مصرف قرص سرماخوردگی معمولی که افراد بزرگسال، بدون تجویز آن را مصرف می‌کنند، برای کودکان زیر دو سال توصیه نمی‌شود و حتی برای کودکان بالای دو سال هم ممکن است مضر باشد. این قرص‌ها نه تنها باعث بهبود علایم سرماخوردگی در کودکان نمی‌شوند، بلکه عوارض جانبی خطرناکی از جمله افزایش ضربان قلب و بروز تشنج دارند.

علاوه بر این مصرف بیش از مقدار توصیه شده از برخی از مواد تشکیل دهنده داروهائی مانند دکسترومتورفان (داروی سرکوب کننده سرفه) می‌توانند بسیار خطرناک باشند.

دکسترومتورفان (DXM) داروئی است که از استامینوفن در دسترس‌تر است و در فرمولاسیون این دارو ماده‌ گایفنسین، به کار رفته است که مصرف مقادیر زیاد از این دارو می‌تواند باعث حالت تهوع شود.

نوع دیگر دارو‌های سرفه و سرماخوردگی که بطور مکرر مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد، دارو‌های حاوی کدئین است. مصرف مقادیر زیاد شربت سرفه که حاوی کدئین است می‌تواند باعث افزایش توهم شود و به راحتی اعتیادآور باشد.

بنابراین از مصرف خودسرانه دارو حتی برای درمان یک سرماخوردگی به ظاهر ساده خودداری کنید. اگر مبتلا به بیماری خاص و یا باردار هستید، با پزشک خود در میان بگذارید. هنگامی که به فرزندان خود دارو می‌دهید، زمان و مقدارمصرف را یادداشت کنید. دستورالعمل‌های موجود در برچسب دارو را بخوانید و بیش از یک دارو با مواد مشابه را مصرف نکنید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید