دراماتیک ترین اپیزودِ سیاست خارجی بحران زدۀ ترامپ

کدخبر: ۳۰۳۶۳۸
اقتصادنیوز‌: نشریه فارن افرز در تحلیلی مشترک به قلم آیوو دالدر، رئیس شورای گلوبال افرز- یکی از تینک تنک های مهم و تأثیرگذار آمریکا و همچنین آی‌ام دستلر، استاد دانشکده سیاستگذاری عمومی دانشگاه مریلند ضمن مرور اخراج سه مشاور قبلی ترامپ، عادات رییس جمهور آمریکا و دلایل حذف بولتون را بررسی کرده است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، در این تحلیل آمده است: در طی کمتر از سه سال ترامپ سه مشاور امنیت ملی عوض کرد؛ یکی از آنها مشاور او در کمپین انتخاباتی ترامپ بود و البته با کارنامه ای بد. بعدی یک ژنرال محترم بود و در نهایت آخری یک ایدئولوگ با نظریاتی قوی که در ظاهر، نظرش با نظر رییس جمهور همخوانی داشت. همه مشاوران رییس جمهور اخراج شدند اما اخراج بولتون، دراماتیک ترین اپیزودِ سیاست خارجی بحران زدۀ ترامپ بود. مشاور اخراجی ترامپ، سیاست های سخت گیرانه ای در قبال ایران و سایر مسائل داشت؛ شیوه غیرمسالمت آمیز او در بستر زمان آشکار شد و تحمل آن برای رییسی جمهوری که در بسیاری از مسائل با نظرات او مخالف بود، غیرقابل پذیرش بود.

این تحلیل می افزاید: سیر وقایع نشان می دهد اخراج بولتون حکایت از این مسئله دارد که پر کردن این پست مهم، به یک بحران در دولت ترامپ تبدیل شده است؛ فرقی نمی کند که مشاور رئیس جمهور یک کارگزار صادق باشد و یا یک مشاور صریح؛ آنهم برای رییس جمهوری که مدام روندها را تحقیر می کند و براساس غریزه اش عمل می کند.

فارن افرز نوشت: هر سه مشاور امنیت ملی ترامپ تلاش کردند تا رییس جمهور را متقاعد کنند که به جای استفاده از غریزه شخصی، به روندی پایبند باشد که بیشتر براساس نظر کارشناسان است. شاید بتوان گفت بولتون، اساساً در میان مشاوران ترامپ تا اندازۀ زیادی برای رییس جمهور مناسب بود و او را به شعارش در سیاست خارجی یعنی "اول آمریکا" نزدیک می کرد. اما دیری نپایید که بولتون هم در کنار یک رییس جمهور " به شدت متغیر"، خود را مشاوری از رده خارج یافت. البته شیوۀ خاص بولتون، یعنی اتخاذ تصمیمات تهاجمی و کنار گذاشتن مشاوران با دیدگاه مخالف، هر چند ممکن است در کوتاه مدت، نتیجه بدهد اما در بستر زمان برای سیاست خارجی کشور یک فاجعه خواهد بود.

این تحلیل به خصوصیات اخلاقی بولتون پرداخته و می افزاید: بولتون همانند ترامپ، علاقه داشت به تنهایی و پشت دربهای بسته کار کند و ترجیح می داد با کارکنان از طریق ایمیل در تماس باشد تا رو در رو. جرقه ها از زمانی آغاز شد که بولتون تصمیم گرفت در جلسه مقامات شورای امنیت ملی با موضوع نشست سنگاپور و ملاقات ترامپ با کیم جونگ اون، در ماه جون 2018 شرکت نکند. همچنین او در جلسه ای که پیش از ملاقات ترامپ با پوتین ترتیب داده شده بود، شرکت نکرد.بولتون ایدئولوگی بود که تصور می کرد پاسخ همۀ سوالات را می داند و همۀ مخالفانش را اخراج کرد. او بسیاری از ارتباطات و نهادهایی را که پیشینیان او ساخته بودند، تخریب کرد. در مدت زمانی که بولتون به رییس جمهور خدمت کرد، هزینه های زیادی به کشور تحمیل شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید