یک خودروی چینی در انتظار جایگزینی پراید!

کدخبر: ۳۰۴۱۱۲
اقتصاد نیوز:تولید پراید در حالی وارد دهه جدیدی زندگی خود می‌شود که برای چندمین بار اخبار مختلفی از توقف تولید این خودرو شنیده می‌شود. اما تولید پراید در حالی رخ می‌دهد که به عقیده بسیاری از کارشناسان، اقتصاد ایران به این موضوع احتیاج داشته و در صورتی که تولید این خودرو متوقف شود، اقتصاد کشور به مخاطره می‌افتد ولی آیا این تحلیل درست است؟
یک خودروی چینی در انتظار جایگزینی پراید!

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از چرخان، رئیس پلیس راهور کشور در مصاحبه‌ای عنوان کرد که پراید از سال آینده پلاک نخواهد شد و خودروساز مربوطه باید از تولید این خودرو منصرف شود! از سوی دیگر وزیر صنعت نیز این موضوع را تلویحا تایید کرد ولی اما و اگرهایی نسبت به این موضوع نیز وارد کرد.

قیمت لاستیک ایرانی برای پرایدیکی از نکات مربوط به تولید پراید این است که امنیت و کیفیت این خودرو بسیار پایین بوده و به همین دلیل پلیس از شماره گذاری آن طفره می‌رود. از سوی دیگر اینکه این خودرو سهم بزرگی از تصادفات جاده‌ای کشور داشته و به صورت سالانه موجبات مرگ و میر بسیاری از هموطنان ما را ایجاد می‌کند.

تا سال 95 عملا انتقادات جدی برای تولید پراید وجود نداشت ولی با جدی شدن ثمرات برجام و عقد قراردادهای مختلف با خودروسازان معتبر دنیا مثل رنو، پژو و هیوندای باعث شد تا انتظارات از صنعت خودروسازی کشور بالا رفته و انتقادات جدی برای تولید پراید آغاز گردد.

قیمت روز پرایدهمچنین این انتقادات با توجه به گرانی خودروهای داخلی و عدم دسترسی مردم به خرید خودروهای با کیفیت بیشتر شد و بسیاری از کارشناسان معتقدند که با گرانی خودروهای با کیفیت، بسیاری از مردم قدرت خرید خودرویی جز پراید را ندارند و با افزایش خرید این خودرو، عملا شاهد تصادفات منجر به مرگ بیشتری خواهیم بود!

بسیاری از کارشناسان معتقدند که عدم تولید پراید و عدم خودرودار شدن مردم به مراتب بهتر از آن است که مردم خودرویی بخرند که کیفیت و امنیت نداشته و سالانه چند هزار نفر را به کام مرگ می‌کشاند. طبق گزارشات و مشاهدات مربوط به تصادفات این خودرو می‌توان گفت که در بسیاری از تصادفات جدی جاده‌ای عملا این خودرو هیچ‌گونه محافظتی از سرنشینان نداشته و صدمات جدی به آنها وارد کرده است.

قیمت بیمه بدنه پراید قیمت پرایدالبته نکته جالب اینجاست که انتقادات از پراید با انتقاد از تعداد بالای سرقت‌های این خودرو شروع شد و بعد از آن بحث به سایر مسائل مربوط به این خودرو کشیده شد. این ماجراها به قدری وسعت گرفت که وزیر صنعت، معدن و تجارت وقت و نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در سال 96 نیز انتقادات جدی به تولید پراید داشتند ولی گروه سایپا بدون توجه به این انتقادات به تولید بیش از پیش این خودرو ادامه داد!

همچنین در سال 97 نیز مدیرعامل وقت سایپا گفت که تولید پراید ادامه خواهد داشت ولی عرضه آن به بازار داخل کشور متوقف خواهد شد و صرفا از این محصول به عنوان یک محصول صادراتی استفاده می‌شود. البته گفتنی است که این موضوع با وجود تفاوت‌های تولید این خودرو در داخل و خارج از کشور قابل توجیه بود ولی نکته اینجاست که مساله توقف تولید این خودرو به قدری جدی شد که تولید پراید 111 در سایپا کاشان متوقف شد و گفته شده بود که به زودی سایر تولیدات خانواده پراید نیز متوقف خواهدشد. ولی در کمال تعجب هنوز تعهدات جدید سایپا برای پراید تکمیل نشده و شنیده‌ها حاکی از پیش فروش این خودرو برای ماه‌های بعدی نیز هست!

امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در پاسخ به این سوال که چرا پراید در اقتصاد ایران تولید شود، گفت: در حالی که سایپا محصولات بهتری مثل تیبا دارد، این امکان برای سایپا به راحتی فراهم است که جایگزین پراید را انتخاب کند ولی وقتی دو سال گذشته شاهد پراید 20 میلیونی و تیبای 25 میلیون تومانی بودیم، گفته شد که جامعه کشش خرید این خودرو را ندارد و شنیده می‌شود که به زودی یک خودروی چینی ارزان‌تر از تیبا جایگزین پراید خواهد شد ولی طبیعتا این خودرو نیز وقتی وارد بازار شود، قیمتی معادل تیبا خواهد داشت!

در شرایط فعلی حذف پراید غیرممکن است و نمی‌توان به حذف تولید این خودرو امیدوار بود چرا که خودروساز برای زنده ماندن می‌جنگد و مصرف کننده نیز قدرت خرید بالایی برای خرید سایر خودروها ندارد. البته از نظر فنی این اتفاق شدنی است و به طور مثال ایران‌خودرو می‌تواند با پژو 206 تیبپ 2 خود کمبود را جبران کند و همان اتفاق حذف پیکان و خوشحالی سایپا برای ایران‌خودرو تکرار گردد. اما مشکل اینجاست که از نظر فنی اگر شدنی است، ولی در واقعیت این اتفاق در حال حاضر امکان‌پذیر نیست. خودروساز دوست ندارد که تولید پراید را متوقف کند و باید مردم و دولت خواستار جدی این اتفاق باشند.

حالا باید دید که مسئولین وزارت صنعت و به طور کلی دولت چه تصمیمی در قبال این اتفاق اتخاذ خواهند کرد؟ در یک سو مساله امنیت و جان مردم بوده و از سوی دیگر مساله ادامه حیات خودروسازانی است که حمایت چند ده ساله از آنها ثمره‌ای نداشته و بدون توجه به مساله سلامتی و امنیت مردم، کماکان اقدام به تولید محصولاتی می‌کنند که حتی در 20 سال گذشته نیز حداقل استانداردهای بین المللی را نداشتند!

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید