دولت ترامپ چگونه در حال برنامه‌ریزی برای «بهره برداری از بحران آرامکو» است؟

کدخبر: ۳۰۴۵۶۷
اقتصادنیوز: الجزیره نوشت: عمر عیاصره، تحلیلگر اردنی مسائل سیاسی، می‌گوید: موضع فعلی رئیس جمهور آمریکا در مورد تنشی که در منطقه خلیج فارس جریان دارد، «استفاده» از این بحران است؛ چرا که وی تلاش می‌کند از فرصت موجود برای فروش بیشتر سلاح استفاده کند؛ در حالی که ریاض هم پیرو خواسته‌های واشنگتن است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب؛ در ادامه این مطلب آمده است: علت این اظهار نظر عیاصره، صحبت‌های مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در مورد موافقت ترامپ با اعزام نیرو‌های بیشتری برای حمایت از منطقه خلیج فارس و زیرساخت‌های سعودی و اماراتی، به دنبال درخواست این دو دولت از ایالات متحده است.

این تحلیلگر اردنی در گفتگو با الجزیره در مورد شرایط کنونی منطقه هشدار داده و از دلیل شکست سامانه دفاعی آمریکایی عربستان در مقابله با حمله به آرامکو صحبت کرد.

این در حالی است که کینت کارتزمن، پژوهشگر آمریکایی اندیشکده خاورمیانه، ضمن دفاع از موضع ترامپ گفت: رئیس‌جمهور ایالات متحده به فروش بیشتر سلاح به دولت‌های خلیج فارس و همچنین، افزایش تحریم‌های ایران روی آورده است، تا به این وسیله راه حل میانه‌ای را اتخاذ کند که وی را از درگیری با تهران، یا مذاکره دوباره در مورد توافق هسته ای، دور می‌کند.

قطع رابطه؟

اما حسین جمال، تحلیلگر اردنی معتقد است که ترامپ حمله به آرامکو را به عنوان بهانه‌ای برای جذب سرمایه بیشتر به آمریکا، از طریق فروش سلاح، به دولت‌های خلیج فارس، قرار داده؛ همانطور که در صحبت‌های اخیرش بوضوح اعلام کرده است که قصد دارد برای تحقق منافع اقتصادی و جغرافیایی سیاسی آمریکا، اموال بیشتری به سمت این کشور سرازیر کند.

در مورد رابطه مستحکم بین واشنگتن و دولت‌های خلیج فارس، جمال بر اهمیت ارتباط آمریکا با این دولتها، که در راستای حفظ امنیت آنهاست، تاکید کرد.

در این میان، کارتزمن خاطر نشان می‌کند که ملت آمریکا به قطع ارتباط با خاورمیانه و عدم ورود به مسائل داخلی آن متمایل است؛ چرا که معتقدند این رابطه، از منافع آمریکا حمایت نکرده و تنها باعث افزایش بحران‌های این کشور می‌شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید