صدای پای فاشیسم / ترامپ در سازمان ملل: آینده متعلق به جهان‌گرایان نیست بلکه متعلق به میهن‌پرستان است

کدخبر: ۳۰۴۶۷۵
اقتصادنیوز: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد.
صدای پای فاشیسم / ترامپ در سازمان ملل: آینده متعلق به جهان‌گرایان نیست بلکه متعلق به میهن‌پرستان است

به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا هم‌اینک در حال سخنرانی است.

متن سخنان ترامپ به شرح زیر است:

آقای رئیس، آقای دبیرکل، رهبران، سفرا و اعضای هیات‌های گرانقدر، 70 سال تاریخ در این مکان جریان داشته که شاهد غنا و همچنین رویدادهای دراماتیک بوده است. در جایی که اکنون ایستاده‌ام جهان به سخنان روسای جمهوری و نخست وزیران در اوج جنگ سرد گوش داده است. ما شاهد تاسیس کشورها و انقلاب‌ها بوده‌ایم، روحانیونی داشتی که ما را امیدوار کردند و شورشیانی که احساس ما را برانگیختند و قهرمانانی که به ما جسارت دادند. همه افراد اینجا می‌آیند که پیشنهادهایشان و برنامه‌هایشان و نگرش‌شان و ایده‌هایشان در این بزرگترین صحنه جهانی را به اشتراک بگذارند. دوره ما یکی از دوره‌هایی است که شاهد رقابت‌های بزرگ و انتخاب‌های مشخص هستیم. دو دستگی یا اشتقاق مهمی که در سراسر جهان وجود دارد و در تاریخ نیز به چشم می‌خورد بار دیگر شکل گرفته است. این اشتقاق بین افرادی است که کنترل قدرت را در اختیار دارند و باعث می‌شود که فکر کنند سرنوشت آنها این است که حکمرانی کنند بر دیگران و از سوی دیگر افراد و ملت‌هایی که صرفا می‌خواهند حکمرانی خودشان را به طور مستقل در اختیار داشته باشند.

به عنوان رهبر منتخب کشوری که به آزادی، استقلال و حکمرانی مستقل همگان ارزش می‌نهد با شما صحبت می‌کنم. ایالات متحده پس از صرف بیش از 2.5 تریلیون دلار پس از انتخابات برای احیای کامل ارتش قدرتمندمان همچنان با اختلاف زیاد قدرتمندترین کشور دنیاست. امیدواریم این کشور هرگز مجبور نشود که از این قدرت استفاده کند.

آمریکایی‌ها می‌دانند در جهانی که دیگران به دنبال غلبه و پیروزی هستند ملت ما باید در ثروت و روحیات و اراده خود قدرتمند باشد. به همین دلیل است که ایالات متحده مدافع قطعی سنت‌هایی است که ما را کسی کرده که هستیم. تمامی کشورها همانند کشور محبوب من در این محل حضور دارند. به عنوان بخشی از تاریخ، فرهنگ و میراث که ارزش دفاع و تحسین دارد و به ما این ظرفیت یکتا را می‌دهد که قدرتمند باشیم. جهان آزاد باید به مبانی ملی توجه داشته باشد و نباید به دنبال حذف یا جایگزینی آن باشد. در مجموع با توجه به مسائل مختلف حقیقت این است که اگر خواستار آزادی باشید به کشور خود افتخار کنید. اگر دموکراسی می‌خواهید به تمامیت ارضی خود پایبند باشید، اگر صلح می‌خواهید به ملت خود عشق بورزید. رهبران خردمند همواره مصلحت مردم خود را در اولویت قرار می‌دهند.

آینده متعلق به جهان‌گرایان نیست بلکه متعلق به میهن‌پرستان است. آینده متعلق به ملت‌های مستقل و دارای حق حاکمیت است که از شهروندان خود دفاع کنند، به همسایگانشان احترام بگذارند و به اختلافاتی که هر کشور را خاص می‌کند افتخار کنند. به همین دلیل است که ما در آمریکا در حال اجرای برنامه‌ای جالب به نام احیای ملی هستیم و هر کاری که می‌کنیم متمرکز به تحقق بخشیدن به رویاها و آمال شهروندان خود هستیم. با توجه به سیاست‌های اقتصادی رشد گرایانه ما میزان اشتغال داخلی در آمریکا به بالاترین حد در نیم قرن گذشته رسیده است. با توجه به کاهش مالیات و مقررات مربوطه اشتغال رکوردی تاریخی زده، شش میلیون آمریکایی به روند اشتغال اضافه شده‌اند که این اتفاق در کمتر از سه سال به وقوع پیوسته است. ماه گذشته آمریکایی‌های آفریقایی تبار و لاتینوها و آسیایی آمریکایی‌ها رکورد بالاترین اشتغال را در تاریخ زدند.

آمریکا در حال حاضر تولید کننده شماره یک نفت و گاز طبیعی است در سراسر جهان و درآمدها در حال افزایش است. 2.5 میلیون آمریکایی از فقر خارج شده‌اند که این اتفاق کمتر از سه سال افتاده، در حالیکه ما مشغول بازسازی هستیم. در حالیکه ما مشغول بازسازی ارتش آمریکا هستیم به طور همزمان ائتلاف‌های خود را تحکیم می‌بخشیم و البته مشخص کرده‌ایم که همه شرکای ما باید سهم عادلانه خود را در حمل بار سنگین دفاع بپردازند. باری که پیشتر آمریکا به دوش کشیده است. در راس برنامه ما برای احیای ملی کمپینی بلندپروازانه برای اصلاح تجارت بین‌المللی وجود دارد. برای چندین دهه نظام تجارت بین‌الملل به آسانی توسط کشورهایی که با رویکردی بسیار بد رفتار می‌کنند مورد سو استفاده قرار گرفته است و گروه انگشت شماری ثروتمند شده‌اند که هزینه این امر روی دوش طبقه متوسط تحمیل شده است. در آمریکا نتیجه این بود که 4.2 شغل مربوط به کارخانجات و 50 تریلیون دلار اختلاف تجاری در دهه‌های گذشته به وجود آمد. آمریکا اکنون این تصمیم قاطع را گرفته که این نابرابری اقتصادی شدید را پایان بخشد. هدف ما ساده است. ما خواستار تجارت متعادل هستیم که هم عادلانه و هم متقابل باشد.

ما همکاری نزدیکی با شرکای خود در مکزیک و کانادا داشتیم تا توافق جدیدی را جایگزین نفتا کنیم. فردا با نخست وزیر ژاپن صحبت خواهیم کرد تا پیشرفت ما در زمینه یک توافق تجاری جدید نهایی شود. در حالیکه انگلیس مشغول آماده سازی برای خروج از اتحادیه اروپا است و من به طور مشخص گفته‌ام که آماده‌ایم به سمت توافق جدید فوق‌العاده‌ای با انگلیس حرکت کنیم که مزایای بزرگی برای هر دو کشور داشته باشد. ما همکاری نزدیکی با بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس درباره توافق جدید بزرگی داریم.

مهمترین تفاوت در رویکرد جدید آمریکا در قبال تجارت در رابطه با چین است. در 2001 چین در سازمان تجارت جهانی پذیرش شد. رهبران ما در آن زمان گفتند این تصمیم چین را وا خواهد داشت تا اقتصاد خود را آزاد سازی (لیبرالیزه) کند و تغییراتی دهد که برای ما قابل قبول نبود. دو دهه بعد این تئوری به بوته آزمون گذاشته شده و نشان داده شده که کاملا غلط بوده است. چین نه تنها تعهدات مربوط به اصلاحات را اجرا نکرده بلکه اقتصاد خود را بر مبنای محدودیت‌های بازار، یارانه‌های سنگین دولتی، تقلب ارزی، انتقال اجباری تکنولوژی و سرقت مالکیت‌های معنوی بنا نهاده است.

ما به دنبال عدالت هستیم. ایالات متحده 16 هزار کارخانه خود را به خاطر چین و اینکه این کشور وارد سازمان تجارت جهانی شد از دست داده است. این اتفاق برای سایر کشورها هم می‌افتد. سازمان تجارت جهانی نیازمند تغییرات اساسی است. دومین اقتصاد بزرگ جهان نباید اجازه داشته باشد که خودش را کشور در حال توسعه بنامد تا روی سیستم بازی در بیاورد و بهای این کار را روی دوش دیگران تحمیل کند. در سال‌های گذشته موارد سواستفاده تحمل شده‌اند و نادیده گرفته شده‌اند و حتی مورد تشویق قرار گرفته‌اند. جهانی گرایی باعث شده که رهبران کشورها در مواردی منافع ملی خود را نادیده بگیرند اما تا جایی که راجع به آمریکا صحبت می‌کنیم این روزها برای مقابله با این اقدامات ناعادلانه تعرفه‌های عمده‌ای را روی بیش از پنج میلیارد دلار کالاهای چینی اعمال کردم. در نتیجه این تعرفه‌ها وضعیت تقاضا تغییر کرده که این تغییر مربوط به آمریکا و سایر کشورها می‌شود و میلیاردها دلار به خزانه داری ما بر می‌گردد. مردم آمریکا قطعا متعهد به تعادل در روابط ما با چین هستند. امیدواریم که بتوانیم به توافقی دست پیدا کنیم که برای هر دو کشور مفید باشد اما همانطور که گفتم توافق بد را برای مردم آمریکا نخواهم پذیرفت.

همانطور که تلاش می‌کنیم تا روابط خود را با ثبات سازیم همزمان وضعیت را در هنگ کنگ به دقت رصد می‌کنیم. جهان انتظار دارد که چین به پیمان خود عمل کند که با انگلیس به عمل آورده و در سازمان ملل ثبت کرده و بر اساس آن چین متعهد است از آزادی نظام حقوقی و روش‌های دموکراتیک زیستن در هنگ کنگ دفاع کند. اینکه چین به چه ترتیب وضعیت را مدیریت می‌کند حرف‌های زیادی برای گفتن درباره نقش خود در آینده دنیا خواهد داشت. همه ما روی شی جین پینگ رئیس جمهوری چین به عنوان رهبری عالی حساب می‌کنیم. ایالات متحده به دنبال دعوا با هیچ کشور دیگری نیست. ما خواهان صلح، همکاری و آورده‌های متقابل هستیم اما من هرگز در دفاع از منافع آمریکا ناکام نخواهم شد.

او در اظهاراتی مداخله‌جویانه ومدعی شد: یکی از مهمترین تهدیدهایی که کشورهای صلح‌جو با آن مواجه هستند حکومت ایران است. ایران نه تنها دولت شماره یک حامی تروریسم در جهان است بلکه رهبران ایران به جنگ‌های فاجعه بار در سوریه و یمن دامن می‌زنند.[...]به منظور متوقف کردن مسیر ایران برای دستیابی به موشک و سلاح هسته‌ای من آمریکا را از توافق هسته‌ای فاجعه بار ایران خارج کردم که اجازه بازرسی‌ از سایت‌های مهم را نمی‌داد و شامل موشک‌های بالستیک نمی‌شد. به دنبال خروج‌مان ما تحریم‌های بسیار شدید علیه این کشور اعمال کردیم. رژیم با این امید که خود را از تحریم‌ها رها سازد تعرض‌های خشونت طلبانه خود را افزایش داده است. در واکنش به حمله اخیر ایران به تاسیسات نفتی عربستان ما بالاترین سطح تحریم‌ها را روی بانک مرکزی ایران اعمال کردیم.

همه کشورها موظفند اقدام کنند. تا زمانی که رفتار بد ایران ادامه داشته باشد تحریم‌ها برداشته نخواهد شد و شدیدتر هم خواهد شد. [...]آمریکا می‌داند که همه می‌توانند جنگ راه بیندازند اما تنها شجاع‌ترین‌ها هستند که می‌توانند مسیر صلح را برگزینند. به همین دلیل ما مسیر دیپلماسی را در قبال شبه جزیره کره در پیش گرفته‌ایم. من به کیم جونگ اون گفته‌ام که واقعا به چه چیزی اعتقاد دارم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید