دهقان:

امیدواریم تفکر بهزاد نبوی بر تفکر عارف غلبه کند/ پایداری بخت بیشتری در انتخابات مجلس دارد

کدخبر: ۳۰۴۷۶۳
اقتصادنیوز: عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه گفت: به نظر می رسد اوضاع منتقدان دولت در انتخابات بهتر باشد چون آنها بدنه رأی ثابتی دارند می توانند در شهرهای بزرگ به موفقیت هم برسند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نامه نیوز، انتخابات مجلس 5 ماه دیگر برگزار می شود و جریان اعتدال و اصلاحات تقریبا بدون هیچ تحرکی نشستند تا اول نتیجه تأیید صلاحیت نامزدها اعلام شود بعد تصمیم بگیرند براساس چه سناریویی وارد میدان رقابت شوند.

غلامعلی دهقان عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه معتقد است پایداری و جریان های همسو با آن دست برتر را در رقابت سیاسی پیش رو در اختیار دارند و اصلاح طلبان، اعتدالیون و اصولگرایان میانه رو برای جلوگیری از یک شکست همه جانبه باید ائتلاف کنند تا در مجلس آینده یک فراکسیون اقلیت قوی را شکل دهند.

مشروح گفتگوی دهقان با نامه نیوز را در ادامه بخوانید.

****

*جناح منتقد دولت قصد دارد همه مشکلات کنونی کشور را به عملکرد آقای روحانی نسبت دهد و از این طریق در انتخابات توفیق پیدا کند، به نظر شما می تواند موفق شود؟

رقابت جناح های سیاسی برای قدرت فی نفسه نمی تواند امر منفی باشد بنابراین در رقابت های سیاسی ایران همانند همه کشورهایی که حدی از توسعه سیاسی یا دموکراسی را دارند، می توان برای جناح ها این حق را قائل شد که وقتی جناحی سر قدرت است رقیب آن را نقد کند اما آیا در جامعه مدعی ارزش های دینی می توان هر نقد و انتقادی را انجام داد؟ آیا خط قرمزی نباید وجود داشته باشد؟ آیا می توان برای رسیدن به قدرت نگاه ماکیاولیستی داشت و برای رسیدن به هدف استفاده از وسیله ای را مباح دانست؟ قطعا در جامعه ای که همه جناح ها سخن از پیاده سازی ارزش ها و آموزه های دینی دارند می توان این انتظار را داد که نقدها همه با انصاف و تقوای سیاسی توأم باشد.

واقعیت این است که در وضعیت فعلی جامعه ایران، حتی اگر دولتی اصولگرا هم سرکار بود وضعیت اقتصادی کشور بهتر از حال حاضر نبود چون از دهه سی شمسی دولت برای اداره کشور به درآمد فروش نفت وابستگی دارد. مردم در شرایط عادی 29 اردیبهشت سال 96 به عملکرد دولت رأی بالایی دادند؛ آنچه در 2 سال و نیم گذشته در معیشت کوچه و بازار دیده می شود قطعا خود منتقدان بهتر می دانند ریشه در کجا دارد. تحریم ها تأثیر بسزایی بر اقتصاد کشور گذاشته اند اما خوشبختانه حمایت ارکان رکین قدرت از دولت و تجربه ملت ایران در چهار دهه گذشته باعث شد ملت در کنار مسئولان از گردنه سخت تحریم ها عبور کنند و اوضاع تا حدود قابل توجهی به ثبات رسیده است.

اینکه تدبیر رقبا برای گرفتن ماهی از این آب گل آلود کارگر می افتد یا خیر؟ بعد از انتخابات مجلس مشخص می شود. البته انتقادهای رقبا به دولت بی تأثیر نیست و می تواند آن بخش از مردم که انتظار وضعیت بهتری را در موضوع اقتصاد داشتند دچار ناامیدی کند اما ناامیدها رأی خود را الزاما به جناح رقیب نمی دهند، معتقدم آنها منفعل می شوند و امکان دارد در انتخابات شرکت نکنند. در مجموع با توجه به وضعیت موجود، به نظر می رسد اوضاع منتقدان دولت در انتخابات بهتر باشد چون آنها بدنه رأی ثابتی دارند می توانند در شهرهای بزرگ به موفقیت هم برسند.

البته اینها همه تحلیل و مزنه سیاسی است باید منتظر ماند و دید مردم چگونه رأی می دهند چون سطح آگاهی مردم را نیز نمی توان نادیده گرفت.

*در واقع می فرمایید ریزش سرمایه اجتماعی و سرمایه رأی اصلاحات در جیب اصولگراها نمی رود؟

بله، همین طور است. بخشی از جامعه در وضعیت امیدواری به پای صندوق های رأی می آیند اما اگر احساس ناامیدی کنند اصلا در انتخابات شرکت نمی کنند.

*برخی کارشناسان سیاسی معتقدند پایداری ها در این دوره از انتخابات مجلس دست بالا را دارند، نظر شما چیست؟

رقابت های سیاسی تابع پارادایم کلی کشور است. وقتی کشور در حالت جنگی قرار دارد گفتمان خاص خود را می طلبد، در حالت عادی نیز همین طور. قرائن و شواهد نشان می دهد از آنجا که فضای تقابلی بین ایران و آمریکا به علت بی تدبیری های تیم ترامپ شکل گرفته، کسانی که خواهان تقابل هستند بیش از گذشته می توانند عرصه ای برای عرض اندام داشته باشند و تا حدی هم مورد قبول بخشی از توده ها قرار بگیرند بنابراین شانس جریان پایداری به طور خاص و همچنین جریان های نزدیک به پایداری به طور عام بخت بیشتری در انتخابات مجلس داشته باشند چون به گفتمان کلی کشور در شرایط فعلی نزدیکتر هستند.

*اعتدال و اصلاحات باز با هم رفیق شدند یا همچنان با بدبینی به هم می نگرند؟

به نظر می رسد بخشی از اصلاح طلبان مثل آقای عارف با این صحبت که اتحاد ما با اعتدال تاکتیکی و مقطعی بود، قصد جدایی دارند و ساز جدایی می زنند؛ شاید برخی انتظارات آنها درباره انتخابات هیأت رئیسه مجلس برآورده نشد اما برخی اصلاح طلبان مثل بهزاد نبوی که نگاهی استراتژیک به مسائل کشور دارند و پخته تر و باتجربه تر نشان می دهند، چنین دیدگاهی ندارند و معتقدند ائتلاف اصلاح طلبان، اعتدالیون و اصولگرایان میانه رو ضروری است. من هم بر این باورم که دیدگاه دوم نیاز روزهای آتی جامعه سیاسی ما است.

*پایداری و شورای وحدت نیروهای انقلاب به ریاست آقای حدادعادل دنبال حذف آقای لاریجانی از مجلس آینده هستند این کار را می خواهند در همان حوزه انتخابیه قم انجام دهند، آیا موفق می شوند؟

اطلاعات دقیقی از وضعیت سیاسی شهر قم ندارم اما علی لاریجانی نگاهی عقلانی به عرصه سیاسی کشور دارد و از پایگاه خوبی میان خواص و عوام برخوردار است بنابراین به نظر می رسد حذف وی به همین راحتی باشد.

*حزب اعتدال و توسعه چه سمت و سویی در انتخابات مجلس خواهد داشت؟

به جهت مشغله اجرایی برخی سران حزب اعتدال و توسعه، هم اکنون دفتر سیاسی حزب جلسات مستمری ندارد اما پیش بینی می شود که از مهرماه جلسات مستمر تشکیل شود و یکی از تصمیم گیری ها انتخابات مجلس آتی باشد. اما بر اساس تحلیل می توان گفت وقتی آرایش سیاسی 92، 94 و 96 جواب داده اصلاحات، اعتدال و میانه روهای اصولگرا باید همان مسیر را بروند.

البته شرایط آن سال ها قابل مقایسه با وضعیت کنونی کشور نیست چون رقیب به طور نسبی وضعیت بهتری دارد بنابراین اصلاحات، اعتدال و میانه روهای اصولگرا گریزی از ائتلاف ندارند. در واقع آنها با این ائتلاف می توانند از یک شکست همه جانبه جلوگیری کنند و در مجلس آینده فراکسیون اقلیت قوی را شکل دهند بنابراین باید دعا کنیم تفکر بهزاد نبوی گفتمان غالب اصلاحات شود.

*کارگروه اصلاح طلبان برای تعامل با شورای نگهبان نتیجه ای در پی خواهد داشت؟

خیر؛ چون شورای نگهبان خود را نهادی تکلیف گرا می داند و براساس احکام اولیه عمل می کند. در قضیه سپنتانیکنام هم دیدیم که مجمع تشخیص براساس احکام ثانویه موضوع را حل کرد. معتقدم شورای نگهبان رویه گذشته را ادامه می دهد مگر اینکه حکم حکومتی دریافت کند و قضیه بررسی صلاحیت ها سمت و سوی دیگری پیدا کند.

*آقای ربیعی اخیرا گفته که دولت تلاش دارد که وضعیت بدون تحریم را تحویل رئیس جمهور آینده بدهد اما مخالفان می گویند «روحانی ارثی بدتر از احمدی نژاد به جای می گذارد»؛ نظر شما چیست؟

پیش بینی مسائل ساده نیست. باید دید در عرصه سیاست خارجی سمت و سوها چه جهتی پیدا می کند. اگر ترامپ به برجام برگردد و وجود ایران قدرتمند در خاورمیانه را به نفع جهان بداند، بله در این صورت گفته آقای ربیعی تحقق خواهد یافت اما اگر تیم بی بتواند اثرگذار باشد، وضعیت طور دیگری می شود.

بخشی از معادله در دست ماست بخش دیگری از معادله باید در جای دیگری تعیین تکلیف شد. با توجه به روحیه تجاری ترامپ وقوع هر امری امکان دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید