راه‌اندازی دانشگاه مشترک ایران و ترکیه

کدخبر: ۳۰۵۳۶۳
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به قرارداد همکاری دانشگاه‌های تبریز و ایغدیر در قالب "پروتکل مولانا"، بر گسترش همکاری‌های علمی و دانشگاهی استان با دانشگاه‌های ترکیه تأکید کرد و گفت: دیپلماسی علمی باید در کنار مناسبات سیاسی و اقتصادی بین دو کشور مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری فارس، محمدرضا پورمحمدی امروز در دیدار جمعی از اساتید رشته‌های الهیات و فلسفه اسلامی دانشگاه‌های ترکیه با وی، به پیوندهای عمیق و تاریخی ایران و ترکیه اشاره کرد و اظهار داشت: رهبران دو کشور برای توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف و تعمیق روابط بین دولت‌ها و ملت‌ها اراده جدی دارند.

وی راه‌اندازی یک دانشگاه مشترک بین ایران و ترکیه را از جمله برنامه‌های دو کشور برای توسعه همکاری‌ها عنوان کرد و گفت: باید در کنار مناسبات سیاسی و اقتصادی، دیپلماسی علمی و فرهنگی نیز در دستور کار همکاری‌ها قرار گیرد.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه کشورهای همسایه و مسلمان باید در روزهای سخت در کنار هم باشند، افزود: ایران و ترکیه در جغرافیای جهان اسلام همواره به عنوان کشورهای دوست و برادر بوده‌اند.

وی با تأکید بر تقویت مناسبات علمی و فرهنگی دو کشور از طریق همکاری‌های دانشگاهی و رفت‌وآمد اساتید و دانشجویان، گفت: دانشگاه تبریز در توسعه مناسبات علمی ایران و ترکیه نقش محوری دارد و با توجه به قرارداد این دانشگاه با دانشگاه ایغدیر در قالب پروتکل مولانا، تبادل استاد و دانشجو و ایجاد فرصت‌های مطالعاتی در دستور کار قرار دارد.

پورمحمدی با اشاره به فعالیت 15 مرکز علمی و دانشگاهی در تبریز، گفت: این مراکز فعالیت‌های خوبی در حوزه فلسفه و الهیات دارند و امیدواریم زمینه همکاری آنها با دانشگاه‌های ترکیه فراهم شود.

در این دیدار که اساتید رشته‌های الهیات و فلسفه اسلامی از 30 دانشگاه ترکیه در آن حضور داشتند، تعدادی از اساتید به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص همکاری‌های علمی و دانشگاهی دو کشور ایران و ترکیه پرداختند.

حسن شعبانی، مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به زمینه‌های همکاری بین دانشگاه‌های تبریز و ترکیه، گفت: ظرفیت‌ها و اراده لازم برای توسعه مناسبات در این زمینه مهیاست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید