گزارش مستند گاردین از بمب‌های آمریکایی و انگلیسی در «ویتنام سعودی‌ها»

کدخبر: ۳۰۵۴۵۹
اقتصادنیوز؛ یک خبرنگار گاردین با سفر به نواحی مختلف یمن، تلاش کرده است بخشی از آنچه سازمان ملل متحد بزرگ‌ترین بحران بشری نامیده است به تصویر بکشد. در این گزارش که از گوشه و کنار شهرهای جنگ‌زده یمن تهیه کرده، آثار جنایات ائتلاف سعودی با استفاده از بمب‌های آمریکایی و انگلیسی را به خوبی به تصویر کشیده است.
گزارش مستند گاردین از بمب‌های آمریکایی و انگلیسی در «ویتنام سعودی‌ها»

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ به نوشته روزنامه «گاردین»، برخی یمن را ویتنامی برای عربستان سعودی می‌نامند اما حقیقت این است که بدون تأمین پیوسته تسلیحات از سوی آمریکا و انگلیس و سایر کشورهای غربی، وضع برای سعودی‌ها و متحدانشان از این نیز بدتر بود.

مردم یمن به خوبی می‌دانند بمب‌هایی که بر سرشان ریخته می‌شود از کجا تأمین می‌شوند.اطلاعات فنی و شماره سریال‌های برجای مانده از قطعات موشک‌هایی که علیه آن‌ها شلیک می‌شوند به راحتی تا کارخانه‌های تولید سلاح غربی قابل ردیابی هستند.

به نوشته گزارش‌گر گاردین، در آژانس مسئول پاکسازی مین و بمب در «صنعا» پایتخت یمن، می‌توان قطعات بمب جمع‌آوری شده از نواحی مورد هدف حملات هوایی جنگنده‌های سعودی را مشاهده کرد. در میان این تکه‌های باقی‌مانده از بمب‌ها می‌توان قطعات موتور چهار سنسور مربوط به بمب‌های خوشه‌ای را یافت. بمب‌هایی که استفاده از آن‌ها طبق قوانین بین‌المللی ممنوع است.

برچسب‌های روی این موتورها از ساخته شدن آن‌ها در کارخانه «گودریچ» در آمریکا و مونتاژ آن‌ها در «ولورهمپتون» انگلیس حکایت دارند. فعالیت شرکت گودریچ از سال ۲۰۱۲ متوقف شده است و مشخص نیست زمان تولید این قطعات به پیش از آن تاریخ برمی‌گردد یا خیر. همچنین مشخص نیست این قطعات قرار گرفتن در بمب ساخته شده‌اند یا بعدتر در ساخت بمب مورد استفاده قرار گرفته‌اند.


موتور سنسور بمب‌های خوشه‌ای ساخت آمریکا در یمن

این گزارش‌گر در مورد نقش انصارالله در یمن می‌نویسد، این گروه شیعه، توانسته‌اند تروریست‌های «القاعده» را در قلمرو خود پاکسازی کنند و از زمانی که کنترل صعنا را به‌دست گرفته‌اند، خیابان‌های این شهر از باقی شهرهای یمن پاک‌تر شده است.

با این حال مسدود کردن حریم هوایی و مرزهای زمینی و دریایی یمن توسط سعودی‌ها موجب کمبود مواد غذایی شده است. در فروشگاه‌هایی نیز که مواد غذایی و سوخت در قفسه‌ها وجود دارد، به‌دلیل بحران اقتصادی موجود در این کشور، قیمت‌ها دوبرابر شده‌اند.

۸۰ درصد از جمعیت حدود ۲۴ میلیون نفری یمن برای ادامه حیات به دریافت کمک نیازمند هستند. نیمی از این افراد در معرض قحطی قرار دارند. سارمان ملل متحد اعلام کرده است تا پایان سال جاری میلادی مرگ‌ومیر ناشی از جنگ و بیماری در یمن به ۲۳۰ هزار نفر، معادل ۰.۸ درصد کل جمعیت خواهد رسید.

این گزارش‌گر نوشت، تمام بیمارستان‌ها مملو از بیماران مبتلا به وبا و افراد دچار سوءتغذیه است. خانواده‌های بسیاری از استان‌های مختلف یمن برای مداوا به بیمارستان «السبعین» در یمن رجوع می‌کنند. یکی از مراجعین به این بیمارستان می‌گوید، هر سال با شروع بارش‌ها وبا به سراغ خانواده‌اش می‌آید. این زن تابستان سال گذشته دختر سه‌ساله‌اش را به‌خاطر ابتلا به وبا از دست داد.


کودک یازده ساله دچار سوءتغذیه در بیمارستان زنان و کودکان السبعین

در حالی که در یمن هر سال زنان و کودکان زیادی در اثر وبا جان خود را از دست می‌دهند، مردان زیادی نیز در میدان جنگ کشته می‌شوند. تصاویر «شهدای» یمنی بر روی دیوارهای محله‌های مختلف دیده می‌شود که در کنار آن‌ عبارات «الله اکبر»، «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» دیده می‌شود.

گزارش‌گر گاردین پس از سر زدن به زندان «ذمار» که پس از حملات هوایی سعودی‌ها ویران شده است، به نقل از نگهبان این خرابه‌ها می‌نویسد: « حدود ۲۰۰ نفر در این مکان ساکن بودند اما اکنون فقط ارواح در اینجا هستند».


آوارهای برجای مانده از زندان ذمار

این گزارش همچنین می‌افزاید، در یکی از ناعادلانه ترین اقدامات که سعودی‌ها، یک اتوبوس حامل کودکان در روستای «دیهان» از توابع شهر «سعده» مورد هدف قرار گرفت که ۴۴ کشته برجای گذاشت. قطعه‌ای از موشکی که به این اتوبوس اصابت کرده بود توسط گاردین مورد بررسی قرار گرفت. این بمب که «MK-82» دارد از نوع هدایت‌شونده لیزری بوده و توسط کارخانه تسلیحاتی «لاکهید مارتین» آمریکا تولید می‌شود.

در محل انفجار اتوبوس حامل ۴۴ کودک یمنی، بنری حاوی چهره‌های این کودکان نصب شده و در کنار آن نوشته شده: «آمریکا قاتل کودکان یمنی است».


پوسترهای کودکان کشته شده در حمله هوایی سعودی‌ها به یک اتوبوس مدرسه در یمن

اما آسیب‌دیده‌ترین نقطه یمن شهر سعده است که در آن هیچ خیابانی را نمی‌توان پیدا کرد که آثار حملات هوایی در آن مشهود نباشد. ساختمان اداره پست، بازار مرکزی و منازل بی‌شماری در این شهر تبدیل به ویرانه شده‌اند.

در گزارش گاردین آمده است، برنامه‌های شبکه تلویزیونی یمنی «المسیره» که پیروزی‌های گروه انصارالله و هم‌پیمانانش را پوشش می‌کند، چنان گیرایی بالایی دارد که حتی نیروهای وفادار به «عبدالرب منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن نیز به خواندن سرودهای حماسی آن علاقه‌مند هستند.

حملات ائتلاف سعودی به یمن به بهانه بازگرداندن قدرت به منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن، از ششم مارس ۲۰۱۵ (ششم فرودین ماه سال ۱۳۹۴) آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. مسئولان نزدیک به جنبش انصارالله می‌گویند از زمان آغاز این حملات بیش از ۳۶ هزار غیرنظامی یمنی شهید و زخمی شده‎اند. روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی  شمار افراد کشته‌شده در این جنگ را نزدیک به ۵۰ هزار نفر اعلام کرد.

چندی پیش «علی القحوم» رئیس دفتر سیاسی جنبش انصار الله یمن گفت، آمریکا سر نیزه جنگ علیه یمن است. وی خاطرنشان کرد خاطر نشان کرد یمن در معرض حمله‌ای جهانی قرار دارد که آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی در آن مشارکت دارند.

علی‌رغم اینکه مقامات آمریکایی و اروپایی بارها تلاش کردند خود از دست دشتن در جنگ یمن مبرا کنند اما سازمان ملل معتقد استکه آمریکا، فرانسه و بریتانیا با ارائه کمک‌های اطلاعاتی و لوجستیکی به ائتلاف سعودی، احتمالا در جنایت‌های جنگی علیه یمن از جمله تحمیل قحطی به‌عنوان یک تاکتیک نظامی، شریک جرم هستند.

محققان سازمان ملل درباره «همدستی» کشورهای اروپایی با ائتلاف سعودی در کشتار مردم یمن نیز می‌گویند: «قانونی بودن سلاح‌های ارسالی فرانسه، انگلیس، آمریکا و دیگر کشورها هنوز زیر سوال بوده و در فرایندهای قضایی در دادگاه‌های داخلی در جریان است».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید