پیشنهاد‌های جدید انگلیس به اتحادیه اروپا درباره برگزیت

کدخبر: ۳۰۵۵۵۵
اقتصادنیوز: دولت انگلیس در روز‌های آتی پیشنهاد‌های خود را درباره ایجاد «مراکز ترخیص» در دو سوی مرز ایرلند پس از خروجش از اتحادیه اروپا به این اتحادیه ارائه خواهد کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رویترز نوشت، منبعی در دولت انگلیس روز دوشنبه به این خبرگزاری گفت دولت چهارشنبه یا پنجشنبه پیشنهاد‌های مشروح خود را در مورد برکسیت به اتحادیه اروپا ارائه خواهد کرد.

بنا بر اعلام رادیو تلویزیون ایرلند «آر.تی.یی»، انگلیس ایجاد «مراکز ترخیص» در دو سوی مرز ایرلند پس از برگزیت را به منظور جلوگیری از کنترل‌ها در خود مرز پیشنهاد می‌کند.

مسئله مرز بین جمهوری ایرلند که عضو اتحادیه اروپاست و ایرلند شمالی که متعلق به انگلیس است از حساس‌ترین و دشوارترین بحث‌ها در گفت‌وگو‌ها بین لندن و بروکسل درباره برگزیت است که قرار است ۳۱ اکتبر (نهم آبان) اتفاق بیفتد.

اروپایی‌ها و انگلیسی‌ها می‌خواهند از بازگشت مرز «فیزیکی» بین جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی به منظور جلوگیری از ظهور دوباره تنش‌های قومی در ایرلند شمالی جلوگیری کنند، اما درباره چگونگی دستیابی به آن با هم اختلاف دارند.

اتحادیه اروپا با ترزا می‌، نخست وزیر سابق انگلیس، بر سر بند «بک استاپ» به توافق رسیده بود. این بند مقرر می‌کند که انگلیس تا تنظیم «ترتیبات جایگزین» که احتمالا مانع از بازگشت مرز سخت در چارچوب یک توافق تجارت آزاد می‌شود، در اتحادیه گمرکی با اتحادیه اروپا باقی بماند.

بوریس جانسون این ساز و کار را رد می‌کند و اروپایی‌ها منتظرند تا او پیشنهاد‌های جایگزین ارائه کند.

تونی کانلی، کارشناس مسائل اروپا در «آر.تی.یی»، در توییتر نوشت: «انگلیس مجموعه‌ای از مراکز ترخیص در دو سوی مرز ایرلند را به عنوان عنصر اساسی طرح خود برای جایگزینی بک استاپ پیشنهاد می‌کند».

این کارشناس با استناد به اسناد فنی که از سوی لندن برای بروکسل ارسال شده است، افزود: «این مراکز که در واقع پست‌های گمرکی هستند، بین پنج تا ده مایلی (هشت تا ۱۶ کیلومتری) عقب‌تر از مرز دایر خواهند شد».

وزیر امور خارجه ایرلند دوشنبه شب در واکنش به اخباری که از آر.تی.یی پخش شد، گفت پیشنهاد لندن یک نوزاد مرده متولد شده است. سیمون کاونی در توییتر نوشت زمان آن فرا رسیده است که اتحادیه اروپا پیشنهاد‌های جدی از سوی دولت انگلیس دریافت کند تا توافقی در مورد خروج در ماه اکتبر به دست بیاید.

وی افزود: «دو ایرلند لایق بهترین‌ها هستند».

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید