وزیر کار انگلیس در اعتراض به بریگزیت از دولت و حزب حاکم محافظه‌کار استعفا کرد

کدخبر: ۳۰۲۱۸۸
اقتصاد نیوز: وزیر کار و امور بازنشستگی انگلیس در اعتراض به نحوه رسیدگی نخست وزیر این کشور به موضوع خروج انگلیس از اتحادیه اروپا از دولت و حزب حاکم محافظه‌کار استعفا کرد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، امبر رود، وزیر کار و امور بازنشستگی انگلیس که پیشتر به عنوان وزیر کشور نیز خدمت کرده و در رفراندوم ۲۰۱۶ میلادی به ماندن در اتحادیه اروپا رای داده بود، گفت: برکناری قانونگذاران شورشی که شامل نوه وینستون چرچیل رهبر دوران جنگ انگلیس و دو تن از وزرای سابق دارایی می‌شود، در حقیقت حمله‌ای به نجابت، شایستگی و دموکراسی است.

وی در صفحه توییتر خود نوشت: من از کابینه استعفا کرده‌ام و تسلیم تازیانه حزب محافظه‌کار شدم.

امبر رود در ادامه گفت: نمی‌توانم تحمل کنم که محافظه‌کاران میانه‌روی خوب و وفادار اخراج شوند. من با نخست وزیر صحبت کردم و رئیس انجمن هم توضیحات بیشتر را ارائه خواهد کرد.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس تاکید دارد که می‌خواهد تا ۳۱ اکتبر (۹ آبان‌ماه) با یا بدون توافق انگلیس را از اتحادیه اروپا خارج کند اما اخیرا اکثریت پارلمانی خود را از دست داده و ۲۱ قانونگذار حزب محافظه‌کار در پارلمان را که برخلاف سیاست‌های حزب به پیشبرد طرح ممنوعیت بریگزیت بدون توافق رای داده بودند، از این حزب اخراج کرد.

بریگزیت با گذشت سه سال از زمان برگزاری رفراندوم همچنان بلاتکلیف باقی‌ مانده است. گزینه‌های موجود از یک خروج بدون توافق تا کنار گذاشتن کل این اقدام روی میز قرار دارد.

رود در نامه استعفای خود به جانسون گفت: من با حسن نیت به کابینه شما پیوستم قبول کردم که یک خروج بدون توافق باید روی میز باشد، چرا این ابزاری است که از طریق آن ما می‌توانیم بهترین شانس را برای دستیابی به یک توافق جدید برای خروج از اتحادیه اروپا در ۳۱ اکتبر داشته باشیم.

وی افزود: با این حال دیگر باور ندارم که خروج از اتحادیه اروپا با یک توافق اصلی‌ترین هدف دولت باشد.

روزنامه ساندی تایمز گزارش داد، دست‌کم شش تن از اعضای کابینه انگلیس دیدگاه‌های مشابهی همچون امبر رود دارند و دست‌کم یکی از آنها در حال بررسی استعفا خود است.

استفعای رود اوضاع را برای جانسون سخت‌تر می‌کند، چرا که اخیرا شاهد بود که برادر خودش از دولت خارج شده و تاکید کرده که بین وفاداری خانوادگی و منافع ملی گیر افتاده است.

یان لاوری، رئیس حزب اپوزیسیون کارگر انگلیس گفت: نخست وزیر از حیطه اختیارات خود فراتر رفته و برنامه بریگزیتش مایه شرمساری و ننگ است. هیچ کس به بوریس جانسون اعتماد ندارد نه در کابینه و نه در بین قانون‌گذارانش و حتی نه برادر خودش.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید