ضرب‌الاجل دموکرات‌ها به کاخ سفید برای انتشاراسناد مکالمه ترامپ و زلنسکی

کدخبر: ۳۰۶۲۴۴
اقتصادنیوز: دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا که تحقیقاتی جهت استیضاح رئیس‌جمهور را آغاز کرده‌اند تا ۱۸ اکتبر به کاخ سفید مهلت داده‌اند تا اسناد ومدارک مربوط به تماس تلفنی دونالد ترامپ با رئیس‌جمهور اوکراین را ارائه کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دویچه وله ، مخالفان دولت آمریکا در کنگره بر فشار خود برای استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور افزوده‌اند.

رؤسای سه کمیته امور خارجی، اطلاعات و نظارت مجلس نمایندگان که با مسئله استیضاح ترامپ درگیرند روز جمعه ۱۲ مهر (چهارم اکتبر) در احضاریه‌‌ای که عدم توجه به آن می‌تواند پیامدهای قضایی در برداشته باشد از کاخ سفید خواسته‌اند، اسناد مربوط به مسئله اوکراین را ارائه کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دموکرات‌ها می‌گویند، کاخ سفید هفته‌هاست که راه پیگیری این قضیه را سد کرده و "راه دیگری" برایشان باقی نگذاشته‌ است. پیش از این رؤسای سه کمیته مجلس نمایندگان از مایک پنس، معاون ترامپ خواسته ‌بودند این اسناد را ارائه دهد.

آ‌ن‌ها در احضاریه‌ای به مایک مولوانی، رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید تا ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر) مهلت داده‌اند تا این اسناد را ارائه کند. دموکرا‌ت‌ها این گام خود را این‌گونه مستدل کرده‌اند که کاخ سفید تا کنون "داوطلبانه" اقدام به همکاری نکرده است. آن‌ها ترامپ را نیز متهم کرده‌اند که راه را برای "اهانت، ممانعت و لاپوشانی" این پرونده هموار کرده است.

دموکرا‌ت‌ها ‌که اکثریت مجلس نمایندگان را تشکیل می‌دهند کاخ سفید و سایر نهادهای دولت را متهم کرده‌اند که هدفمندانه مکالمه تلفنی جنجال‌برانگیز ترامپ و ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود در اواخر ژوئیه را پنهان می‌کنند. ظاهرا ترامپ در این مکالمه از زلنسکی خواسته است، در مورد جو بایدن، رقیب احتمالی دموکرات خود در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ و پسرش تحقیق کند تا بتواند از آن بهره انتخاباتی ببرد.

ترامپ هنوز قطعی نکرده که آیا با تحقیقاتی که به استیضاح احتمالی او در کنگره خواهد انجامید همکاری خواهد کرد یا نه. او در این باره به خبرنگاران گفته است: «نمی‌دانم. این مسئله مربوط به وکلاست.»

رؤسای سه کمیته مورد نظر مجلس نمایندگان به مایک پنس نیز برای ارائه اسناد مربوطه تا ۱۵ اکتبر وقت داده‌اند. هفته پیش برای مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز در این رابطه احضاریه صادر شد. حتی رودی جولیانی، وکیل ترامپ نیز در این مورد احضاریه دریافت کرده است.

مایکل آتکینسون، بازرس کل نهادهای اطلاعاتی آمریکا روز جمعه در جلسه‌ای به پرسش‌های نمایندگان کنگره پیرامون تماس تلفنی ترامپ پاسخ داد. آتکینسون نقش عمده‌ای در علنی شدن این تماس داشت. او بود که کنگره را از شکایت یک مخبر داخلی در مورد این مکالمه آگاه کرد.

چند روزی است که فشار بر ترامپ در مسئله اوکراین بالا گرفته است. کورت ولکر، فرستاده ویژه پیشین ترامپ در امور اوکراین نیز روز پنج‌شنبه در کنگره مورد پرسش قرار گرفت.

طبق پیام‌های کتبی ولکر که توسط دموکرات‌های کنگره منتشر شده، ظاهرا دولت آمریکا دیدار بین ترامپ و زلنسکی را مشروط به تحقیقاتی علیه بایدن کرده‌ است. ولکر جمعه گذشته بعد از این که به کنگره احضار شد کناره‌‌گیری کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید