سریال رسوایی‌های تلفنی؛ متن گفت‌وگوهای پوتین و زلنسکی را منتشر کنید

کدخبر: ۳۰۶۳۶۶
اقتصادنیوز؛ گروهی از مردم اوکراین به دنبال جنجال برسر انتشار تماس تلفنی دونالد ترامپ و ولادیمیر زلنسکی، با انتشار طوماری خواستار انتشار گفت‌وگوی تلفنی رئیس جمهوری اوکراین با همتای روس شدند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ مبتکر و نویسنده این طومار فردی به نام دنیس موناتکو است که در نامه سرگشاده خود نوشته است: با توجه به جنجال دیپلماتیک که در رابطه با گفت‌وگوهای تلفنی با رئیس جمهوری آمریکا برپا شده از جمله زد و بند با ترامپ برای هماهنگی مواضع در چند پرونده کیفری و انتقاد از رهبران کشورهای اتحادیه اروپا و سفیر سابق آمریکا و موارد دیگر، درخواست می‌کنیم که متن همه گفت‌وگوهای تلفنی بین ولادیمیر زلنسکی و ولادیمیر پوتین هم منتشر شود.

در ادامه گفته شده است: زلنسکی رئیس جمهور اوکراین است و جایگاه حقوقی دارد به همین دلیل گفت‌وگوهای وی را نمی‌توان شخصی به حساب آورد بویژه اینکه صحبت از پوتین رئیس جمهور کشور متخاصم مطرح است.

براساس قوانین اوکراین اگر در طول ۹۰ روز (سه ماه) از زمان انتشار، شمار امضاکنندگان این طومار به بیش از ۲۵ هزار نفر برسد، رئیس جمهوری اوکراین موظف است آن را بررسی کند.
هفته گذشته متن کامل مکالمه دونالد ترامپ با ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین به رسانه ها درز کرد و بار دیگر زلزله سیاسی در واشنگتن به راه انداخت.

دراین مکالمه،‌ ترامپ از زلنسکی خواسته تا تحقیقات درباره «هانتر بایدن» پسر «جو بایدن» رقیب انتخاباتی دموکرات خود را که زمانی عضو هیات مدیره شرکت گاز«بوریسما» در اوکراین بود، با سرعت بیشتری انجام دهد. «هانتر بایدن» برای شرکت گاز اوکراینی تا سال ۲۰۱۹ کار کرده است.

مخالفان ترامپ در آمریکا معتقدند که او برای موفقیت در انتخابات کشورش دست به دامان دولت های دیگر می شود که نقض سوگند ریاست جمهوری و استقلال آمریکاست و می‌تواند منجر به استیضاح  و برکناری رئیس جمهور آمریکا شود.

اما در سوی دیگر دنیا و در اروپای شرقی، پوتین و زلنسکی تاکنون دو گفت‌وگوی تلفنی داشتند که آخرین مورد روز ۱۶ مرداد و یک روز پس از کشته شدن چهار سرباز اوکراینی در شرق این کشور و دومی پس از تبادل تعدادی زندانی میان دو کشور برقرار شد و زلنسکی ابراز امیدواری کرد این رویه ادامه یابد.

روابط روسیه و اوکراین از سال ۲۰۱۴ با روی کار آمدن دولت غربگرا در کی‌یف تیره شد و این رویه به مدت چهار سال هر روز بدتر از دیروز می شد. با این وجود با روی کارآمدن زلنسکی از سال ۲۰۱۹ به نظر می رسد که جهان شاهد تحولاتی در روابط مسکو و کی‌یف است. هر چند که زلنسکی تلاش می‌کند اینگونه نشان دهد که می‌خواهد با هر دو سمت (آمریکا و روسیه) رابطه دوستانه و خوبی برای رفع مشکلات اقتصادی مردم کشورش داشته باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید