نشست ترامپ و سران عرب؛ الگوی آندورا در انتظار فلسطین؟

کدخبر: ۲۹۶۷۵۳
طبق گزارش رسانه‌های اسرائیلی، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در صدد برگزاری نشستی با رهبران کشورهای عرب در کمپ‌دیوید با هدف رونمایی از کلیات طرح صلح خود برای فیصله دادن به مناقشۀ فلسطین است.

گفته می‌شود جارد کوشنر، داماد ترامپ در سفر هفتۀ جاری خود به خاورمیانه، دعوتنامه‌ای را به همین منظور تقدیم رهبران کشورهای مصر، اردن، عربستان، قطر و امارات متحدۀ عربی خواهد کرد.

بر اساس گزارش‌های مطبوعاتی، ترامپ در نشست خود با سران عرب، جزئیات طرح صلح خود را افشاء نخواهد کرد، اما خطوط کلی آن، از جمله ایجاد یک "موجودیت سیاسی فلسطینی" و "حضور فلسطینی‌ها در شرق بیت‌المقدس" را به اطلاع سران عرب خواهد رساند؛ بدون آنکه به "استقلال کشور فلسطین" یا "استقرار پایتخت آن در بیت‌المقدس شرقی" اشاره کند.

اگر این گزارش‌ها درست باشد، مختصات طرح صلح ترامپ قابل حدس می‌شود. ظاهراً ترامپ و تیم تدوین کنندۀ طرح صلح او، حداقل برای دوره‌ای به سبت طولانی، نوعی الگوبرداری از کشور آندورا را برای فلسطین دنبال می‌کنند.

آندورا کشور بسیار کوچکی در دامنۀ کوههای پیرنه مابین فرانسه و اسپانیاست. این کشور گرچه به عنوان یک کشور از استقلال برخوردار و حتی عضو سازمان ملل است، اما فرانسه و اسپانیا در حاکمیت آن نقش دارند. آندورا در عین حال، فاقد ارتش است و فرانسه حفظ امنیت آن را به عهده دارد.

از قضا در دهۀ 1990 هنگامی که فلسطینی‌ها درگیر مذاکره با دولت تحت رهبری حزب کارگر اسرائیل برای دستیابی به صلح بودند، بنیامین نتانیاهو به عنوان رهبر وقت جناح اپوزیسیون، الگوی آندورا را برای توافق با فلسطینی‌ها پیشنهاد کرد!

موضوع اصلی اما در این میان این است که آیا اعراب و احزاب راستگرای اسرائیلی الگوی آندورا را برای فلسطینی‌ها می‌پذیرند؟ گرچه جزئیات طرح در این مورد بی‌نهایت تأثیرگذار است، اما به نظرم، دولت خودگران فلسطین از یک طرف و صهونیست‌های اصطلاحاً ملی - مذهبی در اسرائیل از طرف دیگر آن را رد می‌کنند ولی سایر طرف‌های درگیر، موضع قاطعی مبنی بر رد یا پذیرش کامل آن نمی‌گیرند.

با این حال، دولت آمریکا امیدوار است که "عامل ایران" سبب تفاهم سریع کشورهای عرب و اسرائیل در این زمینه شود. آنها جمهوری اسلامی را به عنوان تهدید مشترکی علیه اسرائیل و کشورهای عربی تعریف کرده‌اند و می‌خواهند با استفاده از آن، مسئلۀ فلسطین را به دلخواه خود خاتمه دهند! 

طبعاً در اینجا باید به جمهوری اسلامی هم برای خنثی‌سازی این فضا توصیه‌هایی کرد! بدبختانه من از این نوع توصیه‌ها تا کنون جز بدگویی و اتهام و فشار واکنش دیگری ندیده‌ام! بنابراین توصیه‌هایم را پیش خود نگه می‌دارم همچون خاری در چشم و استخوانی در گلو!

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید