واکنش تند سناتور حامی ترامپ به تصمیم او درباره سوریه

کدخبر: ۳۰۶۶۰۰
اقتصادنیوز؛ «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه و از حامیان دونالد ترامپ، تصمیم جدید رئیس‌جمهور آمریکا درخصوص سوریه را «غیرمسئولانه» و «کوته‌بینانه» توصیف کرد.
واکنش تند سناتور حامی ترامپ به تصمیم او درباره سوریه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا تصمیم رئیس‌جمهور این کشور در راستای خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه و دادن چراغ سبز به ترکیه برای سرکوب متحدان کُرد واشنگتن را فاجعه‌ای در حال وقوع توصیف کرد.

گراهام در مصاحبه با «فاکس نیوز» توضیحات کاخ سفید درباره شکست داعش در سوریه را «بزرگ‌ترین دروغ این دولت [آمریکا]» عنوان کرد و گفت: «اگر گزارش‌های رسانه‌ها درست باشد فاجعه‌ای در حال وقوع است. اگر این طرح پیش برود منجر به قطعنامه‌ای از سوی سنا و درخواست برای بازگشت از این تصمیم خواهد شد».

گراهام گفت چنین تصمیمی از سوی ترامپ منتج به «اطمینان از بازگشت داعش»، «سوق دادن کردها به سمت بشار اسد و ایران»، «از بین بردن روابط بین ترکیه و کنگره آمریکا» و «لکه ننگی برای افتخارات آمریکا» خواهد شد.

متحد ترامپ، تصمیم او درباره سوریه را «غیرمسئولانه» و «کوته‌بینانه» خواند

این سناتور آمریکایی گفت: «اگر اسم ترامپ را بالای آن توئیت نمی‌دیدم فکر می‌کردم درباره خارج کردن [نیروهای آمریکایی] از عراق توسط باراک اوباما است». وی افزود: «امیدوارم روشن گفته باشم که چقدر این تصمیم از دید من کوته‌بینانه و غیرمسئولانه است».

کاخ سفید دیشب طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «رئیس‌جمهور دونالد جی ترامپ با رئیس‌جمهور رجب طیب اردوغان (رئیس‌جمهور) ترکیه گفت‌وگوی تلفنی انجام داد. ترکیه بزودی عملیات خود که مدت‌ها است برای آن برنامه‌ریزی کرده است را در شمال سوریه پیش می‌برد. نیروهای مسلح آمریکا نه از این عملیات حمایت می‌کنند و نه در آن مشارکت می‌کنند. نیروهای آمریکایی "خلافت" داعش را شکست داده‌اند و دیگر در این منطقه نخواهند بود».

از سوی دیگر نیروهای کُرد دموکراتیک سوریه (SDF) ضمن اعلام آغاز روند خروج ارتش آمریکا از بخش‌هایی از سوریه اعلام کردند: «نیروهای آمریکایی به تعهدات خود عمل نکردند و نیروهای خود را از مناطق مرزی با ترکیه خارج کردند و ترکیه هم‌اکنون برای عملیات حمله به شمال و شرق سوریه آماده می‌شود».

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در واکنش به این اقدام آمریکا در حساب توئیتر خود نوشت: «از زمان آغاز بحران سوریه ما از تمامیت ارضی این کشور حمایت کرده‌ایم و به این حمایت ادامه خواهیم داد. ما مصمم هستیم که با پاکسازی منطقه از تروریست‌ها، امنیت و بقای کشورمان را تضمین کنیم».

این اظهارنظر وزیر خارجه ترکیه در حالی مطرح شده که از سال ۲۰۱۱ و آغاز بحران سوریه، دولت بشار اسد بارها از مواضع آنکارا و حمایت‌هایش از گروه‌های تروریستی و مسلح مخالف دولت سوریه تاخته و حضور نظامیان ترکیه در سوریه را «اشغالگری» خوانده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید