آخرین خبرها از عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه؛

وداع 1000 آمریکایی با شمال سوریه به دستور ترامپ/ ترکیه بیش از مناطق اعلام شده پیشروی کرده است/ مرکل خواستار توقف فوری عملیات ترکیه شد/ هشدار مسکو درباره وقوع فاجعه انسانی

کدخبر: ۳۰۷۵۴۹
اقتصادنیوز؛ «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد به دستور رئیس‌جمهور این کشور ۱۰۰۰ نظامی آمریکایی مناطق شمالی سوریه را ترک می‌کنند. وی همچنین ترکیه قصد دارد بیش از آنچه که قرار بود، در سوریه پیشروی کند. صدراعظم آلمان نیز خواستار توقف فوری عملیات ترکیه در شال سوریه شده است.
وداع 1000 آمریکایی با شمال سوریه به دستور ترامپ/ ترکیه بیش از مناطق اعلام شده پیشروی کرده است/ مرکل خواستار توقف فوری عملیات ترکیه شد/ هشدار مسکو درباره وقوع فاجعه انسانی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا روز یکشنبه مدعی شد که ارتش ترکیه قصد دارد تا مناطقی فراتر از آنچه که در ابتدا اعلام شده بود، پیشروی کند.

اسپر که با شبکه «سی‌بی‌اس» گفت‌وگو می‌کرد، با بیان اینکه عملیات ارتش ترکیه در شمال سوریه «وضعیت وحشتناکی» ایجاد کرده، مدعی شد که واشنگتن با این عملیات مخالف بوده و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه علیرغم مخالفت آمریکا دستور انجام این عملیات را صادر کرده است.

اسپر: ترکیه قصد دارد بیش از آنچه که قرار بود، در سوریه پیشروی کند

وی افزود: «اکنون، در ۲۴ ساعت گذشته، مطلع شده‌ایم که آن‌ها احتمالا قصد دارد عملیات خود را بیش از آنچه که در ابتدا برنامه‌ریزی شده بود، به سمت جنوب پیش برند، همینطور به سمت غرب. می‌دانیم که این اتفاقی است که دارد می‌افتد.»

امروز روزنامه «واشنگتن‌پست» به نقل از منابع آمریکایی و کردی گزارش داد که شبه نظامیان تحت حمایت ترکیه تا نزدیکی ورودی شهر «عین عیسی» در عمق خاک سوریه پیشروی کرده‌اند و بزرگراه منتهی به این شهر ایست و بازرسی ایجاد کرده‌اند. با پیشروی این نیروها، نیروهای آمریکایی این شهر را ترک کرده و به دو منطقه «کوبانی» و «منبج» عقب‌نشینی کرده‌اند.

وزیر دفاع آمریکا همچنین گفت واشنگتن همچنین اطلاع یافته است که شبه نظامیان موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» قصد دارند «با سوری‌ها و روس‌ها معامله‌ای کنند تا بتوانند در شمال با ترکیه‌ای‌ها مقابله کنند... هنوز نهایی نشده، اما دارند روی آن کار می‌کنند و کاملا اطمینان داریم که دارند در این جهت گام برمی‌دارند.»

او افزود: «به همین جهت ما خود را بین دو ارتش در حال جنگ در حال پیشروی گرفتار دیدیم.»

به دستور ترامپ ۱۰۰۰ نظامی آمریکایی شمال سوریه را ترک می‌کنند

«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد که صدها نیروی نظامی این کشور از مواضع خود در شمال سوریه عقب‌نشینی می‌کنند.

۱۰۰۰ نیروی نظامی آمریکایی شمال سوریه را ترک می‌کنند

اسپر که با شبکه «ان‌بی‌سی» گفت‌وگو می‌کرد، گفت این اقدام به دستور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و با توجه به ادامه عملیات نظامی ترکیه در مناطق شمالی سوریه صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه خروج نیروهای آمریکایی از این مناطق به «ایمن‌ترین و سریع‌ترین صورت ممکن» انجام می‌شود، گفت: «ما میان دو طرف در حال جنگ گیر افتاده‌ایم... باقی نگه داشتن نیروهایمان در آن وضعیت، غیرمسئولانه بود.»

وزیر دفاع آمریکا مشخص نکرده است که آیا این نیروها به کلی سوریه را ترک می‌کنند یا قرار است در منطقه دیگری مستقر شوند. بر اساس آمارهای غیررسمی آمریکا تا چند ماه پیش ۲۰۰۰  نظامی در سوریه داشته، که نیمی از آن‌ها اواسط تابستان با تصمیم ترامپ این کشور را ترک کرده‌اند.

این خبر ساعتی پس از آن منتشر می‌شود روزنامه «واشنگتن‌پست» به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که نیروهای این کشور شهر «عین عیسی» را ترک کرده و در پایگاه‌های این کشور در «کوبانی» و «منبج» مستقر شده‌اند. بر اساس این گزارش، شبه نظامیان تحت حمایت ترکیه ورودی‌های شهر عین عیسی را به کنترل خود درآورده‌اند و در بزرگراه منتهی به این شهر هم پست‌های ایست و بازرسی گذاشته‌اند. این امر عملا دسترسی این نیروهای آمریکایی به بخش شرقی سوریه را نیز مسدود کرده است.

عین عیسی پس از «تل ابیض» و «رأس‌العین» سومین شهری است که بعد از تصمیم ترامپ برای عقب‌نشینی از مناطق تحت کنترل شبه نظامیان کرد، از نظامیان آمریکایی تخلیه شده است.

عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از عین عیسی یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که واشنگتن اعلام کرد توپخانه ارتش ترکیه نقاطی در چندصدمتری نیروهای آمریکایی در اطراف شهر کوبانی را هدف قرار داده است. این در حالی است که به گفته مقام‌های آمریکایی، ترکیه به خوبی از مختصات محل‌های حضور ارتش آمریکا مطلع است و این حمله نمی‌تواند به اشتباه صورت گرفته باشد.

هرچند ترکیه ابتدا این حمله را «تصادفی» توصیف کرد و بعد به کلی منکر آن شد، اما رسانه‌های آمریکایی از آن به عنوان یک «اخطار» یاد کرده و نوشته‌اند آنکارا با این حمله به واشنگتن هشدار داده است که نباید مانع عملیات آمریکا در شمال سوریه شود.

هفته گذشته ترامپ بعد از مکالمه تلفنی با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، اعلام کرد که ارتش آمریکا در آستانه عملیات ارتش ترکیه در مناطق تحت کنترل شبه نظامیان کرد در شمال سوریه، این مناطق را ترک می‌کند. بر اساس توافق صورت‌گرفته میان واشنگتن و آنکارا، قرار است ترکیه در ازای عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی، نگهداری چند هزار اسیر داعشی را که در حال حاضر در اختیار شبه نظامیان کرد هستند، بر عهده بگیرد.

ترکیه بعد از اعلام تصمیم ترامپ و به بهانه ایجاد یک «منطقه امن» برای اسکان آوارگان سوری، عملیاتی نظامی را در شمال سوریه آغاز کرده است. بنا بر اعلام آنکارا، ارتش ترکیه قصد دارد تا عمق ۳۰ تا ۳۵ کیلومتری سوریه پیشروی کند.

کردها تصمیم آمریکا برای عقب‌نشینی را «خنجر از پشت» توصیف کرده‌اند.

مرکل، توقف فوری عملیات ترکیه در سوریه را خواستار شد

 «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان طی تماس تلفنی با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه بر لزوم توقف فوری عملیات این کشور در شمال سوریه تاکید کرده است.

مرکل، توقف فوری عملیات ترکیه در سوریه را خواستار شد

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، در ادامه واکنش‌های بین‌المللی به عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، صدراعظم آلمان در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور ترکیه مخالفت دوباره برلین با این عملیات را اعلام کرده است.

سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد، آنگلا مرکل در این تماس تلفنی «توقف فوری» عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه را خواستار شد.

رایزنی تلفنی سران آلمان و ترکیه در شرایطی انجام شده که آنکارا از چهارشنبه (۱۷ مهرماه) از آغاز عملیات نظامی جدید این کشور در شمال سوریه خبر داد.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه مدعی شد که مأموریت این کشور،  «ممانعت از ایجاد گذرگاه تروریستی در طول مرزهای جنوبی» است. منظور ترکیه از تروریست‌ها، یگان‌های موسوم به مدافع خلق کُرد در سوریه هستند که آنکارا آنها را شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان برمی‌شمرد و در چارچوب نیروهای دموکراتیک سوریه فعالیت می‌کنند. نیروهایی که آمریکا از آنها در چارچوب مبارزه با داعش در سوریه حمایت کرده است.

مسکو درباره وقوع فاجعه انسانی در شمال سوریه هشدار داد

«الکسی باکین» رئیس مرکز روسی آشتی طرفین درگیر در سوریه روز شنبه به خبرنگاران گفت که با انجام عملیات نظامی ترکیه در منطقه «حسکه» در شمال سوریه، وضعیت انسانی در این منطقه رو به وخامت است.
حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه

به نوشته خبرگزاری «تاس»، باکین گفت از امروز «بیش از ۱۰۰ هزار غیرنظامی که از مناطق پرتنش فرار کرده بودند، به شهرهای قامشلی، حسکه و مناطق اطراف آن آمده‌اند.»

باکین افزود: «ما از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم تا برای جلوگیری از وقوع فاجعه انسانی، هرگونه کمکی را ارائه دهند تا حق حاکمیت جمهوری عربی سوریه در مناطق شرقی این کشور در کمترین زمان ممکن احیا شود.»

وی گفت: «تنها مقامات سوریه قادرند تا در کمترین زمان، کمک‌های بشردوستانه را به آوارگان تحویل

دهند و از نابودی سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی و زیرساخت‌های اقتصادی در این مناطق جلوگیری کنند.»

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه چهارشنبه (۱۷ شهریورماه) از آغاز عملیات نظامی جدید این کشور در شمال سوریه خبر داد. وی مدعی شده است که مأموریت نیروهای مسلح ترکیه  «ممانعت از ایجاد گذرگاه تروریستی در طول مرزهای جنوبی» است.

 

این خبر تکمیل می‌شود ...

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید