پیگیری استیضاح ترامپ؛ شهادت 10 ساعته معاون سابق در امور روسیه

کدخبر: ۳۰۷۸۲۴
اقتصادنیوز: همزمان با اینکه دموکرات‌ها به عنوان بخشی از تحقیقات استیضاح درصدد پی بردن به این مساله هستند که چطور متحدان رئیس جمهور آمریکا سیاست رسمی در مورد اوکراین را دور زده‌اند، مشاور سابق رئیس جمهور آمریکا در امور روسیه به مدت ۱۰ ساعت در مقابل مجلس نمایندگان به ارائه توضیحات و شهادت پرداخت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، پایگاه خبری هیل نوشت، "فیونا هیل" که تا تابستان سال جاری میلادی به عنوان مشاور ارشد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در امور روسیه در شورای امنیت ملی خدمت کرده بود، سومین شاهدی است که در یک جلسه غیرعلنی در مقابل سه کمیته مجلس نمایندگان آمریکا که تحقیقات استیضاح را رهبری می‌کنند، حضور می‌یابد. پیش از وی کورت وولکر، نماینده ویژه سابق آمریکا در امور اوکراین و ماری یوانوویچ، سفیر سابق آمریکا در اوکراین در جریان این روند شهادت داده بودند.

درحالی که قانون‌گذاران عمدتا از ارائه جزئیات شهادت هیل در نشست غیرعلنی مجلس نمایندگان امتناع کرده‌اند، دموکرات‌ها تاکید داشتند که فیونا هیل آنچه را که آنها به عنوان یک تلاش هماهنگ توسط متحدان ترامپ توصیف می‌کنند، تایید کرد؛ متحدانی که دولت اوکراین را برای انجام تحقیقات از جو بایدن، معاون رئیس جمهور سابق آمریکا و پسرش تحت فشار گذاشته بودند تا به دنبال آن یوانوویچ را در مه سال جاری میلادی از کار برکنار کنند.

دموکرات‌ها می‌گویند، در راس این اقدامات رودی جولیانی، وکیل ترامپ قرار داشته است.

فیونا هیل در ژوئیه سال جاری میلادی چند روز پیش از تماس تلفنی ترامپ با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین استعفا داد؛ تماس تلفنی که در مرکز این تحقیقات استیضاح قرار دارد.

به گفته یکی از افشاگران دولت، ترامپ در جریان تماس تلفنی مذکور تهدید کرد کمک نظامی ۴۰۰ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین را متوقف می‌کند مگر آنکه زلنسکی با انجام تحقیقات درباره اتهامات فساد علیه جو بایدن و هانتر بایدن موافقت کند.

زمان استعفای فیونا هیل حاکی از آن است که وی اطلاعات اندکی درباره اینکه آیا در جریان تماس تلفنی مذکور بده بستانی صورت گرفته یا خیر، دارد. اما وی همکاری نزدیکی با یوانوویچ داشته و انتظار می‌رفت نگرانی‌هایی را درباره اخراج ناگهانی یوانوویچ ابراز کند؛ اخراج ناگهانی که به گفته آن افشاگر و شخص یوانوویچ با انگیزه سیاسی صورت گرفت.

دموکرات‌ها گفتند: شهادت فیونا هیل این ادعاها را که ترامپ و افراد نزدیک به او از مقامات خارجی کمک گرفتند تا یکی از رقبای سیاسی داخلی را با هدف بالا بردن شانس پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات آتی بی‌اعتبار کنند، قوی‌تر می‌کند.

آنها همچنین فیونا هیل را به عنوان یک کارمند دولتی بسیار معتبر و موجه توصیف کردند.

هارلی رودا، یکی از اعضای کمیته نظارت و اصلاحات مجلس نمایندگان گفت: توضیحات هیل درباره نشست‌ها و محتوای آنها و اینکه چه کسی در آن نشست‌ها حضور داشت آن هم با ارائه جزئیات دقیق، بسیار فوق‌العاده است. او یک وطن‌پرست حقیقی است. من او را فردی کاملا معتبر و موجه دیدم.     

فیونا هیل نخستین شاهد در هفته شلوغ نشست‌های غیرعلنی است که دموکرات‌ها آن را برنامه ریزی کرده‌اند.

جورج کنت، دستیار معاون وزیر امور خارجه آمریکا قرار است روز سه‌شنبه در مقابل مجلس نمایندگان شهادت دهد اگرچه هنوز مشخص نیست که آیا دولت تلاش خواهد کرد مانع حضور وی در مقابل مجلس نمایندگان شود یا خیر.

مایکل مک‌کینلی، مشاور سابق وزارت امور خارجه آمیکا که هفته گذشته استعفا داد نیز قرار است روز چهارشنبه برای شهادت دادن در مقابل مجلس نمایندگان حاضر شود.

گوردون ساندلند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا که وزارت خارجه هفته گذشته مانع شهادت دادن وی شد، قرار است روز پنجشنبه در مقابل مجلس نمایندگان حاضر شود.  

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید