جدیدترین گاف ترامپ در ذکر اسم وزیر دفاع آمریکا

کدخبر: ۳۰۸۶۷۶
اقتصادنیوز: دونالد ترامپ در توئیتهایی در دفاع از تصمیماتش در قبال شمال سوریه ادعا کرد، آمریکا توانسته با این تصمیمات "نفت سوریه را محافظت کرده" و "سربازانش را به خانه بازگرداند". او همچنین در این توئیت اسم وزیر دفاع آمریکا را به "مارک اسپرانتو" تغییر داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، پایگاه هیل نوشت، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در توئیتی نوشت: سربازان آمریکایی نه در مناطق جنگی و نه در مناطق آتش‌بس(در شمال سوریه) نیستند. ما نفت را محافظت کرده‌ایم و سربازانمان را به خانه بازمی‌گردانیم.

ترامپ مشخص نکرده که از این نحوه اشاره به موضوع "نفت" چه منظوری داشته است. چند روز پیش نیز او در این مورد اظهارنظر مشابهی را مطرح کرده بود که باعث سردرگمی در میان دست‌اندرکاران حوزه سیاست خارجی در آمریکا شد.

ترامپ در یک توئیت اولیه خود نیز درباره اسم وزیر دفاع دولتش گاف داد هر چند که بعداً این اشتباه را اصلاح کرد. ترامپ در این توئیت ابتدا نام وزیر دفاع دولتش یعنی مارک اسپر را به اشتباه "مارک اسپرانتو" نوشت. او با ذکر یک نقل قول از این وزیر دفاع دولتش در این توئیت نوشت:

«مارک اسپرانتو، وزیر دفاع: "آتش‌بس خیلی خوب برقرار است. یک سری درگیری‌های جزئی اتفاق افتاد که خیلی زود پایان یافتند. کُردها در حال اسکان پیدا کردن در مناطقی جدید هستند." سربازان آمریکایی در مناطق رزمی و آتش‌بس حضور ندارند. ما نفت را محافظت کرده‌ایم. سربازان را به خانه بازمی‌گردانیم.»

این گاف ترامپ این گمانه‌زنی را ایجاد کرد که شاید علت ذکر اشتباه نام وزیر دفاع آمریکا به خاطر قابلیت "اصلاح خودکار" صفحه کلید تلفن همراه او بوده باشد اما این کمی عجیب است که صفحه کلید تلفن همراه پیشرفته آی‌فون دونالد ترامپ به یکباره نام "اسپر" را با "اسپرانتو" اصلاح کرده باشد.

ترامپ مشخص نکرد، اسپر این اظهارنظرها را در کجا و در چه موقعیتی گفته است و برخی گمانه‌زنی کردند که ممکن است این نقل قول از اسپر مربوط به یک گفت‌وگوی خصوصی بین آنها بوده باشد اما بعدا مشخص شد که ترامپ نقل قولی که یک خبرنگار رویترز در حین همراهی وزیر دفاع آمریکا در سفر از پیش اعلام نشده به افغانستان منتشر کرد را با شکل و لغاتی متفاوت بیان کرده است.

اسپر روز یکشنبه به خبرنگاران گفت، حدود 700 سرباز آمریکایی با عقب نشینی از سوریه به غرب عراق منتقل خواهند شد.

روز یکشنبه هفته گذشته اسپر در مصاحبه ای با یک برنامه شبکه سی‌بی‌اس تایید کرد، رئیس جمهور آمریکا دستور به خروج حدود 1000 سرباز آمریکایی از شمال سوریه را داده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید