چربی سوزی با مواد غذایی طبیعی

کدخبر: ۳۰۸۹۳۲
​اقتصاد نیوز:برای اینکه چربی های بدن سوخته شوند باید کالری سوخته شده در بدن بیشتر از کالری های دریافتی باشد. در این بین برخی از مواد غذایی وجود دارند که با افزایش متابولیسم و یا کاهش حس گرسنگی می توانند در زمینه چربی سوزی به فرد ورزشکار کمک کنند.
چربی سوزی با مواد غذایی طبیعی

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از گجت نیوز، البته به منظور کاهش چربی های بدنی تنها نمی توان بر روی چربی سوزی مواد غذایی و یا مکمل ها متکی بود، بلکه کاهش سطح کالری دریافتی و نیز افزایش تحرک فیزیکی در این بین نقش مهمی را ایفا می کنند. به همین خاطر می توان مدعی بود که خاصیت چربی سوزی مواد غذایی تنها در صورت داشتن یک رژیم غذایی و ورزشی مناسب جواب می دهد. در این مطلب در صدد هستیم تا تعدادی از مواد غذای طبیعی چربی سوز را به شما معرفی کنیم.

چربی سوزی پروتیین

مصرف پروتیین می تواند منجر به کاهش وزن و سوخت چربی ها شود، زیرا پروتیین باعث ایجاد و تداوم حس سیری می شود و همچنین متابولیسم را افزایش داده و به بدن اجازه می دهد تا چربی بیشتری بسوزاند. در واقع پروتیین در قیاس با کربوهیدارت، کالری کمتری را در خود جای می دهد. بطور مثال هر 124 گرم اسپاگتی حاوی ۱۹۶ کالری  و تنها ۷ گرم پروتیین است، اما دو تخم مرغ پخته شده دارای ۱۵۵ کالری و ۱۲ گرم پروتیین هستند. بطور کلی متخصصان تاکید دارند که به منظور کاهش وزن، روزانه در ازاء هر کیلو وزن بدن ۱ تا ۲ گرم پروتیین مصرف شود. البته در این بین پروتیین با کالری کم مانند مرغ آب پز و ماهی و پروتیین های گیاهی سفارش می شوند.

پلی فنول ها

پلی فنول ها ترکیبات شیمیایی هستند که در برخی از میوه ها و سبزیجات یافت می شوند. این ترکیبات می توانند به کاهش وزن کمک کنند. آنها در تعامل با باکتریهای سیستم گوارش، زمینه چربی سوزی را فراهم می نمایند. این ترکیبات در صورت برخوردار بودن از رژیم غذایی با پروبیوتیک کم می توانند بسیار تاثیرگذارتر باشند. پلی فنول ها در برخی از مواد غذایی مانند سیب، گلابی، گریپ فروت، چای سبز، زرد چوبه، اسفناج و بروکلی بوفور یافت می شوند.

چربی سوزی کافئین

کافئین می تواند متابولیسم فرد را افزایش دهد و به روند چربی سوزی کمک نماید. اگر قصد بهره بردن از خواص چربی سوزی کافئین را دارید بهتر است از قهوه با کالری کم استفاده کنید، بدین معنا که از شیرین کردن آن بپرهیزید و شیر کمتری به آن بیفزایید.

پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها در واقع باکتری های زنده و یا مخمرهایی هستند که برای سلامت انسان بسیار مفیدند. این دسته در مواد غذایی مانند ماست، یا غذاهای تخمیر شده مانند سویای تخمیر شده و یا کیمچی یافت می شوند. سیستم گوارش مکان زیست تریلیونها باکتری است و با استفاده از پروبیوتیک ها می توان توازنی مناسب بین باکتری های مفید و مضر ایجاد کرد و کارکرد گوارش بدن را ارتقا داد. پروبیوتیک ها همچنین با افزایش متابولیسم بدن باعث کاهش وزن در فرد مصرف کننده می شوند.

چای سبز

چای سبز حاوی مقادیر بالایی از کافیین است و همانطور که قبلا گفته شد باعث افزایش متابولیسم بدن می شود. از سوی دیگر چای سبز حاوی پولی فنولهاست و افرادی که بطور منظم چای سبز مصرف می کنند شاهد کاهش تدریجی وزن و چربی سوزی بوده اند، اما این کاهش وزن چندان چشمگیر نیست.

میوه

تمایل به مصرف خوراکی های شیرین در هر انسانی وجود دارد. این تمایل می تواند به مصرف قند و افزایش وزن کمک کند و لذا می توان با مصرف میوه های شیرین بر این احساس غلبه کرده و در عین حال کالری کمتری در قیاس با قندهای مصنوعی به بدن وارد کرد.

خوردن پیش غذا

خوردن پیش غذاهای کم کالری می تواند به ورزشکار کمک کند تا در جریان وعده غذایی اصلی کمتر غذا بخورد، زیرا در این حالت فرد احساس سیری کرده و تمایل خود برای صرف کامل غذا را از دست می دهد. استفاده از گریپ فروت و یا آب این میوه و همچنین نوشیدن آب قبل از غذا، باعث ایجاد حس سیری و در نتیجه کاهش وزن می شود.

در بازار، قرص ها و مکمل های ورزشی دارای خاصیت چربی سوزی نیز یافت می شوند. مکمل های چربی سوز می توانند دارای تاثیر جانبی باشند و لذا باید با تجویز پزشک مصرف شوند. بر این اساس بهتر است تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی را درجه اول برای کاهش وزن و چربی سوزی امتحان کرد.

در زمینه استفاده از مواد غذای برای چربی سوزی یک نکته را فراموش نکنید. تاثیر آنها بر چربی سوزی تدریجی است و نباید انتظار نتایج سریع را داشته باشید. کاهش وزن نتیجه سوختن کالری بیشتر از آن حدی است که مصرف می کنیم. در واقع کاهش کالری دریافتی و افزایش تحرک بهترین راه برای چربی سوزی است. به طور کلی هیچ راه معجزه آسایی برای کاهش وزن وجود ندارد و در یک کلام بهتر است کمتر غذا خورد و بیشتر ورزش کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید