اعلام تعدادسانتریفیوژهای فعال در فردو پیش و پس از برجام

کدخبر: ۳۰۹۷۰۶
اقتصاددنیوز:دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه فردو نماد اقتدار ملی ایران اسلامی است، گفت: سایت فردو با هوشمندی و هوشیاری فنی متخصصان و کارشناسان صنعت هسته‌ای با نشاطی بیش از گذشته به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد.

«علی اصغر زارعان» در دیدار نزدیک به ۷۰ تن از نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه استان های قزوین و مرکزی اظهارداشت: ایران اسلامی در حوزه‌های مختلف چرخه سوخت به خوداتکایی رسیده است و نه تنها تلاش‌های سرویس های اطلاعاتی استفاده آنها از شگردهای گوناگون برای کند کردن این فرآیند تاکنون به جایی نرسیده بلکه در برابر این تلاش‌های خصمانه و مذبوحانه جمهوری اسلامی ایران تاکنون موفقیت‌های گسترده ای داشته است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی با تبادل اورانیوم و صادرات آب سنگین در بازارهای جهانی، انحصار این صنعت راهبردی را در جهان شکسته است،گفت: انحصار آب سنگین که پیشتر در اختیار کنسرسیومی متشکل از چند کشور بود، با فروش آب سنگین ایران در بازارهای جهانی شکسته شد و کشورمان در باشگاه بین المللی هسته‌ای حضور یافت.

دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی‌ یادآورشد: ۴ مورد از الزامات ۹ گانه رهبرانقلاب اسلامی در خصوص برجام برعهده سازمان انرژی اتمی قرار گرفت که به طور کامل اجرا شد که مهمترین آن تبادل اورانیوم به صورت گام به گام بود. ما چون به طرف‌های مقابل اطمینان نداشتیم، ابتدا با هوشمندی کل کیک زرد ما به ازاء اورانیوم موضوع تبادل را اخذ کردیم و سپس بصورت امانت به طرف مقابل تحویل شد.

وی اضافه کرد: مورد دیگر بازطراحی راکتور اراک بود که مدار ثانویه آن تا دو هفته آینده راه اندازی می‌شود و نهایتاً این راکتور در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می‌رسد.

به گفته دستیار رئیس سازمان انرژی اتمی، تحقیق و توسعه سومین مورد است که با قوت و قدرت پیش می رود و در روزهای آینده سه نسل از ماشین‌های پیشرفته جدید به صورت تک ماشین رونمایی می‌شود.

وی تاکید کرد: مورد آخر طرح توسعه فعالیت‌های صنعت هسته ای کشور است که هم اکنون ۱۶ برنامه و اولویت پروژه‌ای در مجموعه انرژی اتمی داریم که برخی از آنها به بهره برداری رسیده و برخی دیگر در برنامه های میان‌مدت و بلندمدت همچون تترا و پیشران هسته ای در دست اقدام است.

زارعان با اشاره به فعالیتهای سایت فردو خاطرنشان کرد: سایتی که دشمن و نظام سلطه به دنبال تعطیلی آن بودند، زنده‌تر از گذشته مشغول فعالیت است. نه تنها فردو تعطیل نشد بلکه فعالیت آن نسبت به گذشته افزایش یافت.
وی اظهارداشت: پیش از برجام ۷۲۰ ماشین سانتریفیوژ در این سایت فعالیت داشته است و امروز یک هزار و ۴۴ ماشین نسل اول در حال چرخش و فعالیت است و هر زمان کشور نیاز به غنی سازی ۲۰ درصد داشته باشد، می‌توانیم طی فرآیندی این نیاز را برطرف نماییم. غرب از این موضوع عصبانی است.

وی گفت: چون دشمن قادر به آسیب رساندن به فردو و تخریب آن نیست، طی مذاکرات روی فردو تکیه کرده بودند که فعالیت آن را کند کنند که با هوشمندی و هوشیاری فنی، نه تنها این امر اتفاق نیفتاد بلکه فردو با نشاطی بیش از گذشته به فعالیت‌های خود ادامه می دهد.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه پیشرفت های اخیر فردو نسبت به گذشته قابل قیاس نیست،خاطرنشان کرد: غنی سازی کشور در مقایسه با قبل از برجام تفاوت چندانی در میزان غنی‌سازی ندارد.

زارعان با اشاره به فعالیت‌های شبانه‌روزی متخصصین و دانشمندان صنعت هسته ای کشور گفت: در دو سال گذشته شاهد ساخت و راه اندازی آزمایشگاه ملی مرجع خلاء ایران که دارای خط تولید فشارسنج‌های خازنی است و مرکز ملی تحقیق و توسعه علوم و مهندسی مواد با آزمایشگاه هایی نظیر خواص مکانیکی، خوردگی و مهندسی سطح، کامپوزیت و آنالیز شیمیایی بوده اید که بهترین فرزندان این مرز و بوم در آنها مشغول بکار و پژوهش شده اند.

وی با اشاره به همکاری مشترک ایران و روسیه در زمینه تولید ایزوتوپ‌های پایدار با دو ایزوتوپ زنون و تلریوم در فردو پرداخت و گفت: اهمیت این فناوری اگر بیشتر از غنی سازی نباشد، کمتر نیست و این صنعت با این اقدامات بسیار ارزشمند، مرزهای دانش و فناوری را درمی‌نوردد.

وی تاکید کرد: مجموعه تاسیساتی که در فردو ایجاد می‌شوند، عنوان ملی دارند و در خدمت تمامی صنایع و مراکز تحقیقاتی کشور هستند. لذا توسعه فعالیت‌ها و ارتقاء ظرفیت‌های علمی و فنی این سایت، مهمترین پیام استقامت ملت بزرگ ایران برای بدخواهان و دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

زارعان با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هسته ای به شهید استاد مجید شهریاری و دینی که کشورمان در دستیابی به سوخت ۲۰ درصد به این شهید عزیز دارد، اشاره کرد و گفت: اقتدار علمی و فناوری در صنعت هسته ای حیثیتی است و ریشه در فرهنگ عاشورایی متخصصان و دانشمندان این صنعت دارد.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر آمادگی همه جانبه سازمان انرژی اتمی گفت: هر زمان نظام جمهوری اسلامی ایران اراده کند به شرایط دیگری برگردیم، قطعاً آمادگی لازم وجود دارد و سه گامی که تاکنون کشورمان در کاهش تعهدات برداشته است، تمرینی برای اقدامات آتی و بازگشت پذیری این صنعت است.

وی تصریح کرد:جمهوری اسلامی ایران پیچیدگی‌های صنعت هسته ای را پشت سر گذاشته و در موضوعاتی همچون طراحی و تولید سانتریفیوژها هیچ خلاء دانش و فناوری وجود ندارد. این در حالی است که برای تولید ماشین سانتریفیوژ کار مطالعاتی وسیع، طراحی مفهومی، تفصیلی انجام شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید