هشدار امنیتی وزارت امور خارجه به فدراسیون فوتبال !

کدخبر: ۳۰۹۸۹۰
​اقتصاد نیوز:وزارت امور خارجه به وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال درباره میزبانی عراقی‌ها از تیم ملی توصیه‌ کرده و حال باید دید فدراسیون با فیفا نامه‌نگاری می‌کند یا خیر.
هشدار امنیتی وزارت امور خارجه به فدراسیون فوتبال !

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از خبرگزاری تسنیم، ماجرای درگیری‌ها و شلوغی‌های کشور عراق، نگرانی‌ها را در خصوص امنیت این کشور افزایش داده است. نگرانی‌های امنیتی که مسلماً دیدار مهم تیم ملی فوتبال کشورمان مقابل عراق را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. دیداری از مرحله انتخابی جام جهانی 2022 قطر و جام ملت‌های 2023 چین که قرار است روز 23 آبان‌ماه به میزبانی عراق در شهر بصره انجام شود. شهری که یکی از مراکز درگیری و تظاهرات گسترده عراقی‌هاست و با این شرایط نگرانی‌ها باید از سوی فدراسیون فوتبال برای اعزام تیم ملی به عراق افزایش هم پیدا کند.

با وجود واکنش‌های مختلف از سوی مسئولان فدراسیون فوتبال عراق در خصوص میزبانی آنها از دیدار مقابل تیم ملی ایران و تأکید روی این مسئله که در عراق از این بازی میزبانی خواهند کرد، اما فدراسیون فوتبال ایران تاکنون واکنش رسمی نسبت به این مسئله نداشته است. فقط در اخباری اشاره شده هیئت ایرانی برای بررسی شرایط راهی بصره خواهد شد که این سفر هم ارتباطی به ماجرای شلوغی‌ها در عراق ندارد، بلکه این هیئت ایرانی برای بررسی شرایط هتل، محل تمرینات و... راهی کشور میزبان می‌شود. همچنین فدراسیون فوتبال به برگزاری جلسه‌ای میان رؤسای فدراسیون ایران و عراق اشاره کرده که بازهم در این خبر موضوعی در خصوص پیگیری میزبانی عراقی‌ها مطرح نیست یا واکنش رسمی نسبت به ماجراهای اخیر در کشور عراق وجود ندارد.

گویا فدراسیون هنوز هیچ اقدامی برای مکاتبه با فیفا نداشته تا این هوشیاری به وجود بیاید که برگزاری دیدار عراق و ایران در بصره می‌تواند تبعاتی را به دنبال داشته باشد. این در حالی است که فدراسیون فوتبال پیش از این در خصوص برگزاری دیدار با هنگ‌کنگ اقدامی درست و به موقع را انجام داد تا فیفا با توجه به شلوغی‌های این کشور هوشیاری داشته باشد. مسئله‌ای که باعث ارائه تضمین از سوی فیفا و فدراسیون فوتبال هنک‌گنگ به ایران شد که مشکلی برای تیم ملی ایجاد نخواهد شد.

موضوع شلوغی‌ها و تظاهرات در هنگ‌کنگ و عراق البته با یکدیگر تفاوت دارد. تفاوت از این جهت که وزارت امور خارجه به صورت رسمی واکنش نشان داده و در اطلاعیه‌ای خواسته که هموطنان حتی برای سفر به عتبات و عالیات هم اقدام نکنند و از سفر به عراق در شرایط فعلی پرهیز کنند. اینکه در چنین شرایطی چرا فدراسیون فوتبال هنوز اقدامی صورت نداده است کمی عجیب به نظر می‌رسد. فیفا و AFC قطعاً از اتفافات عراق باخبرند اما نامه و مکاتبه مسئولان فدراسیون فوتبال می‌تواند بسیار مهم باشد تا حتی در صورت میزبانی عراق از بازی با ایران، آنها تبعات هر گونه اتفاق احتمالی را بپذیرند.

با این حال با توجه به حساسیت‌های ماجرای عراق و همسایگی این کشور با ایران، ممکن است فدراسیون فوتبال نیاز به تأییدیه‌هایی از سوی دولت داشته باشد. تأییدیه‌هایی که برگرفته از سیاست خارجی کشورمان است. پیگیری‌های خبرنگار تسنیم نشان می‌دهد که فدراسیون در این خصوص نیز تأییدیه و البته توصیه‌های لازم را دارد.

سید عباس موسوی، سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه در خصوص سفر یا عدم سفر تیم ملی فوتبال ایران به بصره عراق به خبرنگار تسنیم گفت: وزارت امور خارجه توصیه‌های لازم را در خصوص زمان و مکان برگزاری بازی ایران و عراق به وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال ارائه کرده که البته تصمیم نهایی بستگی به پیگیری و توافق مسئولان ذی‌ربط با فیفا و طرف عراقی دارد.

اکنون که وزارت امور خارجه دو واکنش صریح و جدی در خصوص سفر شهروندان ایرانی به عراق و البته سفر تیم ملی به بصره داشته، واکنش مسئولان فدراسیون فوتبال می‌تواند جالب توجه باشد. اینکه چرا فدراسیون باید به جای پیگیری موضوع از فیفا و درخواست سلب میزبانی از عراق راه‌های دیگری را در پیش بگیرد. مسلماً جلسه مهدی تاج با عبدالخالق مسعود، رئیس فدراسیون عراق می‌تواند تأثیرگذار باشد، اما آیا رئیس فدراسیون عراق در جلسه با همتای ایرانی خود حاضر است امتیاز میزبانی کشورش را فراموش کند و حاضر به برگزاری بازی در کشور دیگری شود؟ پاسخ قطعاً «نه» است و مسلماً فیفا باید در این زمینه تصمیمی جدی بگیرد تا عراقی‌ها به اجبار در کشور دیگری میزبان دیدار با ایران شوند.

تعرض به کنسولگری ایران در بصره که سال گذشته رخ داد و تکرار همین اتفاق این بار در کربلا، نشان می‌دهد که شرایط در عراق عادی نیست و امنیت در این کشور به خصوص برای تیم ملی فوتبال کشورمان، بازیکنان و کادرفنی در خطر است. در چنین شرایطی باید ببینیم فدراسیون فوتبال چه تصمیمی خواهد گرفت و آیا به توصیه وزارت امور خارجه این ماجرا را از فیفا پیگیری می‌کند یا نه. اتفاقی که در خصوص دیدار با هنگ‌کنگ از سوی فدراسیون رقم خورد و این بار انتظار می‌رود اقدامات فدراسیون حتی جدی‌تر از قبل باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید