برسی استیضاح دونالد ترامپ

کدخبر: ۳۱۰۰۱۲
اقتصاد نیوز: الجزیره در مصاحبه با یک دیپلمات پیشین آمریکایی موضوع استیضاح دونالد ترامپ را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، دیپلمات پیشین آمریکایی در واکنش به رویداد‌هایی که در جریان رسیدگی به پرونده استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور در حال رقم خوردن است، گفت: رای گیری روز پنجشنبه در مجلس نمایندگان سبب خواهد شد جریان استیضاح وارد مسیر عادی و طبیعی خود شود و بهانه جمهوری‌خواهان مبنی بر رعایت نشدن «تشریفات قانونی» بی‌اثر بماند.

ویلیام کورتنی با اشاره به حضور شاهدان عینی در نشست کمیته‌های کنگره گفت: آنچه را که هم اکنون شاهد هستیم شهادت دادن مقام‌ها و دیپلمات‌های کارکشته وزارت امور خارجه است که از جایگاه کارشناسان حرفه‌ای و پیشکسوت امور خارجی سخن می‌گویند و رئیس جمهور ترامپ از آنان خواسته بود قرار و مدار معامله پایاپای با رئیس جمهور زلنسکی با اوکراین بگذارند و موضوع همکاری فرزند جو بایدن، معاون پیشین رئیس‌جمهور (و رقیب احتمالی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰) را تحت پیگرد قانونی قرار بدهند. موضوعی که جمهوری‌خواهان هم اکنون به آن اعتراض دارند «تشریفات قانونی» است؛ موضوع این اعتراض با رای‌گیری که پنجشنبه در مجلس نمایندگان اتفاق می‌افتد و جریان استیضاح را وارد روند عادی و قانونی می‌کند، کم اهمیت خواهد شد.

اما نکته دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که آیا مطرح شدن داستان معامله پایاپای بین روسای جمهور آمریکا و اوکراین اصلا زمینه را برای استیضاح فراهم می‌کند یا خیر! از این رو شاید جمهوری‌خواهان، اعتراض‌هایشان را به این سو متوجه سازند. از مسائل دیگری که می‌توان اشاره کرد یکی اینکه چند تن از وابستگان و همراهان رودی جولیانی (وکیل شخصی ترامپ) هم اکنون در بازداشت به سر می‌برند، اگر این بازداشت‌ها ادامه‌دار شود می‌تواند به شدت گرفتن ماجرا دامن بزند.

کورتنی در پاسخ به این پرسش که نمایندگان حزب جمهوری‌خواه در چه شرایطی از استیضاح ترامپ پشتیبانی خواهند کرد، گفت: سناتور میت رامنی شدیدترین انتقاد‌ها را به عملکرد ترامپ داشته و لذا باید دید آیا دامنه انتقادش را گسترش می‌دهد یا خیر. اما پیش از آنکه سناتور‌های جمهوری‌خواه بخواهند به استیضاح ترامپ رای بدهند رویداد‌های دیگری باید اتفاق بیفتد. در جریان رسوایی واترگیت، این احساس که جرمی اتفاق افتاده بین نمایندگان هر دو حزب شدت بیشتری داشت، اما اکنون چنین احساس دو حزبی مشاهده نمی‌شود. نکته دیگری که قابل تامل است ضعف در نهاد ریاست جمهوری است. هنگامی که ریچارد نیکسون (رئیس جمهور پیشین آمریکا در جریان رسوایی واترگیت) کم کم داشت مجاب می‌شد که استعفا بدهد بحث‌ها و مناقشه‌ها پررنگ‌تر شده بود. برای نمونه وزیر دفاع وقت و وزیر امور خارجه وقت آمریکا با روسیه بر سر تسلیحات راهبردی و اعمال محدودیت در تولید و ذخیره سازی چنین تسلیحاتی مناقشه‌های تند و تیزی داشتند؛ لذا در شرایطی که نهاد ریاست جمهوری ضعیف شده باشد مناقشه‌های بیشتری بین دستگاه‌های اجرایی و قانونگذاری اتفاق می‌افتد. امروز مناقشه بر سر رویداد‌ها در خاورمیانه در مقایسه با روسیه خیلی تند و تیزتر است. از این رو اگر به سیاستگذاری آمریکا در خاورمیانه بنگریم شاهد خواهیم بود که گستره ضعف در نهاد ریاست جمهوری تا کجا ادامه پیدا کرده است.

در پی افشای جزئیاتی درباره درخواست ترامپ از دولت اوکراین برای آغاز تحقیقات علیه جو بایدن و پسرش هانتر بایدن، بسیاری از نمایندگان دموکرات از دونالد ترامپ انتقاد کردند. ترامپ طی یک تماس تلفنی در ۲۵ ژوئیه از رئیس جمهور اوکراین خواسته بود تا تحقیقات درباره فساد مالی جو بایدن و پسرش را تسریع بخشد. به دنبال افشای این موضوع، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، آغاز روند رسمی بررسی استیضاح ترامپ را اعلام کرد.

دموکرات‌ها می‌کوشند به دلیل رسوایی ترامپ در موضوع اوکراین گیت، روند استیضاح وی را کلید بزنند. با این وجود، کاخ سفید اعلام کرد تا زمانی که استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان به طور رسمی به تصویب نرسیده از همکاری با این پرونده خودداری خواهد کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید