پیام صریح مکرون به اروپایی‌ها در گفت‌وگو با «اکونومیست»؛

آمریکا به ما پشت کرده است/ باید به خودمان متکی باشیم

کدخبر: ۳۱۰۹۰۰
اقتصادنیوز؛ امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در مصاحبه با نشریه انگلیسی «اکونومیست» با بیان اینکه آمریکا به اتحادیه اروپا پشت کرده است به کشورهای اروپایی هشدار داد که باید به خود متکی باشند زیرا بی‌مسئولیتی آمریکا به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، این پیمان را در وضعیت مرگ مغزی قرار داده است.
آمریکا به ما پشت کرده است/ باید به خودمان متکی باشیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه گفت، با توجه به بی‌تعهدی آمریکا در قبال پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، کشورهای اروپایی نباید برای دفاع از خود به آمریکا اتکا کنند.

ماکرون در مصاحبه با نشریه انگلیسی «اکونومیست»، با اشاره به این‌که «اکنون در حال گذران مرگ مغزی ناتو هستیم» گفت، آمریکا «در حال پشت کردن به ما است» که این موضوع را می‌توان در خروج ناگهانی نیروهای آمریکایی از شمال شرق سوریه بدون مشورت با متحدان ناتو مشاهده کرد.

امانوئل مکرون

ارتش ترکیه به همراه تروریست‌های موسوم به «ارتش آزاد» سوریه از ۱۷ مهر ماه عملیاتی نظامی را با چراغ سبز آمریکا در شمال سوریه  آغاز کردند که هدف آن دور کردن خطر شبه‌نظامیان کُرد سوریه از مرزهای مشترک بود . 

رئیس جمهور فرانسه در پاسخ به این سوال که آیا هنوز به ماده پنجم پیمان ناتو باور دارد یا خیر گفت: «نمی‌دانم. اما فردا (در آینده) ماده پنج چه معنایی خواهد داشت؟»  

ماده پنج با عنوان «دفاع جمعی» بیان می‌دارد حمله به یک متحد ناتو، حمله به کل کشورهای ناتو است.

ماکرون همچنین درخصوص تضعیف اروپا درپی وقوع برگزیت و عدم ثبات سیاسی در این قاره هشدار داد و گفت: «این ترکیب سمی پنج سال پیش قابل تصور نبود. اگر بیدار نشویم تهدید قابل توجه ناپدید شدن از صحنه جغرافیایی در آینده دور وجود خواهد داشت یا حداقل دیگر کنترل سرنوشت خود را در دست نخواهیم داشت. من عمیقاً به این موضوع اعتقاد دارم ».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید