تست و بررسی خودرو چینی ناشناخته در بازار ایران +عکس

کدخبر: ۳۱۱۰۳۷
​اقتصاد نیوز:نمایشگاه خودرو اصفهان در سال 94 برای نخستین‌بار میزبان جمعی از محصولات هاوال بود که خبر از عرضه محصولات چینی نسبتاً باکیفیت به بازار ایران را می‌داد. شرکت عظیم‌خودرو که تا آن زمان به‌عنوان یک شرکت در زمینه فروش انواع خودروها شناخته می‌شد، به یکباره با تبلیغات گسترده، از عرضه محصولات هاوال خبر داد. در واقع پشت پرده این اقدامات همکاری با شرکت دیارخودرو بود که پیش از این چندین نمونه از محصولات گریت‌وال را با تیراژ محدود روانه بازار کرده بود.
تست و بررسی  خودرو چینی ناشناخته در بازار ایران +عکس

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از خودرو بانک، در آن زمان شعار «طوفان هاوال» روی بسیاری از بیلبوردهای شهر نقش بسته بود که همین امر موجب شده بود بسیاری از علاقه‌مندان، برای آغاز عرضه این خودروها لحظه‌شماری کنند. سرانجام عظیم‌خودرو در همان سال 94 شرایط فروش چندین مدل از انواع محصولات هاوال را با تخفیف‌های عجیب و دور از انتظار اعلام کرد که همین امر موجب شد خیل عظیمی از خریداران اقدام به ثبت‌نام این خودروها کنند. اما متاسفانه در ادامه با بروز مشکلات مدیریتی در مجموعه دیارخودرو و همچنین ضعف در مجموعه عظیم‌خودرو، هیچ‌یک از مشتریان نتوانستند در موعد مقرر به خودروهای‌شان برسند و در نهایت شاهد بودیم که واردات این خودروها به‌صورت کامل منتفی اعلام شد. اما در این میان تنها چند دستگاه هاوال H2، هاوال H6، هاوال H8 و هاوال H9 توانستند مجوز پلاک دریافت کنند و راهی خیابان‌های کشور شوند.

ما نیز قصد داریم در این مقاله سراغ یکی از معدود هاوال H6 های موجود در کشور برویم و به بررسی آن بپردازیم.

تاریخچه هاوال

گروه خودروسازی گریت‌وال یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های خودروسازی در کشور چین است که حدوداً 35 سال از آغاز فعالیت‌اش می‌گذرد. این مجموعه با داشتن بیشترین زیرمجموعه در بخش خودروسازی، توانسته رکورد فروش محصولات وانت و کراس‌اوور را برای سال‌های متمادی در بازار چین از آن خود کند. از سوی دیگر پشتوانه مالی و مدیریت صحیح موجب شده که برخی از زیرمجموعه‌های این گروه به‌عنوان باکیفیت‌ترین محصولات چینی موجود در بازار جهانی شناخته شوند. آمار فروش گریت‌وال در سال ۲۰۱۷ با ۲۵ درصد رشد نسبت به سال قبل، بیش از یک میلیون و ۷۴ هزار دستگاه بوده که بخش عمده‌ آن، مربوط به عرضه‌ جهانی در تایلند، مالزی، روسیه، برزیل و شمال آفریقا است. هاوال یکی از همان زیرمجموعه‌ها است که به‌صورت رسمی از سال 2013 فعالیت خود را در زمینه تولید وانت و سپس خودروهای کراس‌اوور آغاز کرد.

هاوال H6، نمادی از توسعه و پیشرفت

H6 را می‌توان یکی از نمادهای توسعه و پیشرفت هاوال دانست، چرا که از همان ابتدا می‌شد روند رو به صعود را در فرآیند طراحی و تولید آن مشاهده کرد. نسل اول این خودرو با نام گریت‌وال هاوال به بازار جهانی راه یافت که اتفاقاً تعداد محدودی از آن نیز توسط دیارخودرو به بازار ایران عرضه شد. اما خودرویی که در این مقاله با آن سروکار داریم، نسخه فیس‌لیفت شده گریت‌وال هاوال H6 است که از سال 2013 با نام مستقل هاوال به بازار معرفی شد.

این خودرو در آن زمان به دلیل داشتن امکانات رفاهی مناسب و همچنین کیفیت قابل قبول، به سرعت توانست به خودرویی پرفروش در بازار چین و کشورهای جنوب شرقی آسیا تبدیل شود. اما به دلیل سیاست‌گذاری‌های غلط و همچنین بروز برخی موانع، هرگز نتوانست به خودرویی موفق در بازار ایران تبدیل شود.

عظیم‌خودرو در سال 94 هاوال H6 را با نام دنیرا به بازار معرفی کرد و طبق بخشنامه فروش منتشر شده، قیمت قطعی 120 میلیون تومانی را برای آن درنظر گرفته بود، اما نکته قابل توجه درخصوص شرایط فروش نقد و اقساطی این محصول، تخفیف 18 درصدی درنظر گرفته شده بود که قیمت این کراس‌اوور چینی را به 98 میلیون و 400 هزار تومان می‌رساند. به‌همین خاطر بسیاری از خریداران اقدام به خرید آن کردند که متاسفانه هیچ‌وقت به خودروهای خود نرسیدند و به ناچار مجبور به انصراف و یا جایگزینی خودرو با نمونه‌های موجود در بازار شدند.

نگاهی به طراحی ظاهری و چهره پخته H6

همان‌طور که گفته شد هاوال H6 موردنظر نسخه فیس‌لیفت شده گریت‌وال هاوال H6 است. اما به دلیل استقلال یافتن برند هاوال از زبان طراحی جدیدی بهره برده که سبب شده چهره‌ای پویاتر از گذشته را به نمایش بگذارد. همچنین با نگاهی به این خودرو می‌توان رگه‌های از نسخه پیشین را مشاهده کرد که همین موضوع ثابت می‌کند هاوال در راستای حفظ اصالت محصولات خود نیز در تلاش بوده است.

با نگاهی به نمای جلوی این خودرو با طرحی بسیار آشنا مواجه می‌شویم که پیش از این در هاوال H2 عرضه شده توسط بهمن‌موتور دیده بودیم. در این بخش جلوپنجره کلیوی شکل بزرگ اصلی‌ترین المان در نمایان کردن باطن H6 به‌شمار می‌رود. در طرفین آن چراغ‌های بزرگ و کشیده را مشاهده می‌کنیم که با گرافیک داخلی کریستالی، ظاهری نسبتاً زیبا را پدید آورده‌اند. همچنین فرم کلی سپر جلو نیز به دلیل داشتن طرحی مشابه دریچه‌های ورودی هوا به موتور که در طرفین نقش بسته‌اند، باعث شده تا ظاهری اسپرت و جوان‌پسند برای این کراس‌اوور چینی رقم بخورد. از طرفی وجود چراغ‌های روشنایی در روز یکی دیگر از مواردی است که سعی دارد طراحی مدرن هاوال H6 را به بیننده گوشزد کند.

اما در نمای جانبی بیشترین شباهت را با نسخه قبلی می‌توانیم مشاهده کنیم. فرم کلی پنجره‌ها خصوصاً در قمت عقب کابین بسیار نزدیک به گریت‌وال هاوال H6 است. همچنین خط پیشانی نقش بسته روی درها و گلگیرها از نسخه قبلی به امانت گرفته شده تا اصالت H6 را به بیننده القا کند. ادوات کرومی تعبیه شده روی بدنه از جمله زه کرومی پایین درها نیز تاحدودی سعی بر لوکس‌تر نشان دادن این چینی تازه به دوران رسیده دارند.

اما نمای عقب این خودرو جایی است که کمترین شباهت را با گریت‌وال هاوال H6 داشته و از طرحی نسبتاً مستقل بهره گرفته است. نخستین موردی که در این بخش توجه را به خود جلب می‌کند، لوگوتایپ HAVAL بزرگی است که در مرکز در صندوق خودنمایی می‌کند. همچنین چراغ‌های بزرگی که در طرفین جای گرفته‌اند، تاحدودی به سبک خودروهای کره‌ای طراحی شده‌اند که ظاهری نسبتاً زیبا را پدید آورده‌اند. دیفیوزر نقره‌ای رنگ نصب شده در قسمت زیرین سپر نیز نمادی از اسپرت بودن است که قصد دارد نشان دهد H6 خودرویی اسپرت و جوان‌پسند است. آنتن کوسه‌ای نیز از دیگر المان‌هایی است که در آن زمان از اهمیت بالایی برخوردار بود و بسیاری از خودروسازان به تقلید از محصولات بی‌ام‌و، این آیتم را به محصولات خود اضافه کردند.

نگاهی به کابین ساده و جادار

یکی از ویژگی‌های بارز هاوال H6، کابین بزرگ و جاداری است که از طرحی ساده. کلاسیک بهره گرفته است. در همان لحظه ابتدایی ورود به کابین، با فضایی مملو از قطعات پلاستیکی خشک مواجه می‌شوید که دنباله‌رو سایر چینی‌ها است. با این تفاوت که در برخی از قسمت‌ها از جمله تریم داشبورد و رودری‌ها، از ادوات نقره‌ای رنگ با طرح آلومینومی استفاده شده تا ظاهری شکیل‌تر پیدا کند. همچنین تودوزی چرمی این خودرو نیز مانند سایر چینی‌ها از چرم مصنوعی تشکیل شده که دارای ظاهری مناسب است. اما کیفیت متوسط این تودوزی‌ها سبب شده تا پس از گذشت حدودا سه سال، کمی دفرمه شوند و از حالت اولیه خود خارج شوند. البته این موضوع مشاهدات ما در مورد خودروی مورد تست بوده و هاوال از نظر کیفیتی خودرویی قابل دفاع است. همچنین چرم دوخته شده دور غربیلک فرمان نیز کاملا مستهلک شده که نشان می‌دهد از کیفیت چندان مطلوبی برخوردار نبوده است.

اما با نگاهی کلی به فضای کابین در می‌یابیم که فضای کابین هاوال H2 نیز به تبعیت از این خودرو طراحی شده و ظاهری بسیار نزدیک به آن دارد. یکی از ویژگی‌های داخل کابین H6، موقعیت قرارگیری اهرم تعویض دنده است که مانند برخی از خودروهای ژاپنی نظیر نسل اول لکسوس RX، در قسمت پایینی کنسول میانی داشبورد و با زاویه‌ای متمایل جای گرفته است.

نمایشگر لمسی 8 اینچی که در میان داشبورد خودنمایی می‌کند، ظاهری مدرن‌تر را به کابین ساده هاوال H6 هدیه داده است. این سیستم علاوه‌بر نمایش اطلاعات مربوط به سیستم صوتی و تصویری، تصویر خروجی از دوربین دنده عقب را به‌صورت داینامیک به نمایش در می‌آورد.

همانطورکه گفته شد فضای کافی درون کابین هاوال H6 به چشم می‌خورد که همین موضوع برتری آن را نسبت به رقبای همرده در بازار نشان می‌دهد. از طرفی ارتفاع بلند سقف در قسمت عقب کابین موجب شده تا افراد بزرگسال نیز به راحتی بتوانند روی صندلی‌ عقب بنشینند. دوخت قرمز نقش بسته بر روی تودوزی این خودرو که تا قسمت‌هایی از رودری‌ها نیز ادامه دارد، حسی اسپرت را به درون کابین القا کرده است. همچنین یکی دیگر از بخش‌های قابل توجه در این خودرو، زیر آرنجی‌هایی است که بازهم به سبک نسل اول لکسوس RX از کنار پشتی صندلی‌های جلو، قابلیت باز و بسته شدن را دارند. این سبک از طراحی را در برخی دیگر از برندهای چینی نظیر بی‌وای‌دی نیز قبلا مشاهده کرده بودیم. با این حال اخیراً این سبک منسوخ شده و دیگر شاهد استفاده از آن در خودروهای جدید نیستیم.

امکانات رفاهی و آپشن‌ها

هاوال H6 های وارد شده توسط عظیم‌خودرو از امکانات رفاهی نسبتاً مناسبی برخوردار بوده که آپشن‌های اولیه و پایه را شامل می‌شود. ایربگ‌های راننده و سرنشین، سانروف، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی، سیستم کنترل پایداری ESP، ترمزهای مجهز به سیستم ABS و EBD ، سیستم کنترل کشش TCS ، سیستم کمک ترمز هیدرولیکی HBA، فرمان کمک برقی، غربیلک فرمان چرمی مجهز به کنترلرهای تنظیم صدا، بلوتوث و کنترل سرعت، کروز کنترل، کامپیوتر سفری، خروجی برق ۱۲ ولت، آینه‌های جانبی و آینه وسط مجهز به سیستم الکتروکرومیک، کمربندهای قابل تنظیم جلو با سیستم پیش کشنده، سیستم کنترل فشار باد لاستیک‌ها TPMS ، سنسور و دوربین دنده عقب، سیستم ورود و خروج بدون کلید و استارت دکمه‌ای از جمبه امکانات رفاهی هاوال H6 به‌شمار می‌روند.

مشخصات فنی پیشرانه

هاوال H6 در سه تیپ مختلف با مشخصات فنی گوناگون به بازار عرضه شده است که شامل سه نوع پیشرانه بنزینی با حجم‌های 2.4 لیتری، 2 لیتری توربو و 1.5 لیتری توربو می‌شوند. اما نمونه راه یافته به بازار ایران دارای یک پیشرانه چهار سیلندر 1.5 لیتری مجهز به سیستم توربوشارژر بوده که توانایی تولید نیرویی حدود 140 تا 147 اسب‌بخار در 5600 دور در دقیقه را دارد.

همچنین حداکثر گشتاور خروجی این پیشرانه حدود 210 نیوتون متر بوده که در دور موتور 2200 تا 4500 دور در دقیقه قابل دسترس است. این تیپ قابلیت عرضه با نسخه دو دیفرانسیل و تک دیفرانسیل را داشته که متاسفانه طبق روال گذشته تنها نمونه تک دیفرانسیل آن راهی بازار کشور شده است. همچنین نیروی تولید شده موتور در این خودرو به کمک جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. نکته قابل توجه درخصوص مشخصات فنی این خودرو، وجه اشتراک آن با هاوال H2 بوده که از مشخصات فنی یکسانی بهره‌مند هستند. البته از لحاظ مکانیکی و فنی تنها تفاوت‌های جزئی میان پیشرانه نصب شد در هاوال H6 و H2 وجود دارد.

تجربه رانندگی

همان‌طور که گفته شد مشخصات فنی این خودرو با هاوال H2 یکسان بوده که همین موضوع می‌تواند از جذابیت‌های آن بکاهد، زیرا موتور 1.5 لیتری توربوشارژر با توان 140 تا 147 اسب بخار برای این خودرو با ابعاد بزرگ‌تر و وزن سنگین‌تر نسبت به هاوال H2 کافی به نظر نمی‌رسد. با این حال زمانی که پشت فرمان این خودرو می‌نشینید، به دلیل ارتفاع مناسب از سطح زمین، ابعاد بزرگ‌ پنجره‌ها و همچنین سایز نسبتاً بزرگ در کلاس خود، احساس تسلط و میدان دید کافی خواهید داشت.

با روشن کردن پیشرانه و قراردادن اهرم تعویض دنده در حالت D شروع به حرکت کردیم که می‌توان گفت نسبت به انتظار خوب عمل کرده و به نسبت شروع تند و تیزی دارد. عملکرد جعبه‌دنده در دورهای بالا و عکس‌العمل‌های ناگهانی چندان به دقت نبوده و ممکن است گوش به‌فرمان راننده عمل نکند. در واقع بهتر است بگوییم که هنگام شتاب‌گیری ناگهانی و دنده‌های معکوس با کمی تاخیر همراه است.

سواری هاوال H6 برخلاف انتظار چندان نرم و آرام نبوده و مانند بسیاری از چینی‌ها دارای سیستم تعلیقی خشک و سفت است که البته این خشکی در خودروی مورد تست ما بیشتر به دلیل استفاده از رینگ های بزرگ 20 اینچی هستند. اما عایق‌بندی بسیار خوب کابین سبب می‌شود تا صدای موتور و همچنین صدای اطراف به درون کابین چندان نفوذ نکند و آرامش نسبی همواره در کابین حکم‌فرما باشد. همچنین سیستم فرمان‌پذیری و هندلینگ در این خودرو به‌گونه‌ای است که در مقایسه با رقبای هموطن‌اش برتری نسبی داشته اما در مقایسه با رقبای کره‌ای حرف چندانی برای گفتن ندارد.

یکی از مواردی که درون کابین H6 خودنمایی می‌کند، نورپردازی داخل کابین بوده که در شب حس خوشایندی را به سرنشینان القا می‌کند. این آپشن در واقع می‌توان تاحدودی حواس سرنشینان را به خود جلب کند تا متوجه کوبش‌های ناشی از ناهواری‌های سطح مسیر نشوند.

نتیجه‌گیری پایانی

در پایان اگر بخواهیم نتیجه‌گیری کلی از بررسی این خودرو داشته باشیم، باید بگوییم با توجه به تیراژ محدود عرضه و همچنین عدم وجود خدمات پس از فروش مناسب، خرید این خودرو چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد. زیرا یقیناً با توجه به مشکلات متعددی در حال حاضر گریبان‌گیر صنعت خودرو کشور شده است، تامین قطعات یدکی خودروهای کمیابی نظیر انواع مدل‌های وارداتی هاوال با مشکل مواجه خواهند شد که این موضوع می‌تواند دردسرهایی را برای مالکان به همراه داشته باشد. از طرف دیگر قیمت مشخصی برای هاوال H6 در بازار وجود ندارد که همین موضوع می‌تواند زمینه سواستفاده توسط برخی افراد سودجو را مهیا کند. با این حال می‌توان گفت در صورت تداوم عرضه این خودرو و همچنین وجود متولی توانمند جهت عرضه و ارائه خدمات پس از فروش استاندارد، هاوال H6 می‌توانست یکی از گزینه‌های موفق در بازار ایران به‌شمار رود. هرچند که طی سال‌های گذشته بهمن‌موتور قصد داشت نمونه‌های جدید آن را به‌صورت وارداتی به بازار کشور عرضه کند. اما متاسفانه با ممنوعیت واردات و شروع تحریم‌های بین‌المللی، این امر هرگز محقق نشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید