در سی‌وسومین کنفرانس بین‌المللی وحدت

رئیس جمهور: آمریکا دوست منطقه و دنیای اسلام نیست / مسائل منطقه باید توسط مردم منطقه حل و فصل شود

کدخبر: ۳۱۱۹۳۵
اقتصاد نیوز: رئیس جمهوری گفت:امروز در منطقه و در دنیای اسلام هیچ کس تردید ندارد که در طول دهه‌های گذشته هیچ اثر نیکی را از استکبار جهانی و آمریکا در این منطقه ندیده اند. در این سه دهه اخیر هرچه جنگ و کشتار و خونریزی و اختلاف و تشتت در منطقه ما بوده منشاء‌ آن آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده است.
رئیس جمهور: آمریکا دوست منطقه و دنیای اسلام نیست / مسائل منطقه باید توسط مردم منطقه حل و فصل شود

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا؛ حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» روز پنجشنبه در سی و سومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در محل سالن اجلاس سران تهران، با تبریک  میلاد  پیامبر نور و رحمت و همچنین امام صادق (ع) و هفته مبارک وحدت و خیر مقدم به میهمانان گفت: موضوعی که در دستور کار این کنفرانس قرار گرفته یکی از مهمترین موضوعات جهان اسلام است. گرچه دشمنان ما در طول سال‌های اخیر تلاش کردند که موضوع فلسطین و قدس شریف را از عنوان مسئله اول و مشکل اول دنیای اسلام خارج کنند و حتی آن را به فراموشی بسپارند، اما افکار عمومی دنیای اسلام ، عالمان و فرهیختگان این اجازه را به‌آنها نداده اند و نخواهند داد.

 رئیس جمهوری افزود: مهمترین طرحی که در دهه‌های اخیر علیه ما مسلمان‌ها طراحی کردند، تبلیغ نسبت به موضوع قدرت‌هایی است که با جهان اسلام دشمنی دیرینه دارند، همه تلاش‌ها بر این بود که ما فراموش کنیم غرب و در راس آن ‌آمریکا در طول سالیان دراز چه جنایت‌هایی بر دنیای اسلام روا داشته است.

 روحانی گفت: همه تلاش‌ها بر این مبناست که فراموش کنیم سرزمین مقدس فلسطین توسط گروهی اشغالگر به تصرف درآمده است و از یاد ببریم که میلیون‌ها مسلمان فلسطینی در منطقه و جهان ‌آواره هستند. از اهمیت‌آن کاسته شود که اراده مسلمانان آن است که مردم فلسطین به سرزمین وطنی و مادری خود بازگردند.

وی اضافه کرد: در این زمینه توفیقاتی را به دست‌آوردند اما خوشبختانه به اهداف شوم خود نرسیدند آنها می‌خواستنند اسرائیل در منطقه یک کشور عادی ومعمولی و مورد پذیرش همه مردم مسلمان منطقه و حتی فلسطینیان قرار گیرد حتی رژیم جدید حاکم بر آمریکا تلاش کرد که موضوع فلسطین را با پول معامله کند و آن را به عنوان معامله قرن نامید. حتی تلاش کردند که قدس شریف را پایتخت اشغالگران قرار دهند اما در این راستا توفیق چندانی به دست نیاورند

رئیس جمهوری با بیان این که عدم موفقیت ‌آمریکا و رژیم صهیونیستی در سایه بیداری و هوشیاری دنیای اسلام است، گفت: اگرآنها بتوانند نسل جوان ما را از آرمان‌های به حق دور کنند و اگر بتوانند دشمن را دوست و دوست را دشمن معرفی کنند در این توطئه موفق شده اند. اما امروز در منطقه و در دنیای اسلام هیچ کس تردید ندارد که در طول دهه‌های گذشته هیچ اثر نیکی را از استکبار جهانی وآمریکا در این منطقه ندیده اند لااقل در این سه دهه اخیر هرچه جنگ و کشتار و خونریزی و اختلاف و تشتت درمنطقه ما بوده منشاء‌ آن آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده است.

رئیس دولت دوازدهم کشتار مردم افغانستان، عراق و یمن و ایجاد اختلاف در کشورهای اسلامی را  از آثار توطئه های شوم آمریکا در این منطقه دانست و تصریح کرد: کسانی که  آمریکا را به عنوان راه حل مطرح می کنند موردی را به ما نشان دهند که آمریکا در طول سال‌های گذشته به مردم کدام کشور و منطقه خدمت کرده و کدام کودتا و جنگ و اختلاف در منطقه خاورمیانه بوده است که منشاء آن آمریکا و رژیم صهیونیستی نباشد. اولین مسئله مهم در دنیای اسلام آن است  که این تردید را از ذهن نسل جوان بزدایم.

حجت الاسلام روحانی افزود: آمریکا به عنوان دوست ملت‌ها و منطقه و مسلمان ها نبوده و نخواهد بود. مقامات آمریکا پیش از این می گفتند برای نجات مردم کویت، نجات آبراهه‌ها و مبارزه با تروریسم به منطقه آمده‌ایم و هواپیما و واحدهای نظامی خود را به منطقه آورده ایم اما امروز بسیار صریح و روشن می‌گویند که هدف ما چاه‌های نفت سوریه است و ما از این بیان صریح تر از رژیم حاکم بر کاخ سفید نشنیده بودیم.

وی گفت: می دانستیم هدف آمریکا در منطقه نفت و تاراج منابع مسلمانان است اما هرگز این تعبیر را نشنیده بودیم که برخی از کشورها گاو شیرده هستند و ما باید از شیر این گاوها به نفع خودمان استفاده کنیم. امروز رژیم فعلی حاکم بر واشنگتن و کاخ سفید اهداف خود را روشن تر و واضح تر بیان می‌کنند گرچه اهداف از قبل هم برای ما روشن بود.

رئیس جمهوری با بیان اینکه آمریکا دشمن دنیای عرب و اسلام است؛ گفت: برای ما پیش از این هم روشن بود که کاخ سفید با نجات مردم فلسطین و آینده فلسطین میانه‌ای ندارد اما وقتی اعلام کردند ما قدس شریف را پایتخت رژیم اشغالگر می‌دانیم برای همه واضح‌تر و روشن‌تر شد.

 حجت الاسلام روحانی ادامه داد: زمانی که به وضوح گفتند ما آتش منطقه را شعله ور نگاه می داریم و افتخار کردند که انواع سلاح‌های مدرن را به منطقه سرازیر می کنیم برای ما آشکارتر و شد که می خواهند پول نفت دنیای اسلام را به خزانه آنها سرازیر شود و سلاح های مخرب آن ها به منطقه برای کشتار مسلمانان به منطقه بیاید. هواپیماها، بمب ها، موشک ها و پهپادهای به منطقه بیاید تا یمن ویران‌تر شود و مردم مسلمان این کشور سرکوب شوند.

رئیس جمهوری با طرح این پرسش که مگر خواسته مردم یمن چیست؛ گفت: مگر مردم یمن به فکر تصرف و تجاوز به کشور دیگری هستند؟ مگر مردم یمن جز خانه و کاشانه و استقلال و آزادی خود چیز دیگری طلب می‌کنند؟ شما از مردم این منطقه چه می‌خواهید؟ شما چرا سال‌هاست در این منطقه حضور پیدا کردید و ناوگان‌های شما به چه مناسبت در این منطقه است؟

حجت الاسلام روحانی افزود: اولین تردید که باید از ذهن نسل امروز ما زدوده شود آن است که آمریکا دوست منطقه و دنیای اسلام نیست و در مرحله دوم باید باور کنیم که حل و فصل مسائل منطقه باید توسط مردم منطقه و کشورهای منطقه حل باشد و دیگران نمی توانند مشکلی را حل کنند؛ آنها همیشه مشکل آفرین بودند و برای منطقه ما اختلاف، کشتار و خونریزی آوردند.

وی با تاکید بر اینکه منطقه ما باید توسط کشورهای منطقه اداره شود، گفت: اگر بناست فلسطین آزاد شود که باید آزاد شود باید به دست مسلمانان قهرمان همین منطقه آزاد شود و به دست مردم عزیز خود فلسطین آزاد شود. هیچ قدرت خارجی و هیچ ابرقدرتی هیچ‌گاه برای استقلال و آزادی هیچ کشور اسلامی تلاش نکرده است و هرگاه ملت‌ها به صحنه آمدند یا برای سرنگونی طاغوت و یا برای استقلال و رفاه خود قدرت های بزرگ و آمریکا به نفع متجاوزین در برابر ملت ها ایستادند.

وی افزود: مگر ما تردید داریم در انقلاب اسلامی عظیم ایران ما آنگاه که مردم با دست خالی و با شعار به حق و با راهبری امام به خیابان‌ها آمدند و فریاد استقلال و آزادی سر دادند آن کشوری که بیش از همه از رژیم قدار گذشته حمایت کرد آمریکا بود.

رئیس جمهوری تصریح کرد: در دنیا و شرایط امروز ما تردیدی نداریم در شرایطی که مردم عراق برای رفاه  و آبادانی و رفع مشکلات و هشدار به حاکمان خود به خیابان ها می‌آیند آن‌ها بر این موضوع موج سواری می کنند تا این حرکت مردمی را تبدیل به شورش، کشتار و اختلاف در عراق نمایند.آن روز که مردم لبنان برای مشکلات اقتصادی خود به خیابان ها می‌آیند و از حاکمان لبنان حل مشکلات خود را طلب می‌کنند؛ کشوری که می‌خواهد موج سواری کند تا این رابطه تبدیل به جنگ داخلی در لبنان شود، آمریکاست.

رئیس جمهوری گفت: آیا باز هم نسبت به دشمنی آمریکا  به منطقه حساس خاورمیانه، خلیج فارس و دنیای اسلام تردیدی داریم. تردید در دشمن بودن آمریکا باید از ذهن‌ها زدوده شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید