اجماع سران نظام درباره سهمیه بندی بنزین

کدخبر: ۳۱۲۳۴۷
اقتصادنیوز: با وجود هزینه‌های سیاسی تصمیم افزایش قیمت بنزین که برخی اعتراضات را نیز به دنبال داشت، دلایل اقتصادی این تصمیم موجب اجماع سران نظام از رهبر معظم انقلاب تا سران قوا شده است.
اجماع سران نظام درباره سهمیه بندی بنزین

به‌گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرناپلاس، دو روز قبل، خبر سهمیه‌بندی و گرانی بنزین منتشر شد. اما با وجود اینکه این تصمیم از سوی شورای عالی هماهنگی اقتصادی اتخاذ شده ­است، با توجه به اعتراضات قابل پیش‌بینی مردم نسبت به این وضعیت؛ برخی در تلاش‌اند دولت را مقصر جلوه دهند؛ در حالی که این تصمیم، مورد اجماع سران نظام است.

اوایل خردادماه گذشته، رهبر انقلاب در دیدار با مسئولان نظام، از تشکیل «شورای عالی هماهنگی اقتصادی» خبر دادند و گفتند: ما اینجا دو سه هفته پیش یک جلسه‌ای تشکیل دادیم درباره مسائل اقتصادی کشور؛ رؤسای محترم سه قوّه حضور داشتند، مسئولین فعّال اقتصادی در بخش‌های دولت و مجلس و قوّه قضائیّه حضور داشتند. البتّه بنده اقتصاددان نیستم؛ حرف‌ها متّکی به حرف‌های کارشناس‌ها بود؛ مطالبی را گفتیم، یک ترتیبات شکلی‌ای قرار شد که انجام بگیرد. دوستان همین‌ها را باید دنبال کنند؛ الان من توصیه می‌کنم -رؤسای سه قوّه تشریف دارند، همان آقایانی که در آن جلسه حضور داشتند، الان همه اینجا هستند- [اگر] همان چیزهایی را که آن شب صحبت شد و تصمیم‌گیری شد و تأکید شد، با جدّیّت دنبال کنید، قطعاً مسائل اقتصادی پیش خواهد رفت.

بعد از آن جلسات شورای عالی هماهنگی اقتصادی با تأکید رهبری تشکیل شد و سهمیه‌بندی بنزین نیز یکی از تصمیماتی است که به گفته احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مردم قم در جلسه ۳۰ شهریور ماه توسط شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه گرفته شده است.

انتقاد رهبر انقلاب از مصرف مُسرفانه بنزین در کشور

۱۴ شهریورماه سال گذشته هم رهبر انقلاب در دیدار با هیأت دولت بیان کردند: «در داخل کشور هم یکی از مشکلات بزرگ ما از این به‌ اصطلاح به نظر من بد استفاده کردن از ظرفیت‌های داخلی، مصرف بالای بنزین در داخل است. روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر! چرا؟ چرا باید این‌قدر ما مصرف بکنیم؟ یک دوره‌ای مسئولین توانستند مصرف روزانه را برسانند به حدود ۶۵ میلیون لیتر، یعنی کمتر از ۶۵ میلیون لیتر؛ شد این کار؛ البته خود آن‌ها بعداً خرابش کردند.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین تأکید کردند: «لکن این کار ممکن است، این کار می‌شود، شدنی است، راه‌هایی وجود دارد، دنبال کنید آن راه‌ها را، با قدرت پیش بروید. حالا ممکن است یک تعدادی آدم‌هایی یا هر خانواده‌ای که پنج ماشین دارند و مصارف زیاد دارند ناراحت بشوند؛ خب بشوند! از این ۱۰۵ میلیون لیتر در روز، چقدرش دست آحاد مردم و اکثریت مردم کشور می‌افتد؟ یعنی این‌ها به نظر من یک چیزهای مهمی است؛ جلوی این را بگیرید، نگذارید. بخش عمده‌ای از این به عهده‌ وزارت نفت است و مجموعه‌ دولت؛ باید روی این تصمیم‌گیری کنید و نگذارید.»

رهبر معظم انقلاب، ۲۴ اردیبهشت امسال نیز در افطاری سالانه کارگزاران نظام با ایشان، نحوه مصرف بنزین در کشور را «مسرفانه» توصیف و اظهار کردند: «در زمینه‌ی نفت هم همین‌ جور، بنزین هم همین ‌جور. حالا آقای رئیس‌جمهور اشاره کردند؛ این پالایشگاه میعانات گازی که در بندرعبّاس به عنوان ستاره‌ی خلیج فارس راه افتاد، یک نمونه‌ای از خودکفایی است. الان حدود یک‌سوّمِ مصرف مُسرفانه‌ی بنزین کنونی را همین تشکیلات، همین پالایشگاه دارد به ما میدهد -الان مصرف بنزین در کشور مُسرفانه است؛ همین صد میلیون لیتر و نود میلیون لیتر و گاهی بیشتر و گاهی یک خرده کمتر در روز، مسرفانه است، نباید باشد.»

روز گذشته نیز محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه در گفت‌­وگوی ویژه خبری مطرح کرد که طرح سهمیه‌بندی مصرف بنزین به تأیید رهبری رسیده است.

خبرسازی دروغین درباره رئیسی که تکذیب شد

شب گذشته یک حساب کاربری توییتر شایعه مخالفت رئیس قوه قضائیه با تغییر قیمت بنزین را منتشر کرد؛ امری که به سرعت تکذیب شد و محمد فراهانی سردبیر خبرگزاری میزان وابسته به دستگاه قضا، طی پستی در صفحه شخصی خود در توییتر اظهارات منتسب به رئیسی درباره گرانی بنزین را رد کرد.

امروز هم در جلسه هماهنگی سران قوا، معاون رئیس قوه قضائیه و دادستان کل کشور تأکید کرد که قوه قضائیه برای اجرای این طرح به طور کامل همکاری خواهد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به قانون برنامه ششم توسعه و مصوبه سران قوا، خواهان مشارکت همه دستگاه‌ها برای اجرای موفق این طرح شد.

روحانی: باید برای مردم توضیح دهیم که این اقدام به نفعشان است

رئیس جمهور هم که در صف اول اجرای این تصمیم است، روز گذشته توضیحاتی در این زمینه داد و با اشاره به شدت مصرف انرژی در کشور و تاثیر آن بر آلودگی هوا گفت: هدف اصلی از این اقدام این بود که از یک طرف فشار زیاد به مردم وارد نشود و از سوی دیگر برای کسانی که مصرف روزانه معمول دارند نرخ بنزین گران نشود. به همین دلیل ۶۰ لیتر را با یک نرخ و نرخ آزاد را به گونه دیگر تعیین کردیم.

روحانی از وزرا و مسوولان ذیربط خواست تا به طور شفاف اهمیت این اقدام را برای مردم به خوبی توضیح دهند و افزود: ۴ سال است که دولت نسبت به تغییر نرخ بنزین اقدامی نکرده است و امروز بعد از ۴ سال این اقدام انجام شده است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: باید این را برای مردم توضیح دهیم که این اقدام به نفع آنان خواهد بود و دولت علیرغم مشکلات اقتصادی که دارد هرگز قصد برداشت از این پول را نداشته و هر چه درآمد از این محل عاید شود به خانوارها بازخواهد گشت. هیچ کس تصور نکند چون شرایط اقتصادی دولت سخت شده دست به این اقدام زده است تا بخواهد بودجه خود را جبران کند؛ هرگز اینطور نیست و ریالی از این پول به خزانه نخواهد رفت.

رئیس جمهور گفت: این کار به نفع مردم و اقشار تحت فشار جامعه بوده و می تواند مفید و موثر باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید