ته‌دیگ نخورید !

کدخبر: ۳۱۲۳۹۱
اقتصاد نیوز:یک‌کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه حرارت دیدن کربوهیدرات منجر به ایجاد ترکیب آکریلامید می‌شود، گفت: این ترکیب بسیار خطرناک و سرطان‌زا است.

به گزارش اقتصاد نیوز، زهرا احدی گفت: خوردن نان برشته و نیم سوخته، ته دیگ، چیپس و غذاهای سرخ کردنی به دلیل ایجاد ترکیب آکریلامید سرطانزا هستند.

احدی افزود: دود سیگار، قهوه حرارت دیده و برشته شده، بیسکویت‌ها، سوسیس و غلاتی که بالای ۱۲۰ درجه حرارت می‌بینند نیز حاوی آکریلامید هستند.

وی تصریح کرد: توصیه می‌شود که مراقب حرارت دیدن بیش از حد کربوهیدرات‌ها باشیم و از خوردن موادغذایی ذکر شده مانند نان نیم‌سوخته، چیپس‌ وسایر منابع آکریلامید پرهیز کنیم.

وی در توضیح ترکیب شیمیایی آکریلامید گفت: اکریلامید یک ترکیب اسیدی و مضر است که فرمول آن C۳H۵NO است و در اثر حرارت دیدن کربوهیدرات‌ها با دمای بالا ایجاد می‌شود.

وی آکریلامید را جزو ترکیباتی برشمرد که توسط سیستم سلامت و غذای بسیاری از کشورها ممنوع شده است و نباید در مواد غذایی وجود داشته باشد.

این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه در مدل‌های حیوانی آکریلامید جزو ترکیبات سرطانزا است، تصریح کرد: این ترکیب حتی از طریق پوست جذب می‌شود و در ایجاد سرطان‌های غدد آدرنال، تیروئید، ریه‌ها وبیضه و غدد جنسی تأثیر دارد.

احدی ادامه داد: در مواقعی که تماس با آکریلامید زیاد باشد در کبد، کلیه‌ها، بیضه‌ها و طحال تجمع پیدا می‌کند و بسیار مضر است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید