مهاجرت وسیع کارمندان هواشناسی ایران

کدخبر: ۳۱۲۷۰۸
اقتصاد نیوز:تعداد زیادی از کارشناسان سازمان هواشناسی از کشور مهاجرت کردند.

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از دیده بان ایران ؛ سحر تاجبخش رییس سازمان هواشناسی در گفت‌وگوییدرباره وضعیت رادارهای هواشناسی در کشور گفت: ما در رابطه با رادارها با دو مشکل مواجه هستیم، اولین مشکل ما در خصوص رادارها این است که تمام کشور مجهز به رادار نیست و بیشتر رادارها در نیمه غربی کشور مستقر هستند.

وی ادامه داد: باید برنامه‌ای داشته باشیم که نیمه شرقی کشور را به تجهیزات رادار مجهز کنیم. البته این موضوع در برنامه ما قرار دارد، اما باید منابع آن تامین شود تا بتوانیم چنین کاری را انجام دهیم.

رییس سازمان هواشناسی با اشاره به تامین رادارها خاطرنشان کرد: در خصوص تامین رادار نیز برخی شرکت‌های دولتی و خصوصی اعلام آمادگی کرده‌اند که رادار تولید کنند، اما هنوز این اقدام صورت نگرفته و ما نیز برای خرید رادار از خارج از کشور و تامین تجهیزات با مشکل مواجه هستیم، البته رادارهای موجود در حال حاضر نیز فعالیت می‌کنند، اما نیاز به به‌روزسانی دارند.

تاجبخش درباره رادارهای دریایی تصریح کرد: شرکت‌ها و دانشگاه‌های داخل کشور در حال تولید رادارها هستند و در خصوص همکاری با ما نیز اعلام آمادگی کرده‌اند، اما باید ببینیم که سیاست‌های سازمان به ما اجازه می‌دهد که تمام نقاط ساحلی را به رادارهای موجی مجهز کنیم یا اینکه مجبوریم همچنان در مسیر قبلی و خرید بویه‌ها حرکت کنیم، البته هر کدام از آنها کارایی مشخصی دارند و نمی‌توان بجای یکدیگر مورد استفاده قرار گیرند. با توجه به نیازها و پدیده‌هایی که با آن مواجه هستیم باید به این تجهیزات مجهز شویم.

وی درباره مهاجرت کارمندان سازمان هواشناسی نیز گفت: متاسفانه این مسئله وجود دارد و بخشی از کارمندان چنین اقدامی را انجام می‌دهند، البته وضعیت حقوق و دستمزد همکاران ما در سازمان هواشناسی با توجه به رتبه تحصیلات‌شان که عمدتا دارای فوق‌لیسانس و دکترا هستند، بسیار پایین است و ما در دولت تلاش می‌کنیم تا دستمزدها را بالاتر ببریم. در مجموع من مهاجرت برخی از همکارانمان به خارج از کشور و همچنین دیگر دستگاه‌های کشور را تکذیب نمی‌کنم و ما مبتلابه این مسئله هستیم.

او درباره سرمای اخیر در کشور و ورود سرد چال قطبی به کشور ادامه داد: ما چیزی به عنوان سرد چال نداریم ما یک تابع قطبی داریم که وقتی به سمت عرض‌های جنوبی جغرافیایی می‌آید، سیستم‌هایی که در کشور روسیه به نام پرفشار سیبری هستند به تبع آن به عرض‌های جنوبی‌تر کشیده می‌شوند و وقتی که سیستم‌های پرفشار به سمت عرض‌های جنوبی می‌آیند، نوار شمالی کشور ما از جمله سواحل دریای خزر و این سوی البرز که شامل تهران، البرز، قزوین و ... می‌شود، کاهش دما قابل ملاحظه و بارش برف خواهند داشت. البته این اتفاق زمانی می‌افتد که در لایه میانی جو هوای سردی که ناشی از تابع قطبی است، وجود داشته باشد و این اتفاق در حال حاضر افتاده است.

رییس سازمان هواشناسی با بیان اینکه این سیستم پرفشار ماندگار نیست، تصریح کرد: این سیستم‌های هواشناسی به طور مداوم جابجا می‌شوند، بنابراین روند کاهش دما طولانی مدت نیست و اگرچه در فصل زمستان هستیم و هوا گرم نمی‌شود، اما سرمای ناشی از این سیستم پرفشار در چند روز دیگر برطرف می‌شود.

وی درباره احتمال وقوع سیل نیز گفت: رخداد پدیده‌های حدی حداکثر ۱۵ روز قبل از ایجاد پدیده قابل تشخیص هستند و از الان نمی‌توانیم برای طولانی مدت پیش‌بینی وقوع سیل کنیم، اما با توجه به تغییر شرایط اقلیم وقوع پدیده‌های حدی وجود دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید