جزییات نامه فرمانده انتظامی تهران بزرگ به شهردار تهران

کدخبر: ۳۱۲۸۵۷
اقتصادنیوز : فرمانده انتظامی تهران بزرگ در نامه ای به شهردار تهران معایب طرح کنترل آلودگی هوا را تشریح و ۵ پیشنهاد برای کاهش مشکلات آن مطرح کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، اوایل مهر ماه امسال بود که انتقادهای پلیس به طرح ترافیک جدید شدت گرفت. مسئولان راهور از ارسال نامه ای به شهرداری خبر دادند که در آن مشکلات طرح جایگزین زوج و فرد را تشریح و پیشنهاداتی نیز مطرح کرده اند.

مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر هم اظهار نظرهایی در خصوص این نامه کردند اما جزییات این نامه و انتقادهای مطرح شده نه از سوی پلیس و نه از سوی شهرداری تشریح نشد.

بر اساس نامه ای که سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ به شهردار تهران در تاریخ ۲۵ شهریور ماه نوشته است، ۱۲ مورد از معایب این طرح شناسایی شده است.

در این نامه آمده است: پلیس معایبی را برای طرح جدید ترافیکی مبنی بر تغییر نحوه اجرای طرح شیوه تردد نوبتی (زوج و فرد) در محدوده با پرداخت عوارض، بررسی و اعلام می‌کند.

۱- در شرایط حاضر زیرساخت‌ها و معابر کلان شهر تهران به صورت روزانه، ظرفیت محدودی برای تحمل بار ترافیکی وسایل نقلیه را دارند این در حالی است که برابر طرح زوج و فرد گذشته از حدود ۴ میلیون خودروی موجود، تعداد دو میلیون خودرو امکان تردد روزانه داشتند و در طرح جدید نیز عملاً ۱.۵ روز در هفته به صورت رایگان، خودروها مجاز به تردد بوده و مابقی روزها نیز با پرداخت عوارض بدون محدودیت، اجازه تردد خواهند داشت. بدیهی است این روش زمینه افزایش تقاضای سفر بیش از گذشته را فراهم کرده است.

۲ـ تقاضای سفر و حجم تردد در معابر حاشیه طرح از جمله بزرگراه‌های امام علی(ع) شهید همت و شهید چمران افزایش یافته و به تبع آن افزایش میانگین زمان سفر و تأخیر در شبکه معابر و افزایش آلودگی هوا را به همراه داشته است.

۳ـ افزایش تقاضای استفاده از موتورسیکلت و در نتیجه رشد فزاینده تصادفات منجر به جرح و فوت

۴ـ پیش‌بینی افزایش تقاضای سفر در ایام پایانی هر فصل با توجه به امکان ذخیره زمان رایگان (به طور مثال تمرکز و تجمیع سفرهای خرید در ایام پایانی شهریور و اسفند ماه)

۵ـ عدم تناسب و پاسخگویی ناوگان حمل و نقل عمومی با تقاضای سفر جدید

۶ـ عدم برنامه‌ریزی و پیش‌بینی لازم جهت پوشش سفرهای مراجعین سازمان‌های خدمات‌رسان از جمله مراجعات ضروری به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها ـ مراجعه به مراکز انتظامی و نظامی ـ سرویس‌دهی به مدارس و مراکز دانشگاهی و همچنین حمل و نقل مایحتاج ضروری مانند خودروهای حمل آرد

۷ـ فراهم‌سازی زمینه بی‌اعتمادی مردم نسبت به سیستم مدیریت کشور با استنباط بر کسب درآمد به بهانه بهبود وضعیت آلودگی هوا

۸ـ افزایش انگیزه کاربران ترافیک به ارتکاب تخلف (پوشش و مخدوش کردن پلاک)

۹ـ ایجاد بستر مناسب جهت تردد بدون محدودیت و آسان اقشار پردرآمد در محدوده طرح جدید و سوق دادن افراد کم‌درآمد به سمت استفاده از معابر پیرامونی

۱۰ـ افزایش نارضایتی کسبه و ساکنین مستقر در محدوده طرح به علت محدودیت تردد و پرداخت عوارض

۱۱ـ ناکارآمدی طرح جدید از زمان اجرا و عدم موفقیت در کاهش بار ترافیکی منطقه مرکزی کلانشهر تهران و کاهش آلودگی هوا

۱۲ـ افزایش قابل ملاحظه بار ترافیکی از ساعت ۱۹ الی ۲۳ در معابر و محدودیت‌های منتهی به اجرای طرح»

در ادامه این نامه آمده است: «نظر به مواد مطروحه  و افزایش نارضایتی‌های مردمی و مشکلات ترافیکی که در نتیجه اجرای طرح ایجاد شده است، به نظر می‌رسد طرح مذکور دارای نواقصی است و لازم است به منظور رفع معایب و مشکلات ذکر شده، در موارد ذیل مورد بازنگری قرار گیرد:

۱ـ کلیه وسایل نقلیه شخصی می‌توانند در هر هفته فقط دو روز به صورت مجاز تردد نموده و سایر روزهای هفته به استثنای روزهای تعطیل، ممنوعیت مطلق تردد اعلام شده و برای تردد خودروهای غیرمجاز، جریمه توسط پلیس صادر شود.

۲- برای موارد تردد ضروری، رانندگان می‌توانند از ظرفیت روزانه طرح ترافیک استفاده کنند.

۳-کاهش زمان طرح ترافیک از ساعت ۱۹ به ۱۷ و کاهش زمان طرح کاهش آلودگی از ۱۹ به ۱۸ در نیمه دوم سال.

۴ـ اجازه یکبار خروج و یکبار ورود برای ساکنین و کسبه بدون محدودیت زمانی

۵ـ در نظر گرفتن تردد مجاز برای خودروهای نظامی، امنیتی و خدماتی». 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید