هدف هجوم ملخ ها در ایران

کدخبر: ۳۱۴۰۳۲
اقتصاد نیوز: کابوس هجوم ملخ‌ها بار دیگر آرامش را از کشاورزان جنوب کرمان ربوده و طبق آخرین گزارش‌ها و پیش‌بینی فائو در سال جاری میزان هجوم ملخ‌ها به استان کرمان سه برابر سال گذشته است.
هدف هجوم ملخ ها در ایران

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر ،سال گذشته نخستین هجوم جدی ملخ ها به اراضی کشاورزی جنوب کشور آغاز شد، اگر به سوابق دهه های اخیر مراجعه کنیم می بینم هجوم های قبلی این حشره به دلیل مبارزه در کشورهای مبدا آنقدر جدی نبوده که موجب خسارت قابل توجه به محصولات کشاورزی ایران شود.

منابع غذایی و استقلال در تامین نیازهای بازار داخلی این روزهای یکی از مولفه های جدی کشورهای مستقل است و هدف قرار دادن این توانمندی نیز از راهکارهای جدیدی است که طی سال های اخیر در سیاست های منطقه ای دشمن نمود جدی تری به خود گرفته است.

با درک این حقیقت حراست و نگهداری از استقلال غذایی یکی از مهمترین اقداماتی است که هوشیارانه باید انجام شود، هجوم ملخ ها به جنوب کرمان که سال گذشته از بهمن ماه آغاز و تا ابتدای فصل گرم سال ادامه یافت موجب شد تحرک جدی پدافندی در این زمینه آغاز شود. احداث فرودگاه در جازموریان، اختصاص خودروهای ویژه و تشکیل پایگاه مبارزه با ملخ ها در جنوب کرمان در راستای سم پاشی به ویژه در جازموریان و دشتهای و مراتع از جمله اقداماتی بود که انجام شد اما با توجه به پیش بینی هجوم ملخ ها از سه کانون مجزا به استان کرمان در سال جاری و مستهلک شدن تجهیزات سال گذشته در سال جاری وضعیت اضطراری است.

نکته دیگر اینکه در سال جاری به دلیل باز گشت ملخ های سال گذشته از پاکستان شمال استان نیز مورد هجوم قرار می گیرد.

آنچه که نتیجه اجرای این طرح بود محدود کردن کلونی های ملخ ها به مراتع جازموریان و جلوگیری از هجوم این حشره ها به زمین ها و باغ های کشاورزی بود، طبق گزارش های مردمی این حشرات به صورت محدود خساراتی را به کشاورزان در محدوده جازموریان وارد کردند اما در سال جاری گزارش های فائو بار دیگر به سمت هشدار به ایران نشانه گرفته شده است.

گفته می شود اولین دسته های ملخ ها بهمن ماه از خلیج فارس عبور خواهند کرد اما نکته نگران کننده این است که این پیش بینی می گوید که در سال جاری حجم ورود ملخ ها سه برابر سال گذشته است و از هم اکنون باید اقدامات پیش گیرانه متناسب با حجم تهدید انجام شود. نکته دیگر اینکه جازموریان خود به کانون دائمی ملخ ها تبدیل شده است.

قابل توجه اینکه جنوب استان کرمان به هندوستان ایران شهرت دارد و سالانه میلیونها تن انواع محصولات استراتژیک در این منطقه تولید و راهی بازارهای داخلی می شود و نیاز مردم را تامین می کند و حراست از این ذخیره استراتژیک غذایی اهمیت فوق العاده دارد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان نکات جالب توجهی از تهدیدات ملخ ها در سال جاری بیان می کند به گفته طاهری امسال استان کرمان در کنار تهدیدی که از سوی ملخ های شبهه جزیره عربستان می شود با دو دسته دیگر از ملخ ها نیز درگیر می شود.

طبق گفته های طاهری استان کرمان که سال گذشته در جنوب استان درگیر ملخ ها بوده امسال دو کانون تهدید شونده دیگر نیز وجود دارد.

ملخ هایی که سال گذشته از آن سوی خلیج فارس خود را به کرمان و در نهایت به هند و پاکستان رسانده بودند سال جاری از مرزهای شرقی به استان کرمان وارد می شوند که مقصد این ملخ ها احتمالا شمال استان کرمان است.

همچنین ملخ هایی که سال گذشته در جازموریان تخم گذاری کرده بودند نیز احتمالا به تهدیدی جدید تبدیل می شوند.

حالا استان کرمان باید خود را برای مبارزه همه جانبه به ملخ ها در سه جبهه آماده کند، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان اعتقاد دارد اولین دسته از این ملخ ها نیمه اول بهمن ماه وارد خواهد شد.

طبق گفته های این مسئول در استان کرمان، می توان نتیجه گرفت احتمالا در سال جاری در کنار گستره جغرافیایی با کلونی های بیشتری از ملخ های مهاجم مواجه خواهد شد و محصولات استراتژیکی مانند گندم و پسته نیز در معرض خطر قرار می گیرند.

همکاری مسئولان و کشاورزی و اختصاص تجهیزات و بودجه لازم و تامین سموم مورد نیاز یکی از مهمترین اقدامات پیش گیرانه ای است که از هم اکنون باید انجام شود و آموزش های لازم با توجه به تجربیات سال گذشته به کشاورزان داده شود.

باید به این نکته نیز اشاره کرد که برخلاف کشاورزان جنوب استان در شمال استان کشاورزان هیچ تجربه ای در راستای مبارزه با این آفت ندارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز با اشاره به تهدید ملخ ها و خسارتی که می توانند به مراتع و کشاورزی جنوب کرمان وارد کنند می گوید: امسال نیز گزارش های فائو حکایت از ورود ملخ ها به استان کرمان دارد و احتمالا این هجوم سه برابر سال گذشته خواهد بود.

توان استان کرمان برای مبارزه با ملخ ها تقویت شود

سعید برخوری با اشاره به آغاز مقابله با ملخ ها در برخی از استان های هم مرز با کرمان گفت: باید برای مقابله با ملخ ها آماده شویم.

وی تصریح کرد: سال گذشته زیر ساختهایی برای مقابله با این آفت از جمله احداث فرودگاه ایجاد شده و تجربیات سال گذشته می تواند ارزشمند باشد.

برخوری می افزاید: در سال جاری کانون هایی در استان ناشی از تخم گذاری ملخ های مهاجم ابتدای سال داریم ضمن اینکه ملخ هایی که سال گذشته از کرمان به سمت هند و پاکستان رفتند مجدد به استان برمی گردند و کلونی هایی نیز از سمت عربستان وارد کشور می شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان بیان کرد: جازموریان وسعتی بسیار زیاد دارد و به دلیل بارندگی های سالهای اخیر پوشش گیاهی در این منطقه افزایش یافته است و به همین دلیل هم جازموریان به کانون دائمی ملخ ها در ایران تبدیل شده است.

وی گفت: این منطقه وسیع، صعب العبور و برخی مناطق غیر قابل دسترسی است در مقابل تجهیزاتی که سال قبل مورد استفاده قرار گرفتند باید تقویت و بودجه مورد نیاز اختصاص یابد تا بتوانیم زمینه را برای مقابله با ملخ ها فراهم کنیم.

وی خواستار تامین اعتبار لازم برای فراهم کردن تجهیزات مورد نیاز شد و گفت: اعتبارات کنونی کافی نیست و در این زمینه محدودیت های جدی داریم.

 وی خواستار تخصیص یک ردیف اعتباری مجزا برای مبارزه با ملخ ها شد و گفت: ناوگان لجستیکی زمینی و هوایی برای سمپاشی موثر در منطقه باید تقویت شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید