شکنجه‌گر گوانتانامو؛ گزینه ترامپ برای مقام حقوق بشری وزارت خارجه آمریکا

کدخبر: ۳۱۴۲۳۸
اقتصادنیوز: گزینه پیشنهادی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا برای یک مقام ارشد حقوق بشری در وزارت امور خارجه این کشور، رئیس پیشین گوانتامو است که به استفاده از تکنیک‌های وحشتناک بازجویی پنتاگون پس از حملات یازده سپتامبر معروف است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، ترامپ حدود یک سال پیش «مارشال بیلینگزلی» را نامزد احراز پست معاون امنیت داخلی، ‌ دموکراسی و حقوق بشر وزارت امور خارجه آمریکا کرد، ‌ اقدامی که به مناقشه ای در سنا منتهی شد و این پست مهم دیپلماتیک را برای مدت زیادی خالی گذاشت.

این تصمیم بلافاصله با انتقادهای فعالان و مقام های دولتی سابق آمریکا مواجه شد.

بیلینگزلی از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ ریاست بازداشتگاه گوانتانامو را برعهده داشت. براساس گزارشی که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد، ‌ وی در آن مقام، نقش مهمی در ترویج تکنیک های بازجویی ایفا کرد، تکنیک هایی که کنگره بعدها آن را به عنوان شکنجه ممنوع اعلام کرد.

پوشاندن صورت یا بستن چشم بازداشت شدگان، ‌ محروم کردن آنها از خواب، ‌ سرپا نگه داشتن طولانی مدت آنها، لخت کردن مجرمان، تراشیدن ریش و استفاده از سگ برای ایجاد رعب و وحشت زندانیان، ‌ از جمله این تکنیک ها بود.

این در حالی است که دولت ترامپ و جمهوریخواهان ارشد کنگره از نامزدی رئیس سابق گوانتانامو دفاع کرده و گفته اند که نقش وی در اعمال تکنیک های شکنجه، ‌ بزرگنمایی شده است.

همچنین «خوان گوایدو» رهبر مخالفان ونزوئلا در نامه ای به سنای آمریکا به منظور درخواست برای تحریم مقام های حکومت «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا، ‌ از بیلینگزلی تمجید و تعریف کرده است.

«استیون منوچین» وزیر خزانه داری آمریکا نیز مدعی است که بیلینگزلی در خط مقدم مبارزه با نقض حقوق بشر و فساد در سراسر جهان بوده است.

منوچین اینگونه ادعا کرده: از رهبری طرح اتهام علیه سودجویان گرسنگی در ونزوئلا، تا خنثی کردن بهره کشی حزب الله لبنان و درخواست رسیدگی به فساد در سودان جنوبی، بیلینگزلی در تقویت حقوق بشر در سطح جهانی، موثر بوده است.۹۱۰۹

پست معاون امنیت داخلی، ‌ دموکراسی و حقوق بشر وزارت امور خارجه آمریکا از زمان روی کار آمدن ترامپ در سال ۲۰۱۷ خالی مانده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید