بیانیه نشست کمیسیون مشترک برجام

کدخبر: ۳۱۵۱۵۲
اعضای کمیسیون مشترک برجام (1+4) ضمن تاکید بر اهمیت حفظ منافع اقتصادی ایران منبعث از برجام، ایران را قویاً به برداشتن تمامی گام‌های لازم جهت اجرای کامل تعهدات هسته‌ای و عدم اتخاذ گام‌های تشدید کننده در این خصوص تشویق کردند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، متن این بیانیه به شرح زیر است: نشست کمیسیون مشترک برجام در تاریخ 15 آذرماه 1398 در وین برگزار شد. بر اساس برجام، کمیسیون مشترک مسئولیت نظارت بر اجرای این توافق را بر عهده دارد.

این نشست به ریاست خانم هلگا اشمید، به نمایندگی از طرف نماینده عالی اتحادیه اروپایی، و با حضور چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، انگلیس و جمهوری اسلامی ایران، در سطح معاونین وزرای خارجه/ مدیران سیاسی برگزار شد.

این نشست در شرایطی حساس برگزار شد. اعضاء به پایبندی ایران به تعهداتش طی 14 ماه پس از خروج تاسف بار آمریکا از برجام و وضع مجدد تحریم‌ها، که مانع بهره‌مندی کامل ایران از منافع ناشی از رفع تحریم‌ها شد، اذعان داشتند. اعضاء خاطر نشان کردند که برجام یک دستاورد چندجانبه بوده و به عنوان عنصر کلیدی ساختار عدم اشاعه جهانی محسوب می‌شود. در این راستا، نگرانی جدی پیرامون برخی تحولات، از جمله گام‌های ایران در خصوص تعهدات هسته‌ای ذیل برجام ابراز شد.

تمامی اعضاء بر اهمیت کلیدی اجرای کامل و موثر برجام توسط تمامی طرف‌ها و عزم آن‌ها جهت پیگیری تلاش‌ها برای حفظ توافق، تاکید کردند. بر همین مبنا و در راستای بیانیه مشترک نشست وزرای خارجه اعضای برجام در شهریورماه در نیویورک، سایر اعضاء، ضمن تاکید بر اهمیت حفظ منافع اقتصادی ایران منبعث از برجام، ایران را قویاً به برداشتن تمامی گام‌های لازم جهت اجرای کامل تعهدات هسته‌ای و عدم اتخاذ گام‌های تشدید کننده در این خصوص تشویق کردند.

اعضاء، بر نقش کلیدی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان نهادی جهت نظارت بر راستی‌آزمایی تعهدات هسته‌ای ایران وفق برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت ملل متحد تاکید کرده و از آن حمایت کردند.

اعضاء، بر مسئولیت جمعی خود جهت تداوم پروژه‌های کلیدی عدم اشاعه‌ که بخش اساسی از برجام محسوب می‌شود تاکید کردند. آن‌ها از تلاش‌های مستمر کارگروه اراک و روسای مشترک، انگلستان و چین، جهت پیشبرد مدرن‌سازی کارخانه اراک استقبال کردند.

آن‌ها، تحولات اخیر مرتبط با تاسیسات فردو را مدنظر قرار داده و حمایت قاطع خود را از تلاش‌های روسیه جهت تداوم اجرای پروژه ایزوتوپ‌های پایدار اعلام داشتند.

اعضاء، از تصمیم دولت‌های بلژیک، دانمارک، فنلاند، هلند، سوئد و نروژ جهت پیوستن به اینستکس، همچنین چشم‌انداز گشایش آن برای فعالان اقتصادی دولت‌های ثالث استقبال کردند. هدف اینستکس، تسهیل تجارت قانونی با ایران برای حمایت از نیازهای مردم ایران می‌باشد.

اعضاء، قدردانی خود را از تلاش‌های دیپلماتیک اخیر که در راستای کاهش تنش‌ها انجام شده‌ است، اعلام کردند. آن‌ها بر ضرورت نشان‌دادن انعطاف کافی توسط تمامی طرف‌های ذی‌مدخل در راستای به ثمر نشستن این تلاش‌ها تاکید کردند.

در این فضا، اعضاء، ضرورت پرداختن به چالش‌های جدی مرتبط با اجرای برجام در چارچوب خود برجام را مورد بحث قرار دادند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید